AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 Jeg søkte på en jobb som kundebehandler hos et stort og seriøst selskap. Jeg er godt kvalifisert med en bachelorgrad, selv om det ikke er et krav. Bemanningsbyrået tok kontakt med meg og stilte spm, men de spurte hvilket statsborgerskap jeg har. Jeg har russisk. Etter dette fikk jeg avslag på e-post. Likevel la de ut stillingen på nytt og det stod de søker endel nye kundebehandlere. Jeg har flere bekjente som jobber for det selskapet, og de sa at russiske statsborgere ikke blir ansatt, pga de har hatt problemer med russisk spionasje (?). Nå er jeg veldig usikker på rettighetene mine. Er det egentlig lov å utelate noen potensielle ansatte pga nasjonelitet? Denne jobben er veldig viktig for meg.. Burde jeg ringe opp bemanningsbyrået og spørre dem hvorfor de utelot meg? Og evt nevne det med nasjonalitet? Setter pris på alle råd! Anonymkode: 432c6...2c7 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 Om det er riktig i dette tilfellet kan jeg ikke svare på da jeg ikke vet hvilken bedrift dette er. Samtidig gjør jo arb.giveren denne avgjørelsen før du ble ansatt, men om de egentlig har lov til å stille spm under intervjuet er jo en annen ting. Men ja det kan være lov å spørre om dette og ikke ansette pga nasjonalitet, dette er da jobber som krever ulike sikkerhetsklareringer etc. Anonymkode: 5ba99...b6f
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Burde jeg ringe opp bemanningsbyrået og spørre dem hvorfor de utelot meg? Og evt nevne det med nasjonalitet? Setter pris på alle råd! Anonymkode: 432c6...2c7 Det er nok enkelt for arbeidsgiver å si at vurderingen var basert på noe annet enn nasjonalitet. Det kan også være at det faktisk er tilfellet, men uansett vil det nok bli vanskelig å bevise. De har all rett til å si nei til søkere de føler ikke passer, selv om vi har lover mot diskriminering. Du kan selvfølgelig ringe og forhøre deg, men jeg ville da hatt tilnærmingen at du lurer på hvorfor du ikke passet til stillingen, fordi du ønsker å vite hva du kan bli bedre på. Det er mange stillinger der ute, du må nok belage deg på å søke flere steder, det er i hvert fall vanlig for de fleste av oss, selv med utdanning i boks. Anonymkode: 56938...971 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Du kan prøve å snakke med en advokat? Slik du beskriver det virker det som diskriminering. I Sverige var det en lignende sak, og vedkommende fikk utbetalt en god del i erstatning av firmaet som ikke ville ansette pga. etnisitet. Anonymkode: 9e2ab...df1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 Jeg jobber et sted hvor vi aller helst ansetter folk med norsk statsborgerskap. Vi har forkastet gode kandidater basert på hvilket land de er fra. Dette har med sikkerhetsklarering å gjøre. Anonymkode: 47be2...6eb 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 Får heller ikke jobb og jeg er etnisk norsk... Anonymkode: ac65f...412 7
Anonym27 Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 Du kan ta kontakt med dem å spørre om det er på grunn av ditt russiske statsborgerskap de ikke ønsker å ansette deg. Kan hende at de trur du vil reise til Russland etterhvert og si opp jobben. Mange er interessert i langsiktige ansatte. Jeg vil anbefale deg å ringe dem. Virker som om du kan godt norsk og trolig har tenkt å bo her over lang tid. Så kanskje de har misforstått. Kan og vere at de har noe i mot russere. Vet at mange som ellers er mot diskriminering, på samme tid ikke liker øst europeiske. En slags selektiv rasisme. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 Det kommer an på hva slags typer jobb du søker da. Hvis det er jobber som krever sikkerhetsklarering, så har de faktisk lov til å diskriminere basert på nasjonalitet. Anonymkode: 7d022...9c2 5
Energidronning Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Bemanningsbyrået tok kontakt med meg og stilte spm, men de spurte hvilket statsborgerskap jeg har. Jeg har russisk. Etter dette fikk jeg avslag på e-post. det kan være lurt å omformulere svaret ditt slik: "utenlandsk statsborger med gyldig oppholdstillatelse" basert på min erfaring "nasjonalitet: EU/EØS-borger" er greit nok til å inkludere på CVen, det som er relevant egentlig i profesjonell sammenheng! kjemien å være sjarmerende at du liker å samarbeide med nordmenn du kan bevise senere under arbeidsintervjuet, på personlig måte! ikke skriv denne på søknaden, om selskapet har sikkerhetsparanoia: "Jeg har brukt Google Search avansert spionasjeverktøyet til å skaffe viktige opplysninger om dere." Lykke til med jobben / russisk: udachi s rabotam!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 47 minutter siden, Anonym27 said: Du kan ta kontakt med dem å spørre om det er på grunn av ditt russiske statsborgerskap de ikke ønsker å ansette deg. Kan hende at de trur du vil reise til Russland etterhvert og si opp jobben. Mange er interessert i langsiktige ansatte. Jeg vil anbefale deg å ringe dem. Virker som om du kan godt norsk og trolig har tenkt å bo her over lang tid. Så kanskje de har misforstått. Kan og vere at de har noe i mot russere. Vet at mange som ellers er mot diskriminering, på samme tid ikke liker øst europeiske. En slags selektiv rasisme. Hvor er logikken bak det? Anonymkode: 964c1...e4e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 Når du har søkt en jobb og fått avslag, søker du en annen jobb Det er ikke verre enn det. Anonymkode: 1b2b0...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 6 minutter siden, Energidronning said: det kan være lurt å omformulere svaret ditt slik: "utenlandsk statsborger med gyldig oppholdstillatelse" basert på min erfaring "nasjonalitet: EU/EØS-borger" er greit nok til å inkludere på CVen, det som er relevant egentlig i profesjonell sammenheng! kjemien å være sjarmerende at du liker å samarbeide med nordmenn du kan bevise senere under arbeidsintervjuet, på personlig måte! ikke skriv denne på søknaden, om selskapet har sikkerhetsparanoia: "Jeg har brukt Google Search avansert spionasjeverktøyet til å skaffe viktige opplysninger om dere." Lykke til med jobben / russisk: udachi s rabotam! Russere er ikke EU/EØS borgere Anonymkode: 964c1...e4e 1
Anonym27 Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er logikken bak det? Anonymkode: 964c1...e4e Logikken bak det er at venstreorienterte hater alle med hvit hud. Så en utlending med hvit hud vil føle disse sin vrede.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Russere er ikke EU/EØS borgere Anonymkode: 964c1...e4e Jeg tror ikke det var poenget i innlegg, ikke slik jeg leser det i hvert fall. "Basert på min erfaring" står det. Anonymkode: 56938...971 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte på en jobb som kundebehandler hos et stort og seriøst selskap. Jeg er godt kvalifisert med en bachelorgrad, selv om det ikke er et krav. Denne jobben er veldig viktig for meg. Anonymkode: 432c6...2c7 Hvorfor er akkurat denne jobben så viktig egentlig? Kanskje de mener du er overkvalifisert til jobben. Anonymkode: 93a5d...290 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #16 Skrevet 26. mars 2020 Det er ikke alltid nok å være kvalifisert på papiret. Det kan være personkjemi også. Det er ikke lett å få jobb som etnisk norsk heller eller hva det heter. Anonymkode: e2ffb...686
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #17 Skrevet 26. mars 2020 Jeg er russisk. Har norsk statsborgerskap nå, men det er bare et par år siden jeg fikk det. Jeg har beholdt mitt russisk navn. Er i fult jobb siden 2009. Jeg har ikke problem med å finne jobb, eller komme på jobbintervju. Så nasjonalitet har ikke stoppet meg. Men! Jeg har bachelor grad fra Norge. Jeg snakker godt norsk. Det er to faktorer som gjør det enklere for meg å finne jobb. Og, det er allikevel noen jobber som er stengt for russere, også nordmenn med russisk bakgrunn. F.eks UDI, eller sikkerhetstjenester, eller selvsagt, militær. Anonymkode: d69a5...182 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #18 Skrevet 26. mars 2020 Og akkurat nå, med Korona, er det jo veldig vanskelig å få jobb. Jo mindre du vil søke jobb i Kolonial kanskje. Anonymkode: d69a5...182
Energidronning Skrevet 26. mars 2020 #19 Skrevet 26. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og akkurat nå, med Korona, er det jo veldig vanskelig å få jobb. Jo mindre du vil søke jobb i Kolonial kanskje. Anonymkode: d69a5...182 du har kanskje ikke lest TS nøyaktig. stillingen annonseres igjen. "Etter dette fikk jeg avslag på e-post. Likevel la de ut stillingen på nytt og det stod de søker endel nye kundebehandlere."
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #20 Skrevet 26. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte på en jobb som kundebehandler hos et stort og seriøst selskap. Jeg er godt kvalifisert med en bachelorgrad, selv om det ikke er et krav. Bemanningsbyrået tok kontakt med meg og stilte spm, men de spurte hvilket statsborgerskap jeg har. Jeg har russisk. Etter dette fikk jeg avslag på e-post. Likevel la de ut stillingen på nytt og det stod de søker endel nye kundebehandlere. Jeg har flere bekjente som jobber for det selskapet, og de sa at russiske statsborgere ikke blir ansatt, pga de har hatt problemer med russisk spionasje (?). Nå er jeg veldig usikker på rettighetene mine. Er det egentlig lov å utelate noen potensielle ansatte pga nasjonelitet? Denne jobben er veldig viktig for meg.. Burde jeg ringe opp bemanningsbyrået og spørre dem hvorfor de utelot meg? Og evt nevne det med nasjonalitet? Setter pris på alle råd! Anonymkode: 432c6...2c7 Grunnen deres er jo tilsynelatende innafor. Tilsynelatende er pga du ikke oppgir typen bedrift. Anonymkode: d368a...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå