Gå til innhold

Barnet mitt har begynt å klore

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ikke så alt for lenge siden har min datter på snart 8 år begynt å klore meg når hun er sint. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Første gangen må jeg si at jeg ble sint og kjeftet på henne ettersom det kom helt ut av det blå. 
Hun har aldri holdt på slik før. Må si at hun "alltid" har vært litt "hyper"(vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men vi har ingen mistanke om ADHD ). 

Både jeg og far har prøvd å snakke med henne om dette, og har spurt om det er noe galt ettersom hun holder på slik, men i følge henne er det ingenting galt..

Anonymkode: 0d627...d33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt samvittigheten hennes imot henne.
Spørre henne rett ut om hun også ønsker at mamma og pappa skal klore, og få litt på dagsplanen at vold ikke er greit, at man må bruke sine ord i stedet, at man kan få vondt og at det ville blitt svært utrivelig for henne hvis hennes forslag om kloring ble til en greie hjemme.

Evt sette inn noen "straffer" når det blir kloring. Jeg ville brukt 1 time med fri fra elektronikk pr gang, og så hjelper det pent lite med forhandlinger etterpå. Så du MÅ finne det som passer deg best og som du kan gjennomføre.
Hvis du ikke gjennomfører så kan du gi blanke i å "true", for da riser du egen rumpe og ungen skjønner at det du sier er like mye verd som et tomt glass. Heller fortell at du har informert om konsekvenser på forhånd og at hun har valgt det selv.
Hun er snart 8 og hun har IQ nok.

Og selvfølgelig kjefter du når ungen din klorer deg! Det er faktisk ikke greit og DU som mamma må sette ned foten.

For å forebygge fra din side (selvfølgelig skal ikke alt være ungen) så ville jeg begynt å si at "nå tar vi 5 minutter hvor du er på rommet ditt og jeg er på rommet mitt, så tenker vi litt og så snakker vi sammen så snart vi begge er rolige". Siden du er voksen så skjønner du når det bygger seg opp og du må prøve å stoppe situasjonen før det eskalerer.
Sett på en klokke i stua og gå hver deres vei litt. Når du kommer tilbake så setter du på vannkokeren og sier at dere skal ta en kopp kakao/te/kaffe mens dere prater og dermed vise henne at du ønsker en dialog på et høyere plan enn vanlig. Be henne snakke først og snakk selv etterpå, prøv å være ærlig.
Dette vil potensielt på sikt legge grunnlag for at hun skjønner at hun blir hørt og at hun ikke trenger ty til vold for å bli hørt.

Anonymkode: 6033f...750

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...