tussi84 Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 Mange har mistet både tryggheten og det sosiale behovet sitt som er elemtære ting som et menneske trenger iht Maslows behovspyramide pga alle disse tiltakene. Beskrivelse av Maslows behovspyramide Trinn 1: Fysiologiske eller organiske behov Gjelder behov for mat og drikke og beskyttelse mot streng kulde, sterk varme, smerte og ubehag. Seksualitet hører også med her. Hvis disse behovene ikke blir tilfredsstilt over tid, kan vi ikke leve. Trinn 2: Behov for sikkerhet og trygghet Gjelder blant annet beskyttelse mot fysiske angrep. Trygghet handler også om forutsigbarhet og faste rammer, om regelmessighet, stabilitet, orden og struktur i tilværelsen. Trinn 3: Behov for kontakt Vi mennesker er skapt for å leve i fellesskap, ikke enkeltvis eller isolert. Ofte er våre handlinger bestemt av ønsket om kontakt og samhørighet med andre. Vi trenger noen å betro oss til, å oppleve saker og ting med, å være sammen med. Trinnene 1–3 kaller Maslow mangelbehov. Hvis vi mangler mat, drikke, trygghet, kontakt og så videre, kommer kroppen i ubalanse. Når vi sørger for tilførsel av det vi mangler, blir balansen gjenopprettet – i hvert fall for en stund. Vi kan si at behov er mangler som må dekkes for at vi skal kunne oppleve velvære. .... Resten av behovene finner du her: https://ndla.no/subjects/subject:12/topic:1:183846/topic:1:183860/resource:1:85351
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #2 Skrevet 25. mars 2020 Maslows behovspyramide er utdatert. Anonymkode: 3f794...46d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #3 Skrevet 25. mars 2020 Vi har jo ikke noe valg, det betyr jo ikke at det ikke er behov for det. Jeg tror alle gjerne skulle hatt dette tilbake. Anonymkode: e9c47...a33 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #4 Skrevet 25. mars 2020 Fysiologiske behov kommer først, som du ser. Derfor må de andre to vike for en liten periode til vi får viruset under kontroll. Anonymkode: 18aeb...501 6
Chiyo Skrevet 25. mars 2020 #5 Skrevet 25. mars 2020 (endret) Jeg vet hva Maslows behovspyramide er, det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du ikke tror det gjelder lenger. Jeg ville argumentere for at det er like relevant. Hva er denne linken du har lagt med? Endret 25. mars 2020 av Chiyo 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #6 Skrevet 25. mars 2020 Tok et psykologifag for noen år siden, lærte om Maslow der. Lærte også at man må anvende teoriene og modellene for å fremme et budskap, ikke bare fortelle hva modellen går ut på.. Anonymkode: d2808...fe7 2
tussi84 Skrevet 25. mars 2020 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2020 3 minutter siden, Chiyo skrev: Jeg vet hva Maslows behovspyramide er, det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du ikke tror det gjelder lenger. Jeg ville argumentere for at det er like relevant. Hva er denne linken du har lagt med? Det er en fagartikkel for VGS, ikke noe farlig.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #8 Skrevet 25. mars 2020 Syns dette er unødvendig sutring. Vi har tak over hodet, mat og har bøttevis med teknologiske hjelpemidler til å holde kontakt med andre. Å drive å sutre over at vi ikke kan ha fysisk kontakt når det kan ta livet av oss er rett og slett helt bak mål. Syns du skal se Urix og få deg litt perspektiv i livet. Anonymkode: 7fc36...906 7
Chiyo Skrevet 25. mars 2020 #9 Skrevet 25. mars 2020 2 minutter siden, tussi84 skrev: Det er en fagartikkel for VGS, ikke noe farlig. Men hvorfor syns du ikke at det gjelder lenger?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #10 Skrevet 25. mars 2020 Trinn 2 skal være "Behov for dopapir, sikkerhet og trygghet". Sårt tiltrengt på faste rammer. Anonymkode: 6841a...64a
tussi84 Skrevet 25. mars 2020 Forfatter #11 Skrevet 25. mars 2020 6 minutter siden, Chiyo skrev: Men hvorfor syns du ikke at det gjelder lenger? Hvis man ser på trinn 2 som er trygghet, så har mange arbeidstakere allerede blitt permitterte/mistet jobbene sine fordi bedriftene de jobbet i har gått konkurs eller er stengte. Det å ha nok penger til elemtære behov som trinn 1 viser til, kan være et problem hvis man ikke har økonomisk trygghet i hverdagen. Å bekymre seg og kanskje måtte selge hjem/ikke klare å betale lånene sine lenger pga dårligere økonomi betyr at for noen vil hverken 1 eller 2 vil bli dekket i like stor grad som før. Det å miste hus/hjem går under sikkerhet. Det står skrevet: forutsigbarhet og faste rammer, om regelmessighet, stabilitet, orden og struktur i tilværelsen, uten det tilstede vil ikke dette behovet være dekket. Når det gjelder trinn 3 sosiale behov så står det at mennesker er skapt for å leve i felleskap, og ikke ensomme/isolerte da mennesker trenger noen å være sammen med.
Chiyo Skrevet 25. mars 2020 #12 Skrevet 25. mars 2020 2 minutter siden, tussi84 skrev: Hvis man ser på trinn 2 som er trygghet, så har mange arbeidstakere allerede blitt permitterte/mistet jobbene sine fordi bedriftene de jobbet i har gått konkurs eller er stengte. Det å ha nok penger til elemtære behov som trinn 1 viser til, kan være et problem hvis man ikke har økonomisk trygghet i hverdagen. Å bekymre seg og kanskje måtte selge hjem/ikke klare å betale lånene sine lenger pga dårligere økonomi betyr at for noen vil hverken 1 eller 2 vil bli dekket i like stor grad som før. Det å miste hus/hjem går under sikkerhet. Det står skrevet: forutsigbarhet og faste rammer, om regelmessighet, stabilitet, orden og struktur i tilværelsen, uten det tilstede vil ikke dette behovet være dekket. Når det gjelder trinn 3 sosiale behov så står det at mennesker er skapt for å leve i felleskap, og ikke ensomme/isolerte da mennesker trenger noen å være sammen med. Men det er jo fremdeles et behov. Selv om det er sånn i krisetid, så betyr ikke det at det ikke er viktig. Behovspyramiden vil jo være noe å strebe etter, selv om man ikke alltid kan få behovene sine oppfylt. Det gjelder like mye nå som før, men fordi vi er i den situasjonen vi er i, så har mange mistet sin økonomiske trygghet. Det er jo derfor regjeringen har kommet med en krisepakke for å forsøke å gjøre situasjonen litt bedre for alle. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #13 Skrevet 25. mars 2020 9 minutter siden, tussi84 skrev: Hvis man ser på trinn 2 som er trygghet, så har mange arbeidstakere allerede blitt permitterte/mistet jobbene sine fordi bedriftene de jobbet i har gått konkurs eller er stengte. Det å ha nok penger til elemtære behov som trinn 1 viser til, kan være et problem hvis man ikke har økonomisk trygghet i hverdagen. Å bekymre seg og kanskje måtte selge hjem/ikke klare å betale lånene sine lenger pga dårligere økonomi betyr at for noen vil hverken 1 eller 2 vil bli dekket i like stor grad som før. Det å miste hus/hjem går under sikkerhet. Det står skrevet: forutsigbarhet og faste rammer, om regelmessighet, stabilitet, orden og struktur i tilværelsen, uten det tilstede vil ikke dette behovet være dekket. Når det gjelder trinn 3 sosiale behov så står det at mennesker er skapt for å leve i felleskap, og ikke ensomme/isolerte da mennesker trenger noen å være sammen med. Men behovene er der jo.. Du fremstiller det som om ingen bryr seg om dette: «Jeg er arbeidsløs, ingen sikkerhet og alene, men who cares».. Folk er ganske så påvirket vil jeg tro. Anonymkode: e9c47...a33
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #14 Skrevet 25. mars 2020 Å unngå en potensielt livsfarlig sykdom går under trinn 1. Anonymkode: 4211b...737 1
tussi84 Skrevet 25. mars 2020 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men behovene er der jo.. Du fremstiller det som om ingen bryr seg om dette: «Jeg er arbeidsløs, ingen sikkerhet og alene, men who cares».. Folk er ganske så påvirket vil jeg tro. Anonymkode: e9c47...a33 Det jeg mener er at tiltakene fører til at disse behovene ikke blir dekket. Og siden dette er essensielle behov, så skaper det også problemer for mange.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #16 Skrevet 25. mars 2020 Sosial kontakt har man jo over internett. Synes den fortsatt er aktuell jeg. Anonymkode: c0fd3...323
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Skrevet 25. mars 2020 27 minutter siden, tussi84 skrev: Det jeg mener er at tiltakene fører til at disse behovene ikke blir dekket. Og siden dette er essensielle behov, så skaper det også problemer for mange. Du er misfornøyd og uenig i tiltakene med andre ord. Har du noe alternativ å legge frem? Anonymkode: b8bf2...ee9
tussi84 Skrevet 26. mars 2020 Forfatter #18 Skrevet 26. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er misfornøyd og uenig i tiltakene med andre ord. Har du noe alternativ å legge frem? Anonymkode: b8bf2...ee9 De kunne ha stengt alle butikker bortsett fra apotek og mat butikker fra starten. De kunne også stengt kjøpesentere, og alle kafeer og restauranter selv om det er plass mellom bordene. De kunne heller valgt å ha oppe andre sosiale /helsetjenester isteden som feks psykolog, besøks venn for eldre, støtte kontakt for de som har dette osv, men latt møtene foregå en til en. Det måtte foregått i egne hjem med x antall avstand så klart, men da hadde mest ensomme og de som trenger det blitt sosialisert på en måte noe. Og det er ikke det at jeg ikke skjønner nåværende tiltak, men jeg ser allerede nå hvordan dette negativt påvirker livene til folk i negativ grad både psykisk og økonomisk. De som overlever dette viruset eller aldri får det skal ha et samfunn å komme tilbake til. 1
Anbefalte innlegg