Gå til innhold

Kan PCOS sykdommen utvikle seg i 12 års alderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PCOS og har hørt det er veldig arvelig. Min datter på 12 år har fått unormalt mye hårvekst på overleppe, armer og bein. Kan det være at hun har PCOS? 

Anonymkode: 5cc64...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det kan være det, men ville rådført meg med legen først

Skrevet

Det er arvelig dessverre ja. Men usikker på om det er noe legen kan sjekke nå med en gang eller om hun må være eldre før de kan gjøre det. 

Skrevet

Når jeg tenker tilbake så dukket de første tegnene på PCOS, som jeg siden har blitt diagnostisert med, opp omtrent da jeg kom i puberteten og var på samme alder som din datter. Bl.a. hadde jeg voldsomt smertefulle menstruasjoner. Å utsette en 12-åring for de undersøkelsene som skal til med innvendig ultralyd etc. synes jeg imidlertid kanskje blir litt mye. PCOS er jo tross alt ikke en farlig sykdom selv om vekt og kosthold selvfølgelig vil være viktig for henne og gode vaner kan ikke komme for tidlig, så ville jeg ha tatt dette litt mer diskret. Om 1 - 4 år kan du evt. ta det videre og snakke med legen om det for eksempel viser seg at hun blir plaget med store blødninger og smerter under menstruasjon.    

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tenkt å gjøre noe med det. Ingen undersøkelser. Men hvis hun blir plaget med hårveksten etterhvert, finnes det da noen tabletter som kan redusere det? 

Skrevet

Det kan godt være,, ingenting er umuilig, jeg var 10-11 når jeg begynte å legge på meg og ting satte igang. P-pille Diane funker bra men jeg ville ikke latt min 12 åring ta det...for store bivirkninger og sikkert for ung.  Men dette må du jo ta med legen.

AnonymBruker
Skrevet

Definitivt, ja. Uønsket hårvekst kan starte tidlig. Ville gjort noe med det for hennes skyld.

Anonymkode: 54f87...8d2

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Definitivt, ja. Uønsket hårvekst kan starte tidlig. Ville gjort noe med det for hennes skyld.

Anonymkode: 54f87...8d2

Tror faktisk ikke hun har merket det selv. Hun er veldig avslappet i forhold til seg selv og kropp/mote. Så tenker det ikke er lurt å gjøre noe med det før hun plages med det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, var selv plaget fra jeg fikk menstruasjon som tiåring. De årene mellom 10-18 år var preget av mye smerter, oppkast, feber, uønsket hårvekst og en del annet. Har endometriose og. 

Anonymkode: 6aa4b...a47

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var selv plaget fra jeg fikk menstruasjon som tiåring. De årene mellom 10-18 år var preget av mye smerter, oppkast, feber, uønsket hårvekst og en del annet. Har endometriose og. 

Så vi med PCOS får mer smertefulle mens? Hun har ikke fått mensen enda, men masse hår nedentil, og pupper. Hun er også overvektig. Og har fått endel kviser. Får bare passe på. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så vi med PCOS får mer smertefulle mens? Hun har ikke fått mensen enda, men masse hår nedentil, og pupper. Hun er også overvektig. Og har fått endel kviser. Får bare passe på. 

Eggløsning og pms var verst til å begynne med. Forferdelige smerter, kastet opp som følge av smertene. Syklusen var veldig uforutsigbar og derfor kunne pms-plager vare i flere uker. Endometriosen er nok det som etterhvert gjorde menstruasjon også helt grusomt. Slet med det samme som din datter. Anbefaler å ta tak i det tidlig. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eggløsning og pms var verst til å begynne med. Forferdelige smerter, kastet opp som følge av smertene. Syklusen var veldig uforutsigbar og derfor kunne pms-plager vare i flere uker. Endometriosen er nok det som etterhvert gjorde menstruasjon også helt grusomt. Slet med det samme som din datter. Anbefaler å ta tak i det tidlig. 

Takk for svar. Men jeg vil ikke gjøre henne bevisst på denne hårveksten før hun evt merker det selv. Men skal være obs når hun får mensen, at hun kan få ekstra vondt. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men jeg vil ikke gjøre henne bevisst på denne hårveksten før hun evt merker det selv. Men skal være obs når hun får mensen, at hun kan få ekstra vondt. 

Dette er vanskelig situasjon. Jeg har pcos selv, men har aldri vært plaget med hårvekst. 
Det brukes i det minste p piller mot deffe, men blir hårene borte når man evt begynner på p piller? Om de ikke gjør det så ta tak i det nå før det blir ille. 

Anonymkode: df907...2df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...