Gå til innhold

Avbestille legetime samme dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går kveld fikk jeg ganske akutt hevelse med litt smerter og stivhet i to fingerledd. I dag er det litt vondt og stivt, og litt hevelse, men ikke så veldig ille. Mest plagsomt. Ringte til legekontoret i dag, og fikk time (videokonsultasjon) i morgen kl. 13, da legen min ikke er på jobb i dag. Damen jeg snakket med anbefalte å snakke med lege siden hevelsen kom såpass akutt og uten noen skade i forkant. 

Men: Hva om dette går over av seg selv i løpet av i dag og natt til i morgen? Da er det jo ikke vits med videokonsultasjonen. Men i morgen tidlig er det jo under 24 timer til legetimen. Er det dermed for sent å avbestille uten å måtte betale? Tenker at siden det kom såpass akutt, kanskje vil det gå over av seg selv etter litt? 

Anonymkode: 535e3...d90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tar konsultasjonen uansett om det bedrer seg eller ikke. Forteller i så fall legen at det har gått over, og hele greiene er over på et minutt eller tre. Alternativet er at du får en relativt saftlig regning, så dette høres ut som en rimelig enkel sak.

God bedring!

Anonymkode: 00ce8...217

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar konsultasjonen uansett om det bedrer seg eller ikke. Forteller i så fall legen at det har gått over, og hele greiene er over på et minutt eller tre. Alternativet er at du får en relativt saftlig regning, så dette høres ut som en rimelig enkel sak.

God bedring!

Men hvis jeg avbestiller legetimen i morgen, får jeg da et gebyr som er større enn prisen på legetimen? Trodde det var samme greia :P Pris på vanlig legetime hos min lege er 205 kr tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men hvis jeg avbestiller legetimen i morgen, får jeg da et gebyr som er større enn prisen på legetimen? Trodde det var samme greia :P Pris på vanlig legetime hos min lege er 205 kr tror jeg. 

Gebyret avhenger av om det er spes. helsetjenesten eller ikke. Det er i overkant av 1000 kroner om det er spesialisthelsetjenesen, usikker på hva det er ellers.

Det kan uansett på sikt lønne seg å ta konsultasjonen, da det du da betaler regnes mot frikort, mens et gebyr for utelatt oppmøte ikke gjør det. Det er lenge igjen av året, og helseproblemer kan oppstå for oss alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler ca. 350 hvis jeg møter hos psykologen, og grøss, hvis jeg ikke møter så må jeg ut med over tusenlappen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gebyret avhenger av om det er spes. helsetjenesten eller ikke. Det er i overkant av 1000 kroner om det er spesialisthelsetjenesen, usikker på hva det er ellers.

Det kan uansett på sikt lønne seg å ta konsultasjonen, da det du da betaler regnes mot frikort, mens et gebyr for utelatt oppmøte ikke gjør det. Det er lenge igjen av året, og helseproblemer kan oppstå for oss alle.

Det er fastlegen, ikke spesialisthelsetjenesten. Men det er altså slik da, at man må betale gebyr hvis man avbestiller samme dag? På nettet finner jeg bare at man får gebyr hvis man ikke møter/glemmer legetimen. Og at legetimer må avbestilles senest 24 timer før, men det står ingenting om gebyr ved senere avbestilling. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er fastlegen, ikke spesialisthelsetjenesten. Men det er altså slik da, at man må betale gebyr hvis man avbestiller samme dag? På nettet finner jeg bare at man får gebyr hvis man ikke møter/glemmer legetimen. Og at legetimer må avbestilles senest 24 timer før, men det står ingenting om gebyr ved senere avbestilling. 

Det ligger vel underforstått, når de sier at du MÅ avbestille senest 24-timer i forveien, OG man får gebyr for ikke møtt.

Men hva er egentlig problemet med å ta en kjapp konsultasjon som planlagt? Kanskje legen har noen råd å komme med for å forebygge at det skjer igjen, for eksempel. Det kan være gjort på veldig kort tid, og du trenger ikke engang forlate hjemmet.

Hvis det er et stort problem, så får du heller bare tåle gebyret som kommer.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger vel underforstått, når de sier at du MÅ avbestille senest 24-timer i forveien, OG man får gebyr for ikke møtt.

Men hva er egentlig problemet med å ta en kjapp konsultasjon som planlagt? Kanskje legen har noen råd å komme med for å forebygge at det skjer igjen, for eksempel. Det kan være gjort på veldig kort tid, og du trenger ikke engang forlate hjemmet.

Hvis det er et stort problem, så får du heller bare tåle gebyret som kommer.

Jeg har da aldri sagt at det er et stort problem å ta en kjapp konsultasjon? Herregud. Greia er jo at jeg synes det er bortkastet å betale 205 kr for en konsultasjon på 2 minutter hvor jeg bare sier at det har gått over av seg selv. Derfor vurderte jeg å avbestille timen nå før kl. 13 (senest 24 timer før), og heller bestille ny time senere hvis det vedvarer. Jeg var skeptisk til legetime i utgangspunktet, men da jeg ringte for å høre med telefondama og hun sa at jeg burde snakke med lege, så ble jeg jo trukket i den retningen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har da aldri sagt at det er et stort problem å ta en kjapp konsultasjon? Herregud. Greia er jo at jeg synes det er bortkastet å betale 205 kr for en konsultasjon på 2 minutter hvor jeg bare sier at det har gått over av seg selv. Derfor vurderte jeg å avbestille timen nå før kl. 13 (senest 24 timer før), og heller bestille ny time senere hvis det vedvarer. Jeg var skeptisk til legetime i utgangspunktet, men da jeg ringte for å høre med telefondama og hun sa at jeg burde snakke med lege, så ble jeg jo trukket i den retningen. 

Nei, jeg tolket det som problematisk, beklager spørsmålet.

Avbestill mens du fremdeles har tid, så er saken løst :)

AnonymBruker
Skrevet

Avbestiller du under 24 timer før timen må du betalte 259

Anonymkode: c36fe...80d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...