AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #1 Skrevet 26. mars 2020 34 000 smittede og 172 døde, i sterk kontrast til Spania og Italia. 15 februar var det 16 registrert smittede i Tyskland og 2 i Spania, så det er ikke fordi de ligger etter i forløpet heller. Anonymkode: 6fb23...d5e 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 Ingen som har teorier? Jeg synes det er rart at dette ikke skaper overskrifter. Kanskje fordi frykt selger bedre? Anonymkode: 6fb23...d5e 13
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen som har teorier? Jeg synes det er rart at dette ikke skaper overskrifter. Kanskje fordi frykt selger bedre? Anonymkode: 6fb23...d5e Jepp! Anonymkode: 1b5b5...9b4 12
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Tyskland er også restriktive på antibiotika, som Norge, så den antibiotikaresistensteorien synes jeg er veldig interessant. Ellers kommer man ikke unna at Tyskland har et av verdens aller beste helsevesener sånn generelt, og flere respiratorplasser enn de fleste andre land. Anonymkode: efbe7...681 30
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: 34 000 smittede og 172 døde, i sterk kontrast til Spania og Italia. 15 februar var det 16 registrert smittede i Tyskland og 2 i Spania, så det er ikke fordi de ligger etter i forløpet heller. Anonymkode: 6fb23...d5e Det er 222 døde nå, en dobling på 4 dager. På en logaritmisk graf er økningen i døde nesten helt jevn. Det betyr at det kommer til å skyte i været der også. Det kan være at de har bedre helsevesen enn i Spania og Italia, men jeg tror også at det skyldes at antall smittede har steget kraftig de siste 2 ukene, og at de er bedre til å finne dem. Det tar en stund fra man blir syk til man dør. Anonymkode: d714e...780 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tyskland er også restriktive på antibiotika, som Norge, så den antibiotikaresistensteorien synes jeg er veldig interessant. Ellers kommer man ikke unna at Tyskland har et av verdens aller beste helsevesener sånn generelt, og flere respiratorplasser enn de fleste andre land. Anonymkode: efbe7...681 Ja, leste litt om det du nevner der, og synes det virket som en plausibel teori for en som egentlig ikke har peiling på det i hvert fall. Anonymkode: 875f9...71f 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er 222 døde nå, en dobling på 4 dager. På en logaritmisk graf er økningen i døde nesten helt jevn. Det betyr at det kommer til å skyte i været der også. Det kan være at de har bedre helsevesen enn i Spania og Italia, men jeg tror også at det skyldes at antall smittede har steget kraftig de siste 2 ukene, og at de er bedre til å finne dem. Det tar en stund fra man blir syk til man dør. Anonymkode: d714e...780 Da Italia hadde samme antall smittede var 3000 døde. Jeg synes også teorien om antibiotikaresistens er svært interessant. Anonymkode: 6fb23...d5e 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Tyskland er også restriktive på antibiotika, som Norge, så den antibiotikaresistensteorien synes jeg er veldig interessant. Ellers kommer man ikke unna at Tyskland har et av verdens aller beste helsevesener sånn generelt, og flere respiratorplasser enn de fleste andre land. Anonymkode: efbe7...681 Jeg sjekket, og Tyskland har 23 personer i respirator, mens vi har 70. Så det har nok ikke så mye med flere respiratorplasser å gjøre. Merkelige greier. Anonymkode: 6fb23...d5e 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sjekket, og Tyskland har 23 personer i respirator, mens vi har 70. Så det har nok ikke så mye med flere respiratorplasser å gjøre. Merkelige greier. Anonymkode: 6fb23...d5e Absolutt interessant. Tiltakene kom også ganske sent her, så det har nok ikke noe med det å gjøre heller. Anonymkode: efbe7...681 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Da Italia hadde samme antall smittede var 3000 døde. Anonymkode: 6fb23...d5e På det tidspunktet var det lenge siden Italia hadde hatt kapasitet til å teste flere enn de som var så syke at de kom på sykehus, så det sier ikke nødvendigvis så mye. Anonymkode: d714e...780 10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 Tyskland har generelt god disiplin og er strenge på rutiner. Har jobbet med tyske sykepleiere som kunne sin hygiene og sykdomslære. Dyktige. Anonymkode: 92c62...f10 10
Daraya Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 Helt fersk på https://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/corona-krise-virologe-liefert-erste-erklaerungen-zu-niedrigen-todeszahlen-in-deutschland-a-c8fef5d1-9c8e-4e9d-b8cc-3f85c6b00282 Blant annet er forklaringer: det blir testet enormt mye, ca en halv million per uke. De begynte å teste mye tidligere slik at det ble flere smittede totalt men forholdsvis få alvorlig syke eller døde. Og hver identifisert smittede som vet om det vil trolig smitte færre andre enn de som sprer det rundt, helt uvitende. Det er dog sannsynlig at tallene vil skyte i været i Tyskland også. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sjekket, og Tyskland har 23 personer i respirator, mens vi har 70. Så det har nok ikke så mye med flere respiratorplasser å gjøre. Anonymkode: 6fb23...d5e Jeg ser at det står det tallet som serious/critical på Worldometers, men det er vanskelig å tro når det døde 47 personer i går. Anonymkode: d714e...780 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 Kanskje de rett og slett ikke registrerer dødsfall slik Italia gjør. En god måte å få ned dødstallene på er som kjent å ikke registrere dem, eller registere dem som noe annet. Anonymkode: 35050...2da 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 3 minutter siden, Daraya said: Helt fersk på https://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/corona-krise-virologe-liefert-erste-erklaerungen-zu-niedrigen-todeszahlen-in-deutschland-a-c8fef5d1-9c8e-4e9d-b8cc-3f85c6b00282 Blant annet er forklaringer: det blir testet enormt mye, ca en halv million per uke. De begynte å teste mye tidligere slik at det ble flere smittede totalt men forholdsvis få alvorlig syke eller døde. Og hver identifisert smittede som vet om det vil trolig smitte færre andre enn de som sprer det rundt, helt uvitende. Det er dog sannsynlig at tallene vil skyte i været i Tyskland også. Takk for link, det var svært interessant. Så når WHO gir råd om å teste så mange som mulig, så ligger det virkelig noe i det. Hvem skulle trodd det? Håper vi får fart på testingen her også, selv om vi allerede er et av landene som tester flest i forhold til folketall. Anonymkode: 6fb23...d5e 2
Daraya Skrevet 26. mars 2020 #16 Skrevet 26. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje de rett og slett ikke registrerer dødsfall slik Italia gjør. En god måte å få ned dødstallene på er som kjent å ikke registrere dem, eller registere dem som noe annet. Anonymkode: 35050...2da Italia tester etter døden, Tyskland gjør ikke det men registrerer det som coronadødsfall hvis det var utestet og symptomene passer til corona. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #17 Skrevet 26. mars 2020 Tyskerne henger ikke rundt halsen på hverandre og kysser og klemmer til enhver tid, slik latinere gjør. I tillegg bor de ikke 3 generasjoner i samme hus. Anonymkode: 1f21b...ad9 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #18 Skrevet 26. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Tyskerne henger ikke rundt halsen på hverandre og kysser og klemmer til enhver tid, slik latinere gjør. I tillegg bor de ikke 3 generasjoner i samme hus. Anonymkode: 1f21b...ad9 Det har ikke noe å si for forholdet mellom antall positive tester og døde. Anonymkode: d714e...780 3
Daraya Skrevet 26. mars 2020 #19 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tyskerne henger ikke rundt halsen på hverandre og kysser og klemmer til enhver tid, slik latinere gjør. I tillegg bor de ikke 3 generasjoner i samme hus. Anonymkode: 1f21b...ad9 Hvis det er en forklaring ser det jo lyst ut for oss Nordmenn. Fysisk kontakt eller bo tett sammen er ikke vår greie. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #20 Skrevet 26. mars 2020 16 minutter siden, Daraya skrev: Helt fersk på https://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/corona-krise-virologe-liefert-erste-erklaerungen-zu-niedrigen-todeszahlen-in-deutschland-a-c8fef5d1-9c8e-4e9d-b8cc-3f85c6b00282 Blant annet er forklaringer: det blir testet enormt mye, ca en halv million per uke. De begynte å teste mye tidligere slik at det ble flere smittede totalt men forholdsvis få alvorlig syke eller døde. Og hver identifisert smittede som vet om det vil trolig smitte færre andre enn de som sprer det rundt, helt uvitende. Det er dog sannsynlig at tallene vil skyte i været i Tyskland også. Jeg ser dette som bevis på det mange allerede har antatt; at pga mørketall er den reelle letaliteten for koronaviruset mye lavere enn antatt. Tyskland tester kjempemange og oppdager mange smittetilfeller, men letaliteten er lav. Det er godt nytt. Anonymkode: efbe7...681 8
Anbefalte innlegg