AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #1 Skrevet 26. mars 2020 Finnes det flere slike historier? Vet du om noen? Post dem gjerne her, -synes dette er interessant dette med hvordan vi kan få produsert mer innenlands. https://www.dn.no/smak/brennevin/odd-nelvik/koronaviruset/handdesinfeksjon/norges-brennevinslager-blir-handsprit/2-1-780343 Anonymkode: 9368f...10b 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 Jeg har aldri i hele mitt liv brukt antibac. Anonymkode: b70ca...da0
Frøkensina Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 Så bra!! Snakket om det med noen i familien for bare to dager siden som sa at vi har lagre som kunne brukes. Det blir jo svært viktig å kunne produsere det selv hvis forsendingene våre blir konfiskert underveis som nå i Polen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Finnes det noe som produseres i dette landet lenger? Hva med Freia sjokolade? Noen som synes den smaker annerledes enn for noen år siden? 😕 Anonymkode: 0bfb9...084 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Finnes det noe som produseres i dette landet lenger? Hva med Freia sjokolade? Noen som synes den smaker annerledes enn for noen år siden? 😕 Anonymkode: 0bfb9...084 Selvsagt. Barn. Anonymkode: 6b692...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 3 minutter siden, Frøkensina said: Så bra!! Snakket om det med noen i familien for bare to dager siden som sa at vi har lagre som kunne brukes. Det blir jo svært viktig å kunne produsere det selv hvis forsendingene våre blir konfiskert underveis som nå i Polen. Jeg tror det bare er starten, vi kommer til å måtte produsere langt mer enn anti-bac selv på sikt. Synes det er bra at vi allerede har fått til tiltak hvor studenter/elever syr verneutstyr, bedrifter legger om produksjonen så de kan lage annet smittevern og ikke minst at vi klarer å holde oss selv med vaskesprit og lignende. Enhver med "brenneapparat" i kjelleren burde få disp/fritak fra loven så det kan komme opp og frem, og bli brukt nå. Anonymkode: dc8f5...f9f 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Finnes det noe som produseres i dette landet lenger? Hva med Freia sjokolade? Noen som synes den smaker annerledes enn for noen år siden? 😕 Anonymkode: 0bfb9...084 Mener jeg hørte at over 70% av hva vi forbruker er importert. Det kan bli kjedelig nå som vi ser tendenser til at det indre EU-markedet rakner, og vi må sannsynlig klare oss selv i større grad. Kan bli på tide med en aldri så liten unnskyldning til bøndene blant annet. På den positive siden så kan det at vi må produsere mer selv gi jobb til veldig mange som nå står uten. Har dog ikke tenkt noe over om sjokoladen til Freia smaker annerledes, er ikke veldig glad i det. Men begynte å tenke litt på om det kan være andre ting jeg likte bedre før. Kommer kun på gilde "kjøttpølser" eller hva de heter, de har blitt rare og ekle inni, men de er vel stadig laget her til lands. Anonymkode: dc8f5...f9f
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mener jeg hørte at over 70% av hva vi forbruker er importert. Det kan bli kjedelig nå som vi ser tendenser til at det indre EU-markedet rakner, og vi må sannsynlig klare oss selv i større grad. Kan bli på tide med en aldri så liten unnskyldning til bøndene blant annet. På den positive siden så kan det at vi må produsere mer selv gi jobb til veldig mange som nå står uten. Har dog ikke tenkt noe over om sjokoladen til Freia smaker annerledes, er ikke veldig glad i det. Men begynte å tenke litt på om det kan være andre ting jeg likte bedre før. Kommer kun på gilde "kjøttpølser" eller hva de heter, de har blitt rare og ekle inni, men de er vel stadig laget her til lands. Anonymkode: dc8f5...f9f Jeg ser bare positivt med at land produserer det meste selv, skjønner ikke hvorfor det ikke er den logiske løsningen... Men har ikke nok kompetanse til å uttale meg så mye om akkurat det. Og ang Freia smaker annerledes, jeg synes den smaker mindre ''kakao'' enn det den gjorde før. Den hadde mer sjokolademsak, nå smaker den mer søtt og sukker synes jeg 😕 Anonymkode: 0bfb9...084 1
Frøkensina Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det bare er starten, vi kommer til å måtte produsere langt mer enn anti-bac selv på sikt. Synes det er bra at vi allerede har fått til tiltak hvor studenter/elever syr verneutstyr, bedrifter legger om produksjonen så de kan lage annet smittevern og ikke minst at vi klarer å holde oss selv med vaskesprit og lignende. Enhver med "brenneapparat" i kjelleren burde få disp/fritak fra loven så det kan komme opp og frem, og bli brukt nå. Anonymkode: dc8f5...f9f Jeg håper det. Jo mer vi kan produsere selv jo bedre. (PS Freia smaker ikke det samme lenger fordi gigaselskapet Kraft foods kjøpte de opp og byttet ut ingrediensene (dårligere kvalitet). Dette er de beryktet for å gjøre med mange andre selskaper de har kjøpt opp.) 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, Frøkensina skrev: Jeg håper det. Jo mer vi kan produsere selv jo bedre. (PS Freia smaker ikke det samme lenger fordi gigaselskapet Kraft foods kjøpte de opp og byttet ut ingrediensene (dårligere kvalitet). Dette er de beryktet for å gjøre med mange andre selskaper de har kjøpt opp.) What? Når gjorde de dette? Det forklarer jo en hel del... Synd altså, fordi originalen var like god som sveitsisk sjokolade. supergod kvalitet. Anonymkode: 0bfb9...084 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser bare positivt med at land produserer det meste selv, skjønner ikke hvorfor det ikke er den logiske løsningen... Men har ikke nok kompetanse til å uttale meg så mye om akkurat det. Og ang Freia smaker annerledes, jeg synes den smaker mindre ''kakao'' enn det den gjorde før. Den hadde mer sjokolademsak, nå smaker den mer søtt og sukker synes jeg 😕 Anonymkode: 0bfb9...084 Det er jo relativt standard høyresidepolitikk, det har vært kjempet hardt for å få importert i stedet for å produsere selv, det er billigere, så da er det jo best (facepalm). Anonymkode: dc8f5...f9f 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 9 minutter siden, Frøkensina skrev: Så bra!! Snakket om det med noen i familien for bare to dager siden som sa at vi har lagre som kunne brukes. Det blir jo svært viktig å kunne produsere det selv hvis forsendingene våre blir konfiskert underveis som nå i Polen. Ingenting ble konfiskert, norske nyheter har blitt feilinformert av nordmannen som eier halve fabrikken. Det polske styret av selskapet har uttalt til polsk media at flaskene som evt skulle til Norge ikke har blitt produsert enda. Styret sa også at polske myndigheter ikke har tvunget dem til å selge alt til Polen, de har bare gitt selskapet det som et alternativ. Akkurat den biten er jeg litt usikker på detaljene i. Anonymkode: b70ca...da0 1
Frøkensina Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: What? Når gjorde de dette? Det forklarer jo en hel del... Synd altså, fordi originalen var like god som sveitsisk sjokolade. supergod kvalitet. Anonymkode: 0bfb9...084 Noen år siden, finnes sikkert dato på nettet. Jeg synes det er skikkelig trist, savner gamle Freia 2
Frøkensina Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingenting ble konfiskert, norske nyheter har blitt feilinformert av nordmannen som eier halve fabrikken. Det polske styret av selskapet har uttalt til polsk media at flaskene som evt skulle til Norge ikke har blitt produsert enda. Styret sa også at polske myndigheter ikke har tvunget dem til å selge alt til Polen, de har bare gitt selskapet det som et alternativ. Akkurat den biten er jeg litt usikker på detaljene i. Anonymkode: b70ca...da0 Ok så nrk tok feil da? Stod noe om at når det gjelder varer de trenger selv så kan de gjøre det, men jeg er for trøtt til å sjekke nå 😅
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, Frøkensina skrev: Ok så nrk tok feil da? Stod noe om at når det gjelder varer de trenger selv så kan de gjøre det, men jeg er for trøtt til å sjekke nå 😅 Ja, for NRK har bare brukt den norske deleieren Arne Haukland som kilde. Jeg stoler mer på at de polske styremedlemmene vet mer om fakta på bakken, de skyndte seg ut i media i dag for å korrigere det Haukland hadde sagt. Enn så lenge har jeg bare funnet uttalelsen fra styremedlemmene i polsk media, på polsk. Jeg regner med at norsk media snapper opp dette i morgen. Anonymkode: b70ca...da0 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #16 Skrevet 26. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri i hele mitt liv brukt antibac. Anonymkode: b70ca...da0 Vet ikke om jeg hadde hørt om det engang før dette her. Pleier å vaske hendene med litt zalo først jeg, har ikke det en lignende effekt? Anonymkode: 33806...f7a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #17 Skrevet 26. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Vet ikke om jeg hadde hørt om det engang før dette her. Pleier å vaske hendene med litt zalo først jeg, har ikke det en lignende effekt? Anonymkode: 33806...f7a Nei, vanlig zalo er ikke desinfiserende, men håndvask skal ikke undervurderes. Håndsprit er noe de fleste klarer seg fint uten, og selv har jeg til nå bare pleid å ha det i bilen som en nødløsning når jeg ikke har tilgang på vann og vask. Anonymkode: dc8f5...f9f
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #18 Skrevet 26. mars 2020 Onkel sier at han har et spritapperat som han arvet etter bestefar. Han tror han kan få det igang igjen. Han mener det var bra for invortes bruk tidligere men også at det også kan brukes utvortes. Sikkert flere andre som har noen gamle apperater på loftet eller i naustet. Anonymkode: 63b4f...c70
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #19 Skrevet 26. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Barn. Anonymkode: 6b692...4a8 Smaker de annerledes enn før? Anonymkode: 6e4e2...8cd 1
Anbefalte innlegg