AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 Jeg leser mange kommentarer her inne fra religiøse mennesker som skylder på ateister for at de ikke har vært "flink nok" og at det er derfor de ikke har funnet Gud. De snakker om ateister som om alle ateister har vært det hele livet, og som om ateister bare rett og slett ikke har prøvd å be til Gud. Men dere ignorerer jo alle ateister som kommer fra religiøse hjem og som ble oppdratt til å bli religiøs. Vi ateister blir spurt "Har du prøvd å be?", men har dere religiøse prøvd å lytte til eks ateister noen gang? Eller har dere prøvd å plassere dere i en ateist sine sko? Hvorfor skal ateister gjøre det dere vil? Hvorfor skal de be? Dere vil alltid at vi skal bli som dere, men det virker ikke som dere har brukt noen kalorier på å prøve å forstå ateister. Det er hyklerisk. Vi ateister må lærer om deres tro på skolen, vi blir dradd med på gudstjenester, og vi har måttet synge deres sanger, men aldri brukes det mye tid på at troende skal lytte til ateister. Anonymkode: 830e7...206
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 Mener du eks-religiøse? Anonymkode: 79261...d35 6
Amber Everglow Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal ateister gjøre det dere vil? Hvorfor skal de be? Du er klar over at dette bare er forslag, og ikke tvang, right? 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du eks-religiøse? Anonymkode: 79261...d35 Noooo! Og jeg som har brukt AB også, så nå kan jeg ikke endre tittelen. Anonymkode: 830e7...206 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 Okie... jeg ser at jeg har skrevet eks-ateister flere ganger. Bare ignorer det. Jeg mener eks-religiøse. Arh... massive brain fart altså. Anonymkode: 830e7...206 4
Conal Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leser mange kommentarer her inne fra religiøse mennesker som skylder på ateister for at de ikke har vært "flink nok" og at det er derfor de ikke har funnet Gud. De snakker om ateister som om alle ateister har vært det hele livet, og som om ateister bare rett og slett ikke har prøvd å be til Gud. Men dere ignorerer jo alle ateister som kommer fra religiøse hjem og som ble oppdratt til å bli religiøs. Vi ateister blir spurt "Har du prøvd å be?", men har dere religiøse prøvd å lytte til eks ateister noen gang? Eller har dere prøvd å plassere dere i en ateist sine sko? Hvorfor skal ateister gjøre det dere vil? Hvorfor skal de be? Dere vil alltid at vi skal bli som dere, men det virker ikke som dere har brukt noen kalorier på å prøve å forstå ateister. Det er hyklerisk. Vi ateister må lærer om deres tro på skolen, vi blir dradd med på gudstjenester, og vi har måttet synge deres sanger, men aldri brukes det mye tid på at troende skal lytte til ateister. Anonymkode: 830e7...206 Lol, samma karen som påstår at han hadde et personlig møte med Gud og forklarte det fra et vitenskapelig materialist paragim. Duden vet like lite om metafysikk og epistemologi som når jeg var... 3. Dette er feilen med de fleste som bruker psykedelika, de har for dårlig teoretisk fundament og grunnlag. Med det så er det ikke noe vits å engang bruke psykedelika. The red pill ville tilintetgjort hele hans ateist paragim 😉 1
Amber Everglow Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere vil alltid at vi skal bli som dere, men det virker ikke som dere har brukt noen kalorier på å prøve å forstå ateister. Vi kan jo vri på spørsmålet, hva? Har du, som ateist, brukt noen kalorier på å forstå religiøse? Og hvis du har det, tror du det samme kan sies om mange andre ateister? Alle feil du finner på religiøse mennesker, jeg kan nesten garantere at religiøse mennesker sier det samme om ateister. At levesettet er galt, at moralen er på trynet og hundrevis av andre feil. Felles for både religiøse og ateister er dog at de begger mener at de har rett - og de prøver konstant omvende de andre. Hvorfor? Det lurer jeg veldig på. Enkelte sekter, som f.eks Jehovas vitner eller mormonkirken, er ganske ivrige i sin misjonsvirksomhet. Så har du f.eks islam, der man skal invitere andre til religionen. Så har du ateister, som bruker enhver anledning til å trashe religiøse mennesker for hva det er verdt. Omtale de som et onde, som noen idioter. Nå er jeg provoserende med vilje her, men ser du hvor jeg vil hen? Du er ikke det spor bedre enn noen religiøse mennesker, samme hvor hardt du prøver. Endret 26. mars 2020 av Amber Everglow *manglende ord ** manglende bokstav 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 Jeg er enig i en del TS sier her, og hadde en opplevelse med det i tråden som var et spørsmål om vi ateister har forsøkt å be. Jeg skrev at jeg har brukt nesten hele min barndom på å be, forgjeves. Og da ble det bare stille, det kom et oppfølgingsspørsmål om det ikke var bedre nå, men det var i grunn alt. Jeg fikk inntrykket av tråden av at det egentlig bare var å be, så skulle noe skje (forenklet sagt), og når jeg da kom med mitt, så blir jeg bare avfeid som ubetydelig, mitt svar passet tydeligvis ikke inn i en eller annen forventning. For vi er helt klart mange her på jorden som har desperat lett etter gud, uten at det har vist seg noe som helst barmhjertlighet, svar eller noen form for åpenbaring. Men, vi er vel bare ikke åpne for det da, selv om det er snakk om små barn som lever under ufattlige kår. Anonymkode: 149a7...d2b 3
Lauv Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 Jeg ble oppdratt moderat religiøst, søndagsskole, barneforening, kristent ungdomskor osv. Jeg husker at jeg skjønte allerede på barneskolen at det var noe alvorlig galt med denne religionen. Det gjorde ikke at jeg mistet troen på gud, men jeg syntes det var så mye som var feil og urettferdig. Da jeg skulle stå konfirmant var jeg fremdeles sikker på at gud fantes og valgte å konfirmere meg. Så leste jeg bibelen. Virkelig leste. Og det er jo ærlig talt det reneste pølsevev. Fri og bevare meg vel for en hevgjerrig, knuslete og fæl religion. 18 år kastet jeg hele religionen på båten. Aldri angret eller følt noen tvil etterpå. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 1 time siden, Amber Everglow skrev: Vi kan jo vri på spørsmålet, hva? Har du, som ateist, brukt noen kalorier på å forstå religiøse? Og hvis du har det, tror du det samme kan sies om mange andre ateister? Alle feil du finner på religiøse mennesker, jeg kan nesten garantere at religiøse mennesker sier det samme om ateister. At levesettet er galt, at moralen er på trynet og hundrevis av andre feil. Felles for både religiøse og ateister er dog at de begger mener at de har rett - og de prøver konstant omvende de andre. Hvorfor? Det lurer jeg veldig på. Enkelte sekter, som f.eks Jehovas vitner eller mormonkirken, er ganske ivrige i sin misjonsvirksomhet. Så har du f.eks islam, der man skal invitere andre til religionen. Så har du ateister, som bruker enhver anledning til å trashe religiøse mennesker for hva det er verdt. Omtale de som et onde, som noen idioter. Nå er jeg provoserende med vilje her, men ser du hvor jeg vil hen? Du er ikke det spor bedre enn noen religiøse mennesker, samme hvor hardt du prøver. Nå er det vel ingen som har sagt at ateister er "bedre" heller. Jeg bruker ikke all min energi til å trashe religiøse mennesker. Jeg forsvarer min ateistme når religiøse angriper den, og jeg stiller religiøse spørsmål. Kanskje jeg kan være litt kritisk og jeg kan stille vanskelige spørsmål, men det er bare fordi jeg har lyst på en rasjonell debatt. Jeg har gjort mye for å forstå religiøse mennesker, fordi i ungdommen prøvde jeg å være en av dem. I oppveksten hadde jeg flere kristne venner. Jeg var en av lederne for en kristen ungdomsklubb i bygda mi, sammen med mine kristne venner. Jeg slet alltid med religion da jeg ikke var oppdratt til det. Jeg dro på ungdomsgudstjeneste hver måned, jeg deltok på andakt, jeg prøvde å lese bibelen, jeg ba til Gud, jeg hadde samtaler med ungdomsprest, men uansett hva jeg gjorde så kunne ikke jeg være like religiøs som noen av vennene mine. Jeg hadde så mange spørsmål som ingen kunne svare. I dag er bare de vennene mine som ble oppdratt til å være religiøs kristne. De av oss som kom fra familier som var ganske nøytral til religion ble aldri "hekta". Jeg forsto ikke hvorfor jeg ikke kunne føle Gud på den måten vennene mine gjorde hvis han eksisterte. Jeg gjorde alt riktig. Jeg deltok i et kristent miljø jeg sang religiøse sanger, jeg utforsket religionen, jeg leste bibelen, men jeg følte ingenting. Til slutt skjønte jeg at den eneste måten du kan føle det vennene mine følte var hvis du hadde 100% overbevisning og ingen tvil, og det var ikke mulig for meg. De følte det de følte fordi de trodde på det, på lik måte som at man kan "lure" seg selv til å bli trist ved å tenke på en fiksjonell trist hendelse. Tankene våre kan styre hvordan vi føler, og hvis du virkelig tror at du snakker til Gud, så vil du "kjenne" Gud. Det betyr ikke at han er der. Det er en kjemisk reaksjon i hjernen. Anonymkode: 830e7...206 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i en del TS sier her, og hadde en opplevelse med det i tråden som var et spørsmål om vi ateister har forsøkt å be. Jeg skrev at jeg har brukt nesten hele min barndom på å be, forgjeves. Og da ble det bare stille, det kom et oppfølgingsspørsmål om det ikke var bedre nå, men det var i grunn alt. Jeg fikk inntrykket av tråden av at det egentlig bare var å be, så skulle noe skje (forenklet sagt), og når jeg da kom med mitt, så blir jeg bare avfeid som ubetydelig, mitt svar passet tydeligvis ikke inn i en eller annen forventning. For vi er helt klart mange her på jorden som har desperat lett etter gud, uten at det har vist seg noe som helst barmhjertlighet, svar eller noen form for åpenbaring. Men, vi er vel bare ikke åpne for det da, selv om det er snakk om små barn som lever under ufattlige kår. Anonymkode: 149a7...d2b Akkurat. Det er så mange religiøse som gir ateister skylden for at de ikke er religiøse. Det er deres feil fordi de gjorde noe feil, og derfor vil ikke Gud "vise" seg for dem. Det er helt latterlig. Det beviser at de aldri har faktisk prøvd å forstå hvor ateister kommer fra. Noen av oss har bare aldri tenkt over religion, fordi det var ikke så viktig i familien og det var ikke viktig for dem, andre av oss har brukt mye tid på religion og det har ikke vært overbevisende. Hvorfor skal ateister få skylden for at religionen ikke er overbevisende nok? Skal vi bare tro alt vi leser i en bok? Skal vi bare tro på ting uten arkeologisk bevis eller faktiske primære kilder??? Ingen som skriver om Jesus har faktisk møtt Jesus. Og de skriver om ting som faktisk strider imot vitenskapens lover, om magi og nekromansi. Det skal vi tro på, men ingen kan gi oss konkrete bevis annet enn "jeg føler..." Anonymkode: 830e7...206 2
Conal Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 Haha må bare si at det fakta at ateister blir ateister begrunn av religion er latterlig, bokstavelig talt. Å bruke religion og dens definisjon av Gud mot Gud er en ren latterlighet. Gud er ikke et begrep eller konsept. Gud er en absolutt direkte bevissthet av virkelighetens natur. Etter at du har forstått Gud, vil du vite hva ordet betyr. Inntil da vet du ikke. Ikke engang i nærheten. Alle ideer om Gud er feil. 99.99999% av alle religiøse har ingen anelse om hva Gud er. Dette kan ikke løses med diskusjon. Man må innse at Gud finnes og er ekte. Oppvåkning kreves, total absolutt direkte bevistheet av Gud kreves. Det finnes ingen annen måte, det er ingen annen måte. Alt annet er ren tro. Ren distraksjon. Ateisme, akuratt som religion, er en posisjon som er totalt grunnløst og uberettiget. Nå, finn ut hva som verken er ateisme eller religion. Noe som ikke handler om tro i det hele tatt, noe som er bortenfor all tro. Finn ut hva Gud virkelig er, ikke hva en religiøs eller ateist tror Gud er. Finn ut hva absolutt direkte bevistheet av Sannheten, virkelighets natur og Gud er. Good luck 😉 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 Jeg har en venninne som er oppdratt som "god katolikk" og som hele sitt voksne liv levde med troen sin, helt til hun mistet mannen sin, og ene barnet ble alvorlig syk, litt etter litt drev hun bort fra troen fordi hun ikke kunne leve med at henens gud kunne la mennesker gå gjennom så mye smerte med vilje, at en god og barmhjertig gud ikke ville la verden lide som den gjør, at en barmhjertig gud ikke ville tillate så store forskjeller, at den fire viljen var større enn gud og at mennesker ikke lengre var i guds bilde emn alle for seg selv - litt etterhvert ble troen en plage, hun så seg selv som en ateist ettersom tiden gikk og hun har helt gått fra den ene siden til den andre, noe som er forståelig for meg men sårt for familien ellers som fortsatt er troende. De forsøker å overbevise henne om å vende tilbake heller enn å godta at hun har det vanskelig etter alt hun har opplevd, noe som er en ekstra byrde for henne og skaper konflikt med familien. Likevel i en situasjon der jeg og min mann vurderte reise til utlandet for å få hjelp til åstarte en familie slo troen til, assistert befruktning var å klusse med naturen, det var imot guds vilje, og plutselig innså hun at hun var i et dilemma fordi alt hun sto for vaklet.. Troen på gud seiret, hun kunne ikke la være å forklare oss hvorfor hun mente vi ikke skulle gå videre med planene, det ble ettehvert så vanskelig for henne at hun ikke orket vårt vennskap. Å være troende er ikke en enten eller, det er en varierende greie - og de som er mest troende er muligens ateistene, de som har satt seg best inn i alle religioner de ikke tror på, som kjenner mest til gud og vet hvorfor de ikke tror på han.. et paradoks egentlig. Anonymkode: 54211...14d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 9 minutter siden, Conal skrev: Haha må bare si at det fakta at ateister blir ateister begrunn av religion er latterlig, bokstavelig talt. Å bruke religion og dens definisjon av Gud mot Gud er en ren latterlighet. Gud er ikke et begrep eller konsept. Gud er en absolutt direkte bevissthet av virkelighetens natur. Etter at du har forstått Gud, vil du vite hva ordet betyr. Inntil da vet du ikke. Ikke engang i nærheten. Alle ideer om Gud er feil. 99.99999% av alle religiøse har ingen anelse om hva Gud er. Dette kan ikke løses med diskusjon. Man må innse at Gud finnes og er ekte. Oppvåkning kreves, total absolutt direkte bevistheet av Gud kreves. Det finnes ingen annen måte, det er ingen annen måte. Alt annet er ren tro. Ren distraksjon. Ateisme, akuratt som religion, er en posisjon som er totalt grunnløst og uberettiget. Nå, finn ut hva som verken er ateisme eller religion. Noe som ikke handler om tro i det hele tatt, noe som er bortenfor all tro. Finn ut hva Gud virkelig er, ikke hva en religiøs eller ateist tror Gud er. Finn ut hva absolutt direkte bevistheet av Sannheten, virkelighets natur og Gud er. Good luck 😉 Ja, fordi du vet alt, Conal... det har vi alle fått med oss. Anonymkode: 830e7...206 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Okie... jeg ser at jeg har skrevet eks-ateister flere ganger. Bare ignorer det. Jeg mener eks-religiøse. Arh... massive brain fart altså. Anonymkode: 830e7...206 😂😂 Anonymkode: 0100e...ceb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #16 Skrevet 26. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Okie... jeg ser at jeg har skrevet eks-ateister flere ganger. Bare ignorer det. Jeg mener eks-religiøse. Arh... massive brain fart altså. Anonymkode: 830e7...206 Ler meg ihjel😂😉 Anonymkode: 0100e...ceb
jabx Skrevet 26. mars 2020 #17 Skrevet 26. mars 2020 8 timer siden, Conal skrev: Lol, samma karen som påstår at han hadde et personlig møte med Gud og forklarte det fra et vitenskapelig materialist paragim. Duden vet like lite om metafysikk og epistemologi som når jeg var... 3. Dette er feilen med de fleste som bruker psykedelika, de har for dårlig teoretisk fundament og grunnlag. Med det så er det ikke noe vits å engang bruke psykedelika. The red pill ville tilintetgjort hele hans ateist paragim 😉 Lol, du har ingenting å komme med, så du lirer av deg vås. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #18 Skrevet 26. mars 2020 5 timer siden, jabx skrev: Lol, du har ingenting å komme med, så du lirer av deg vås. Jeg tror ordet vi leter etter er "ordsalat". Anonymkode: 830e7...206 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mars 2020 #19 Skrevet 26. mars 2020 14 timer siden, Amber Everglow skrev: Du er klar over at dette bare er forslag, og ikke tvang, right? Hvorfor skal du og andre foreslå at det "bare er å be"? Tror du dette er noe annerledes enn å be en homofil gutt ha seg med en prostituert kvinne for å bli kurert? Eller hva med veganeren som jo bare må smake på den fine biffen som tante Augusta har steikt? Det er jo ikke tvang, bare forslag? Eller ...? Respekt for andres livssyn er totalt fraværende hos enkelte religiøse og det er ekstremt provoserende at vi skal bli bedt om å ta i mot Jesus eller be i en hver sammenheng - forslag eller krav, det går ut på det samme. Det er respektløst.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mars 2020 #20 Skrevet 26. mars 2020 14 timer siden, Amber Everglow skrev: Vi kan jo vri på spørsmålet, hva? Har du, som ateist, brukt noen kalorier på å forstå religiøse? Og hvis du har det, tror du det samme kan sies om mange andre ateister? Alle feil du finner på religiøse mennesker, jeg kan nesten garantere at religiøse mennesker sier det samme om ateister. At levesettet er galt, at moralen er på trynet og hundrevis av andre feil. Felles for både religiøse og ateister er dog at de begger mener at de har rett - og de prøver konstant omvende de andre. Hvorfor? Det lurer jeg veldig på. Enkelte sekter, som f.eks Jehovas vitner eller mormonkirken, er ganske ivrige i sin misjonsvirksomhet. Så har du f.eks islam, der man skal invitere andre til religionen. Så har du ateister, som bruker enhver anledning til å trashe religiøse mennesker for hva det er verdt. Omtale de som et onde, som noen idioter. Nå er jeg provoserende med vilje her, men ser du hvor jeg vil hen? Du er ikke det spor bedre enn noen religiøse mennesker, samme hvor hardt du prøver. Jeg - som ateist har ALDRI prøvd å omvende noen til å bli ateist. Det skjer ikke. Du må slutte med generaliseringene dine for de er helt på trynet. Ja, noen ateister latterliggjør religiøse - men som regel er det Hanevold, Krekar og lignende pengeknugere eller fanatiske religiøse som får gjennomgå. Det er hykleriet som er problemet - ikke det de religiøse tror på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå