AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 Hei. Jeg er en dame på 43 år som nå står i en situasjon hvor arbeidsgiver har funnet ut at jeg har vært sykemeldt fra en jobb, men vært i jobb de aktuelle dagene ( ca en uke) på en annen arbeidsplass. Jeg legger meg langflat å ser selv hvor idiotisk og umoralsk denne handlingen er. Som en forklaring (ikke en unnskyldning) kan jeg bare nevne at grunnen til at jeg gjorde dette var at jeg var nødt for å få endene til å gå opp økonomisk i en alvorlig og dramatisk skillsmisse. Jeg har vært i ett møte med tillitsvalgt og skal i ett møte med sjefen på Fredag. Er det noen som kan si noe om hvorvidt det er sannsynlig at jeg vil komme til å få en oppsigelse? Eller vil det innebære ett vist form for håp til å beholde jobben at jeg selv innser hva jeg har gjort å legger meg "flat"? Det har nok ingen betydning, men jeg bor Nord i landet og jobber innen helse med en bachelorutdannelse. Arbeidsplassen har ingen saker på meg fra før og både jeg og leder har hatt gode dialoger og mye tillit til hverandre gjennom de 5 årene jeg har vært ansatt. Anonymkode: ec223...823
rebella81 Skrevet 25. mars 2020 #2 Skrevet 25. mars 2020 Er det den jobben du har nå du har vært sykemeldt fra? Sånn generelt vil jeg jo si at det skal gå an å være sykemeldt fra en jobb og så jobbe for en annen arbeidsgiver. Det handler jo om hvilke arbeidsoppgaver du gjør, som evt ikke er forenelig med helsetilstanden din. Det kan jo være forhold på arbeidsplassen og, som gjør deg sykemeldt. En annen arbeidsplass kan jo være akkurat det du trenger for å holde deg innenfor arbeidslivet. Så på et generelt grunnlag vil jeg ikke si at det skal kunne gå an å si deg opp. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #3 Skrevet 25. mars 2020 Du er nødt til å få både muntlig og skriftlig varsel før du eventuelt får sparken. Men da må du ha fast stilling. Lykke til. Anonymkode: c407b...eaf
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #4 Skrevet 25. mars 2020 Tusen takk for svar dere over her! Jeg har hatt fast ansettelse begge plasser, men da vært sykmeldt på den ene plassen (ringt å sagt jeg var syk) mens jeg jobbet den andre plassen i samme tidsperiode.... Føler meg som en komplett idiot og trodde helt oppriktig aldri at arbeidsgiver skulle finne ut av dette..... Det har som sagt IKKE vært min intensjon å lure noen, selv om det er slik hele situasjonen fremstår. Jeg har vært i en gigantisk krise og helt åpenbart handlet helt urasjonelt og umoralsk... Jeg har fått brev digitalt hvor det står at jeg kalles inn på møte på bakgrunn av misstanke om missbruk av sykemelding. -HI Anonymkode: ec223...823
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #5 Skrevet 25. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar dere over her! Jeg har hatt fast ansettelse begge plasser, men da vært sykmeldt på den ene plassen (ringt å sagt jeg var syk) mens jeg jobbet den andre plassen i samme tidsperiode.... Føler meg som en komplett idiot og trodde helt oppriktig aldri at arbeidsgiver skulle finne ut av dette..... Det har som sagt IKKE vært min intensjon å lure noen, selv om det er slik hele situasjonen fremstår. Jeg har vært i en gigantisk krise og helt åpenbart handlet helt urasjonelt og umoralsk... Jeg har fått brev digitalt hvor det står at jeg kalles inn på møte på bakgrunn av misstanke om missbruk av sykemelding. -HI Anonymkode: ec223...823 Om du kun har ringt inn å sagt du var syk så er du ikke sykemeldt men har brukt egenmelding. Anonymkode: 4d4fb...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #6 Skrevet 25. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du kun har ringt inn å sagt du var syk så er du ikke sykemeldt men har brukt egenmelding. Anonymkode: 4d4fb...1f8 nei, sykemeldt av lege den aktuelle tidsperioden. Anonymkode: ec223...823
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #7 Skrevet 25. mars 2020 Dette høres leit ut, men det er jo et par viktige punkter her som er avgjørende. Har du ringt og sagt du er syk, og fått lønn for den dagen, samtidig som du jobbet og fikk lønn et annet sted? Altså, har du gjort dette for å få penger du ikke ville fått ellers? Anonymkode: affdb...3c4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #8 Skrevet 25. mars 2020 Sykemelding og egenmelding er to ulike ting. Anonymkode: 628db...e25
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #9 Skrevet 25. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er nødt til å få både muntlig og skriftlig varsel før du eventuelt får sparken. Men da må du ha fast stilling. Lykke til. Anonymkode: c407b...eaf Det er feil. Man må ha gjentatte og alvorlige brudd der det er en rød tråd gjennom feilene. Arbeidstakervern står utrolig sterkt og det er nesten umulig å få avskjediget selv de som ikke møter på jobb. Tro meg. Vi har hatt 20 caser og kun vunnet frem i 2 av dem. Og da hadde vi en perm med gjentagende saker og signerte advarsler.. Stor bedrift. Å være sykemeldt fra en arbeidsgiver betyr ikke at du ikke kan gjøre annet arbeid et annet sted så sant det ikke er en konkurrerende bedrift (hvis det står i kontrakten) eller helt like arbeidsoppgaver. Og arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva man er sykemeldt for. Anonymkode: f62b1...d87 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #10 Skrevet 25. mars 2020 Det er faktisk mulig å være sykemeldt hos en arbeidsgiver, men ikke hos en annen. Det kommer an på arbeidets art da selvsagt. Er jobbene dine like? Anonymkode: 48ece...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #11 Skrevet 25. mars 2020 Var du 100% sykemeldt fra jobben din, fikk du sykepenger for den dagen, samtidig som du jobbet på det andre stedet? Anonymkode: affdb...3c4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #12 Skrevet 25. mars 2020 Sier ikke du har gjort som i denne saken, men fant en side om hva som muligens er "worst case scenario" her. https://e24.no/karriere/i/WbayG2/kan-jeg-sparke-sykemeldt-som-jobber-et-annet-sted Anonymkode: affdb...3c4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #13 Skrevet 25. mars 2020 Du har misbrukt sykeordningen og kan miste retten til å bruke den tillitsbasert i alle fall. Altså at man må oppsøke lege for hver gang man er syk, ikke bare ringe å gi beskjed. Anonymkode: e3884...f37
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #14 Skrevet 25. mars 2020 Hvordan fant de ut av dette, forresten? Du har vel ikke postet noe tull på sosiale medier? Det er sånn de tar folk vanligvis. Eller har du noen som hater deg og følger med på alt du gjør? Du nevner alvorlig skilsmisse. Ex-mannen er, tipper jeg, helt blåst i hodet muligens og har rapportert deg eller noe. Anonymkode: 13f59...300 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #15 Skrevet 25. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan fant de ut av dette, forresten? Du har vel ikke postet noe tull på sosiale medier? Det er sånn de tar folk vanligvis. Eller har du noen som hater deg og følger med på alt du gjør? Du nevner alvorlig skilsmisse. Ex-mannen er, tipper jeg, helt blåst i hodet muligens og har rapportert deg eller noe. Anonymkode: 13f59...300 Hvis dette er svindel, som det kan fremstå som, så har det jo i grunn lite å si hvordan noen fant det ut. Vet jo for lite til å konkludere verken ene eller andre veien, men hvis TS har vært 100% sykemeldt og jobbet likevel, er dette klart trygdesvindel, og tillittsbrudd ovenfor arbeidsgiver. Anonymkode: affdb...3c4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #16 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2020 den 23.16): Det er faktisk mulig å være sykemeldt hos en arbeidsgiver, men ikke hos en annen. Det kommer an på arbeidets art da selvsagt. Er jobbene dine like? Anonymkode: 48ece...e2b Indeed. Man kan være sykemeldt fra den ene jobben pga mobbing, for eksempel, men kunne utføre den andre jobben helt fint fordi miljøet der er bra Anonymkode: 55df6...9b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå