prikkeline Skrevet 16. juni 2005 #1 Skrevet 16. juni 2005 Hei Hvilken hand skal man ha gifteringen på? (Sambo sin ring er passelig på den ene hånda, men for liten på den andre :-? )
Angelheart Skrevet 16. juni 2005 #2 Skrevet 16. juni 2005 Her i Norge er det mest vanlig å bære gifteringen på høyre hånd. Andre steder (b.la England) bærer man den på venstre.
BergensBrud05 Skrevet 16. juni 2005 #4 Skrevet 16. juni 2005 Vi har ringene på høre hånd, ja. Har også hørt at man skal ha gifteringen nærmest hånden og forlovelsesringen ytterst ... ? Stemmer det?
TeddyToria Skrevet 16. juni 2005 #6 Skrevet 16. juni 2005 Vi har ringene på høre hånd' date=' ja. Har også hørt at man skal ha gifteringen nærmest hånden og forlovelsesringen ytterst ... ? Stemmer det?[/quote'] Noen velger å gjøre det sånn, men det er vel helst vi jentene som har begge ringene sammen, mens gutta jo enten har samme ring som både forlovelses- og giftering, eller de legger forlovelsesringen på hylla når de får giftering. Da min forlovelsesring er såpass voldsom at jeg ikke kan ha mer enn den alene på en finger, kommer jeg til å flytte forlovelsesringen over på venstre hånd - det er også vanlig! Vi bærer altså ringene på høyre hånd...
Gjest Moonshadow Skrevet 16. juni 2005 #7 Skrevet 16. juni 2005 Når/Om jeg skal gifte meg, vil jeg ha ringen på venstre hånd.. Det er fordi den går i rett linje til
Chiquita Skrevet 16. juni 2005 #8 Skrevet 16. juni 2005 Vi har ringene på høre hånd' date=' ja. Har også hørt at man skal ha gifteringen nærmest hånden og forlovelsesringen ytterst ... ? Stemmer det?[/quote'] Jeg har hørt at det er omvendt dersom man skal ha to ringer. Forlovelsesringen innerst, siden man fikk den først... Men jeg vet ikke
BergensBrud05 Skrevet 16. juni 2005 #9 Skrevet 16. juni 2005 Jeg har hørt at det er omvendt dersom man skal ha to ringer. Forlovelsesringen innerst, siden man fikk den først... Hmmm... Sånn å forstå... Jeg tenkte at gifteringen burde være nærmest hjertet fordi den er 'viktigst'. Da min forlovelsesring er såpass voldsom at jeg ikke kan ha mer enn den alene på en finger, kommer jeg til å flytte forlovelsesringen over på venstre hånd - det er også vanlig! God ide! Jeg har en vanlig 'prinsessering' som forlovelsesring. Passer egentlig godt sammen med gifteringen. Vi har imidlertid brukt gifteringene ett år allerede. Kjøpte dem rett etter at mannen fridde, fordi han også vikke ha ring ... Ser nå at forlovelsesringen har blitt litt slitt av det som skal bli gifteringen, så kanskje lurt at er på forskjellig hånd...
Minerva Grey Skrevet 16. juni 2005 #10 Skrevet 16. juni 2005 I de fleste land har man gifteringen på venstre hånd, siden det går en nerve eller blodåre rett til hjertet derfra. I Norge bærer man ringen på høyre hånd, og man mener grunnen er at det er hånden man bruker til å avlegge eder og løfter. Siden man 'sverger' på å elske og ære... Forlovelsesringen min er dessverre blitt for trang (hatt den i over to år) så jeg bruker kun gifteringen.
BergensBrud05 Skrevet 16. juni 2005 #11 Skrevet 16. juni 2005 I Norge bærer man ringen på høyre hånd, og man mener grunnen er at det er hånden man bruker til å avlegge eder og løfter. Siden man 'sverger' på å elske og ære... Det er da også ganske romatisk ... På en vikingaktig måte :-)
prikkeline Skrevet 16. juni 2005 Forfatter #13 Skrevet 16. juni 2005 husker ikke om ringen var for liten på høgre eller venstre handa, men det er jo 9 mil til nærmeste gullsmed :-? Men siden begge deler på en måte er litt lov, så får vi se hva vi gjør... det er vel ikke verdens undergang om han har den på venstre hand heller....eller?
Malama Skrevet 16. juni 2005 #14 Skrevet 16. juni 2005 Slett ikke "verdens undergang" å ha den på venstre nei, bare vanlig å ha den på den høyre. Så har vi jo hørt i vår barndom at det går en blodåre rett fra høyre ringfinger til hjertet, i store deler av resten av verden sier man denne går fra venstre ringfinger til hjertet. Ha den på den fingeren du vil. Jeg har "reservert" håyrehånda til denslags ring, en gang inn i fremtida... Så skoleringen bærer både jeg og min samboer på vår venstre hånd.
smilepia Skrevet 16. juni 2005 #15 Skrevet 16. juni 2005 Jeg har en vanlig 'prinsessering' som forlovelsesring. Hva er en prinsessering?
BergensBrud05 Skrevet 16. juni 2005 #16 Skrevet 16. juni 2005 Hva er en prinsessering? :oops: Tja ... mener det er det man kaller det når det liksom er én diamant som er satt inn i ringen slik at den l står ut ifra ringen i en slags 'krone'. Litt dårlig forklart, kanskje... menmen. Mulig jeg tar feil men det var nå det jeg mente
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå