Gå til innhold

Statsepidemiolog Anders Tegnell

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Bohrman skrev:

Det er meningen at dere skal syns han er "creepy". Norske mainstream medier er generelt regimevennlige, så når svenskene da går for en helt annen strategi, er det klart at "memer" skal plantes i hodene våre om Sveriges statsepidemiolog, slik at vi får et følelsesbetinget dårlig inntrykk av ham.

Det er ikke tilfeldig at de bruker det samme bildet av ham hver gang, hvor han ser veldig "morsk" og "farlig" ut. Mediene vet akkurat like godt som reklamebransjen hvordan man manipulerer folks følelser på den måten.

Mediene bruker jo ikke det samme bildet hver gang. Det er jo bare å google så ser man at det er drøssevis av ulike bilder av Anders. Her er noen få av dem:

18410221.jpg

1a69185b-f233-457a-86ce-c56fb9258cca?fit

72360881.jpg?imageId=72360881&x=0&y=9.80

72330946.jpg?imageId=72330946&width=640&

e83aae25-ac4e-46dd-8b06-39f93035f2d6?fit

Anonymkode: c0cbd...18c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

alle som får det har fått det. Imunitet heter det. Skjer hele tiden.Man blir ikke smittet igjen, man har ikke blitt helt frisk

Anonymkode: 136e9...662

Da har du ikke fulgt med. Ved en antistoff-test i Kina hadde de unge lite antistoff, noe som tyder på at de ikke er immun.

Anonymkode: d7267...0e3

• Liker 5
Skrevet

Han ser ikke skummel ut, nei. Ser bare ut som seg selv.

Det dør mange i Sverige, men ikke på langt nær så mange som skeptikerne (inkludert meg selv) trodde for noen uker siden. De har satset på tiltak de kan leve med i lang, lang tid. Sånn som de driver nå vil de kanskje ha flokkimmunitet om et års tid, og være ferdige med hele greia. Så får vi håpe at immuniteten varer en stund, så det ikke er på'an igjen neste år.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke fulgt med. Ved en antistoff-test i Kina hadde de unge lite antistoff, noe som tyder på at de ikke er immun.

Anonymkode: d7267...0e3

Samtidig er det veldig få eksempler at noen blir syke flere ganger. Det tyder på at de fleste i praksis blir immune. Vi får se.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Isambard skrev:

Det dør mange i Sverige, men ikke på langt nær så mange som skeptikerne (inkludert meg selv) trodde for noen uker siden. De har satset på tiltak de kan leve med i lang, lang tid. Sånn som de driver nå vil de kanskje ha flokkimmunitet om et års tid, og være ferdige med hele greia. Så får vi håpe at immuniteten varer en stund, så det ikke er på'an igjen neste år.

Samtidig er det veldig få eksempler at noen blir syke flere ganger. Det tyder på at de fleste i praksis blir immune. Vi får se.

Jo, han både ser og høres skummel ut. 
https://www.vg.no/nyheter/i/kJrzPv/krever-at-sveriges-corona-autoritet-gaar-av

Anonymkode: af99b...fb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er en særdeles artig kar. I dag presterte han å si at de er nærme flokkimmunitet.

Med under 13000 smittede og en befolkning på 10 millioner.

Joda. Klart det.

Anonymkode: bd3a2...8ff

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble skikkelig skremt av de intervjuene jeg så med han i mars, ikke pga utseendet, men innholdet. Skummel fyr og ha ved roret når man står ovenfor en epidemi. Det er bare å søke på YouTube, så sier han de mest utrolige ting ift corona. At han beskrev denne tiden som "jette skoyit" eller "very joyful" burde kanskje få noen og enhver til å lure på hva de holder på med i nabolandet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

30 minutter siden, Isambard skrev:

Enig i at han ikke er skummel, dessuten har media i stor grad drevet en overdreven polarisering av strategiforskjellene der og her, og underdrevet betydningen av tiltakene de faktisk har iverksatt. Det er forøvrig en myte at alt går som normalt i Sverige, de sliter også økonomisk pga koronaen og tiltakene https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/dramatisk-okning-av-konkurser-kommer-accelerera/ , og de slet også noe økonomisk før dette, så de var mer presset til å unngå strengere tiltak enn f.eks oss. Vi må ikke undervurdere at det kan ha hatt betydning. Det kan også være kulturelle forskjeller som gjør at svensker er mer tilbøyelige til å følge oppfordringer fra myndighetene enn oss nordmenn, og at oppfordringene derfor virker. Her ser jeg ofte det argumenteres med at "hvis vi ikke skal gjøre sånn og sånn, da får de jammen forby det! Er det lov, så gjør jeg det!" Mange i Sverige holder dessuten barna hjemme fra skolen likevel, noen lærere rapporterer om halve klasser etc, og restauranter går konkurs fordi gjestene uteblir. 

Når det er sagt, var det vel aldri planen at vi skal drive med et slå-ned-strategi i måneder, men snarere drive en form for suppress-release, men siden det er såpass mye motstand blant folk rundt tiltakene nå vet jeg ikke hva det blir til. https://www.sciencemag.org/news/2020/04/suppress-and-lift-hong-kong-and-singapore-say-they-have-coronavirus-strategy-works Hvis dette (skissert i linken) fungerer, og at man kan åpne opp tilstrekkelig i (lengre) perioder, er det ikke sikkert at en brems-strategi på sikt blir billigere (vi vet fortsatt ikke hvor lenge Sverige må holde på sånn, eller om de på et tidspunkt også må stramme inn), for dette vil vare lenge uansett hva vi gjør, sies det. Jeg skulle ønske det var mer forskning rundt akkurat dette. 

Det med immunitet er selvfølgelig en nøkkel her, problemet er bare at vi ikke vet sikkert hvor lenge man vil være immun, om alle blir immune, om man har beskyttelse mot ulike mutasjoner, og ikke minst hvor lang tid det vil ta fordi vi eventuelt oppnår flokkimmunitet fordi vi ikke kjenner mørketallene, så det er en sjanse å ta som selvfølgelig kan gi gevinst, men også bety at mange til slutt har vært syke forgjeves. At vi ikke gambler på det, betyr kanskje at nok forskere mener sjansen er for stor å ta, foreløpig. Men jeg tror at når vi har klare indikasjoner på dette, så vil det selvfølgelig påvirke strategivalgene. Og en vaksine vil kunne fungere selv om vi ikke oppnår naturlig varig immunitet. 

Anonymkode: dd97c...473

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Callisto83 skrev:

Jeg ble skikkelig skremt av de intervjuene jeg så med han i mars, ikke pga utseendet, men innholdet. Skummel fyr og ha ved roret når man står ovenfor en epidemi. Det er bare å søke på YouTube, så sier han de mest utrolige ting ift corona. At han beskrev denne tiden som "jette skoyit" eller "very joyful" burde kanskje få noen og enhver til å lure på hva de holder på med i nabolandet.

Ja den mannen er ikke helt god. 

Anonymkode: af99b...fb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fredrik intervjuer han i debatten i kveld. 

Anonymkode: f6557...b74

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er en særdeles artig kar. I dag presterte han å si at de er nærme flokkimmunitet.

Med under 13000 smittede og en befolkning på 10 millioner.

Joda. Klart det.

13000 registrerte tilfeller, ja. Mørketallene er nok ekstremt høye.

Skrevet

I kveld på Debatten (NRK klokken 21.20) blir det intervju med Tegnell. Med Fredrik Solvang. 

Det kan jo bli spennende. :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Expandable86 skrev:

13000 registrerte tilfeller, ja. Mørketallene er nok ekstremt høye.

Betyr ingenting. Hva man tror, kan man ikke beregne på.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr ingenting. Hva man tror, kan man ikke beregne på.

Nei, men er bare å tenke logisk, så skjønner man at det snakk om enorme mørketall. Bare å tenke på hvor mange som får milde symptomer og sykdomsforløp, som aldri blir testet. Vi snakker nok flere hundretusener.

• Opprett ny...