AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #1 Skrevet 26. mars 2020 Jeg var ansatt i ett vikariat frem til Mai, og har nå fått beskjed om at jeg ikke får jobb videre pga høyt sykefravær som skyldes sykdom. Sykdommen jeg har er kronisk, som gjør at arbeidsgiver får dekket dagene jeg er borte. Sykdommen min er blitt mye verre dette året i jobb grunnet mye press og stress, noe jeg syns har vært vanskelig å snakke om. Jeg har jobbet siden jeg var 15 og aldri hatt noe høyt sykefravær grunnet sykdommen før dette. Er veldig trist og lei meg nå og vet ikke hva jeg skal gjøre? Forstår jo det er min egen feil men samtidig føles det veldig urettferdig når man er kronisk syk. Har vært til lege mange ganger og vi prøver å finne ut måter å gjøre det bedre på. Utenom dette har jeg også hatt ett tøft år med en mor som er syk og en søster som har prøvd å ta livet sitt flere ganger, og venter på psykolog med 7 mnd ventetid. Dette kan også ha vært med på å forsterke sykdommen min, men ikke noe jeg har klart å fortelle til arbeidsgiver. Skal på intervju kl. 1300 men sitter bare å gråter og klarer ikke ta meg sammen nå. Noen råd? Anonymkode: b9f03...04d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 At arbeidsgiver får dekket dagene er det minste problemet. Når folk ofte er syke så må man finne en erstatter, oppgaver blir pålagt andre osv. Det blir svært ustabilt både for arbeidsgiver og kollegaer Anonymkode: 3dd2f...def 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At arbeidsgiver får dekket dagene er det minste problemet. Når folk ofte er syke så må man finne en erstatter, oppgaver blir pålagt andre osv. Det blir svært ustabilt både for arbeidsgiver og kollegaer Anonymkode: 3dd2f...def Ja jeg forstår jo dette, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og jeg har aldri hatt dette i så stor grad at det engang var nødvendig å fortelle tidligere arbeidsgivere at jeg var kronisk syk. Anonymkode: b9f03...04d 1
tussi84 Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Høres kanskje ut som at du er for syk til å jobbe akkurat nå, og kanskje trenger utredning på hvor mye du klarer å jobbe uten at du får så mye fravær? Kroniske sykdommer er vanskelig å leve med dessverre, og ikke alltid det lar seg kombinere med en fulltidsjobb feks, men at deltid kanskje vil på sikt fungere bedre for deg. Dessverre er det en form for stress og press i de fleste jobber, så den er det er nok vanskeligere å slippe unna. Men jeg ville kanskje hørt med både fastlegen og psykologen her om hva de tenker fremover. 2
Myrmica Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 Det høres ikke ut som at dette var riktig arbeidssted for deg! Det kan være mange bakenforliggende årsaker til at du blir verre, men stress på jobben hjelper i hvert fall ikke. Jeg tenker at det er kjempebra at du har fått et nytt intervju! Jeg ville lagt denne jobben bak meg og forsøkt et annet sted. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #6 Skrevet 28. mars 2020 Jeg tenker at vikariatet er over, og ved et vikariat kan man ikke forvente forlengelse uavhengig av sykdom. Med andre ord kunne en frisk person også stått uten videre jobb. Så ikke se så svart på akkurat dette. Det er flott at du har fått nytt intervju! Stå på videre for å få ny jobb, og prøv å få fast stilling denne gangen. Du står sterkere med en gang. I mellomtiden snakker du med fastlege og nav og videre muligheter. Jeg vet ikke hva som skjer om du forblir sykemeldt ut vikariatet, om du går fra sykepenger til aap f.eks. Men dette er det viktig at du avklarer med nav. Be om et møte med din saksbehandler (eller ta det via nett, går sikkert raskere i disse dager). Den viktigste jobben din nå er å bli frisk. Finn ut hvilke muligheter du har av behandling, medisiner og annet. Bruk gjerne tid på aktiviteter som gir glede og overskudd, det trenger du nå. Ta vare på deg selv. Anonymkode: 6fb2f...e8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå