Gå til innhold

Jobber du i bofellesskap/institusjon? Redd smitte ikke tas på alvor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lite smittevern på min arbeidsplass. Det sies at dette omfordeles etter behov i kommunen hvis det oppstår smitte. Men ingen vet egentlig hvor mye utstyr kommunen har. Det er 2 sykehjem, 3 bofellesskap og hjemmesykepleie. I tillegg har vi legevakt og legekontor. 

Her er det også svært vanskelig å isolere da beboerne har diagnoser som gjør at de ikke vil forstå hensikten med isolasjon. Jeg opplever også at noen kollegaer bagatelliserer smitten. Vi har også fått beskjed om å bruke utstyr om igjen. 

Men hva skjer om vi faktisk har for lite utstyr og arbeidsplassen blir en risikoplass? Feks ved at smittete går rundt steder som ikke er rommet/hjemmet deres. Og vi ikke har nok beskyttelsesbriller, munnbind osv. 

Hvilke rettigheter har vi? Er det greit at vi skal bli utsatt for smitte? Kan man nekte å møte på jobb da? Kommunen har tydeligvis ikke noe plan på dette. Og alle høyere opp i systemet har hjemmekontor...

Vi har også beboere som harker mye og ellers sliter med en del slim. Vil påstå at dette er en fare for oss i tillegg til at noen kanskje vil normalisere dette i stedet for å behandle det som smitte i tilfelle.

Anonymkode: bebf9...60d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er redd for det. De som blir syke med Korona liknende symptomer blir ikke testet og kommer på jobb etter å ha vært hjemme i kort tid. De som har vært i kontakt med folk som har smitte blir heller ikke testet hvis de føler seg litt uvel og kommer på jobb. Andre steder i det private blir arbeidsplasser stengt og folk sendt i karantene. Alt blir vasket ned. Her er det liksom tilfeldigheter som rår. Samtidig påstår kommunen at de tester alle helsepersonell. Jeg ble ikke testet når jeg var syk selv om jeg ringte flere dager. Bare en av 5 på jobben min har blitt testet når de var syk. 

Beboerne tar heller ikke smitten på alvor. Går på besøkt til hverandre. Ruller sigaretter til hverandre og plukker opp sniper fra bakken og askebeger. Hjelper ikke hva vi sier. 

Anonymkode: ce0a0...a24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bolig og vi har fått klare retningslinjer. Sjekkliste med hygienetiltak som at alle berøringspunkter sprites en gang per vakt, vi må ha med klesskift osv.. Har også fått levert gule bokser med smittevernutstyr. Men det er mangel så vi må nok bruke det om igjen. Virksomheten har også laget beredskapsplan og de holder på å utarbeide en prosedyre på hva man gjør hvis man mistenker at en beboer er smittet. Alle aktiviteter er avlyst og beboerene får ikke lov å gå i butikken eller motta besøk av familie eller venner. Ei heller gå på besøk.

Anonymkode: 4b7b5...3ec

AnonymBruker
Skrevet

Skulle trodd det var jeg som hadde skrevt innlegget her. Jeg har samme utfordring på min jobb. I løpet av en arbeidsdag kan jeg jeg møte opptil 15 personer. Beboerne går mye ut og inn og de tar ikke situasjonen helt på alvor. I går når jg var på jobb gikk ene beboeren å snufset rundt meg, hadde aldri fått han til å være på rommet av den grunn. 

i tillegg har vi ingen rett på å bli testet enda. Verken beboerne eller ansatte. Å hvis en beboer blir syk så skal beboeren isoleres på rommet sitt. Dette kan bli vanskelig og utfordrende i praksis.

Jeg har mann og barn. Er livredd for å bli smittet/ta med smitte hjem. Opplever heller ikke at vi har en trygg ledelse.

Så, hva gjør vi og hvilke rettigheter har vi? Jeg stiller dette spørsmålet flere ganger om dagen. Skal vi bare gå på jobb og tåle å bli smittet? Utsette oss selv og familien? Er det ingenting vi kan kreve? 

håper noen kan svare 😞

Anonymkode: 599b3...db5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i sykehjem. Tilsynslegen har sagt at hvis det er mistanke/bekreftet korona så må pasientene isoleres. De som er for uklare til å skjønne at de må holde seg på rommet vil bli sedert. Det har også vært forslag om å opprette en egen avdeling for de med korona.

Arbeidsgiver er pliktig til å skaffe smittevernutstyr. Intet helsepersonell kan tvinges til å yte helsehjelp med livet som innsats. Har faktisk forstått det slik at man kan nekte å gi helsehjelp til smittede hvis ikke ledelsen hoster opp 😜 adekvat smittevernutstyr.

Anonymkode: c8c27...a20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bofellesskap, psykisk helse. Har inntrykk av at det er lettere å stenge beboere på sykehjem og bofellesskap for personer med utviklingshemming, kanskje det er naturlig ut fra brukergruppene. Men det er fortvilende at det er noen beboere som ikke tar situasjonen alvorlig og har elendig hygiene fra før, og ikke akkurat trapper opp på hygienen nå.

Anonymkode: 97407...394

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i sykehjem. Tilsynslegen har sagt at hvis det er mistanke/bekreftet korona så må pasientene isoleres. De som er for uklare til å skjønne at de må holde seg på rommet vil bli sedert. Det har også vært forslag om å opprette en egen avdeling for de med korona.

Arbeidsgiver er pliktig til å skaffe smittevernutstyr. Intet helsepersonell kan tvinges til å yte helsehjelp med livet som innsats. Har faktisk forstått det slik at man kan nekte å gi helsehjelp til smittede hvis ikke ledelsen hoster opp 😜 adekvat smittevernutstyr.

Så sedere med beroligende? Hvordan gjøres det i praksis om beboer nekter? Man har vel ikke lov? Samtidig vil jo de utsette andre igjen så vet ikke hva som er viktigst...

AnonymBruker
Skrevet

Så sedere med beroligende? Hvordan gjøres det i praksis om beboer nekter? Man har vel ikke lov? Samtidig vil jo de utsette andre igjen så vet ikke hva som er viktigst...

Dette er regulert i diverse lovverk, så kan være kommuneoverlegen vurderer opp mot paragrafer i smittevernlovgivning. 

Anonymkode: 9db91...a6f

AnonymBruker
Skrevet

Vi var gjort det før, i forbindelse med Norovirus. Kjenner ikke så veldig godt til lovverket her, men tror i det minste det var kommunelegen som bestemte det. 
Mulig det går under nødrett.

• Opprett ny...