Gå til innhold

Barnefar dytter søsken som krangler.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

i dag lå storebror (3 år) og lillesøster (1år) på gulvet og lekte. Storebror lå med beina mot ansiktet til lillesøster og begynte å «løpe» så han sparket mot ansiktet hennes. Han traff ikke, men barnefar sa stopp noe 3 åringen ikke hørte på. Da reagerte bf med å dytte til han i rompa for å få han unna. Det resulterte i at han datt inn i muren på pipa og fossblødde neseblod. Overreagerer jeg når jeg ikke syns dette er greit? Jeg mener han heller burde ha trukket lillesøster i beina for å få hun unna. Men han sier han gjorde det i affekt. Jeg syns ikke det er Ok å være fysisk med barna i affekt. Men jeg hadde nok ikke reagert sånn på situasjonen om ikke 3 åringen hadde truffet hjørne på pipa så blodet sprutet. 
barnefar mener fortsatt at det var riktig gjort.

det er ikke første gang han dytter størstemann når det oppstår situasjoner. Han har også dyttet han unna hardt i brystet så han har falt bakover.

hva tenker dere?

hilsen trist mamma.

Anonymkode: e0563...d18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han burde heller ha flytta gutten på et skikkelig vis. At jenta må flytta seg er da ikke greit.

Jeg tenker at siden dette er gjentakende, med mannen som er i mindre grad voldelig, er det på tide å forlate han og melde han til bv. Film neste gang noe Skjer

Anonymkode: cf625...fc3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker far gjorde sitt beste for å beskytte den minste. Han fikk nok dårlig samvittighet for hvordan det endte. 

Synes dette er en merkelig ting å fokusere på. Dette forholdet vil nok ikke vare om slike diskusjoner er hverdagskost og man har så lite forstelse for hverandres situasjoner, reaksjoner og følelser. 

Anonymkode: b8dc6...f77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt...jeg skjønner godt at han flytter han som sparker, fremfor den som blir sparket. Burde vel kanskje heller løftet vekk, Men han hadde kanskje ikke tid får du han måtte forhindre spark?

Det med pipa var jo et uhell, det kan du ikke klandre han for.

Anonymkode: 5c3c7...ab3

• Liker 7
Skrevet

Når man blir redd så er det vanskelig å forutse hvordan man reagerer. Om det er greit eller ikke handler vel mye om hvordan BF reagerte etterpå. Om han syns det er greit vil det være et stort problem. Er han helt knust vil han kanskje være mer obs på det fremover eller oppsøke hjelp

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å være etterpåklok. Alle kan gjøre feil. Du overreagerer.

Anonymkode: 0f521...eab

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det høre ut som et uhell. Jeg klemte fingeren til sønnen min i døra en gang da var irritert på ham. Det var også et uhell og jeg får vondt inni meg når jeg tenker på det, mange år senere. Gjør du aldri feil, TS?

Anonymkode: 77532...5d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Godt å høre synspunkt utenfra:) 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg feil. Men jeg er ikke fysisk mot barna mine i den grad som han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

i dag lå storebror (3 år) og lillesøster (1år) på gulvet og lekte. Storebror lå med beina mot ansiktet til lillesøster og begynte å «løpe» så han sparket mot ansiktet hennes. Han traff ikke, men barnefar sa stopp noe 3 åringen ikke hørte på. Da reagerte bf med å dytte til han i rompa for å få han unna. Det resulterte i at han datt inn i muren på pipa og fossblødde neseblod. Overreagerer jeg når jeg ikke syns dette er greit? Jeg mener han heller burde ha trukket lillesøster i beina for å få hun unna. Men han sier han gjorde det i affekt. Jeg syns ikke det er Ok å være fysisk med barna i affekt. Men jeg hadde nok ikke reagert sånn på situasjonen om ikke 3 åringen hadde truffet hjørne på pipa så blodet sprutet. 
barnefar mener fortsatt at det var riktig gjort.

det er ikke første gang han dytter størstemann når det oppstår situasjoner. Han har også dyttet han unna hardt i brystet så han har falt bakover.

hva tenker dere?

hilsen trist mamma.

Det kommer helt an på.... barnefar dytteR eller barnefar dytteT .... er det noe som skjer gjentakende ganger , hadde jeg ikke  godtatt dette overhodet...må lære seg en annen måte å reagere på!

Anonymkode: cfa91...613

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes dere virkelig at det er greit at en voksen mann dytter en treåring hardt i brystet? Jeg blir sjokkert av å lese både det ts skriver, og responsen som ts får. Stakkars gutt. Nei, dette er langt fra greit. Og det at faren ikke viser anger i ettertid er bekymringsverdig.

Anonymkode: 7ee13...248

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes dere virkelig at det er greit at en voksen mann dytter en treåring hardt i brystet? Jeg blir sjokkert av å lese både det ts skriver, og responsen som ts får. Stakkars gutt. Nei, dette er langt fra greit. Og det at faren ikke viser anger i ettertid er bekymringsverdig.

Takk. Jeg sitter jo igjen med en klump i magen. Det skal jo ikke være sånn. Når man begynner å tenke over om dette er greit eller ikke... er det jo en grunn til at tanken slår meg?! At han traff peisen var nok et uhell, men alikevel var peisen 60 cm fra der han ble dyttet. 3 åringen lå jo på magen, så han ble tydeligvis dyttet hardere enn nødvendig. Han trøstet gutten etterpå, men mente fortsatt at det var en nødvendig handling.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høre ut som et uhell. Jeg klemte fingeren til sønnen min i døra en gang da var irritert på ham. Det var også et uhell og jeg får vondt inni meg når jeg tenker på det, mange år senere. Gjør du aldri feil, TS?

Anonymkode: 77532...5d7

Ja, det var nok et uhell at han traff peisen. Men at bf dyttet var ikke et uhell. Jeg regner ikke med at du bevisst plasserte fingeren til barnet ditt i døra? Det er forskjell på en ubevisst og bevisst handling.

• Liker 3
Gjest Geirfuglen
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Jeg har også tabbet meg ut. F.eks stakk jeg ut beinet en gang jeg skulle hindre hunden i å løpe ut døren, og greide å sparke henne i stedet. Fikk dårlig samvittighet, det var jo et uhell. Man kan ende med å gjøre større skade når man skal tenke fort, men forskjellen da er jo at man ikke mener det, og at det ikke skal få det utfallet det her har gjort. Og når det gjør det, så får man jo dårlig samvittighet, mener jeg.

Hvis treåringen min absolutt ikke hadde hørt, hadde jeg som konsekvens båret ham bort fra situasjonen. Ikke dyttet. Treåringer vet at det er galt å dytte, og de må bli usikre når omsorgspersonen gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg sitter jo igjen med en klump i magen. Det skal jo ikke være sånn. Når man begynner å tenke over om dette er greit eller ikke... er det jo en grunn til at tanken slår meg?! At han traff peisen var nok et uhell, men alikevel var peisen 60 cm fra der han ble dyttet. 3 åringen lå jo på magen, så han ble tydeligvis dyttet hardere enn nødvendig. Han trøstet gutten etterpå, men mente fortsatt at det var en nødvendig handling.

Har mannen din tidligere hatt problemer med aggresjon? Det er uansett viktig at han slutter å være fysisk mot barnet. Oppsøk hjelp! Som Geirfuglen skriver over så er det helt sikkert veldig forvirrende for barnet at pappaen gjør ting som skader ham. Ikke bare forvirrende, men sikkert også veldig vondt og skremmende. Det er bra du reagerer, ts! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har mannen din tidligere hatt problemer med aggresjon? Det er uansett viktig at han slutter å være fysisk mot barnet. Oppsøk hjelp! Som Geirfuglen skriver over så er det helt sikkert veldig forvirrende for barnet at pappaen gjør ting som skader ham. Ikke bare forvirrende, men sikkert også veldig vondt og skremmende. Det er bra du reagerer, ts! 

Nei, han har ikke vist aggresjon før. Vi har vært sammen i 11 år. Men etter vi fikk vårt 2 barn har han vært mye sint. Han banner og kjefter over litt sølt melk feks. Mulig han er mye sliten og utbrent. Men det er jeg også, men alikevel kunne det aldri falt meg inn å dytte barnet mitt. Stoppe eller løfte fort unna er en annen ting. Jeg kommer til å skrive opp hendelsen, og eventuell nye hendelser. Det skal ikke mange til føre det er på hue og ræva ut. Barna først altså.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gutten din falt med fjeset inn i pipen og begynte å blø neseblod og du lurer på om det er greit??? Det spiller faktisk ingen rolle om det var med vilje, hva forventer han når han dytter ungen sin??? Det virker som om han var for lat til å flytte på ræva og faktisk stoppe det på en ordentlig måte, så han valgte heller å gjøre noe som kunne end bra eller som kunne endt med skade. Det endte med skade.

Spør han hva han syns om sin egen oppførsel og det faktum at han har dyttet til 3-åring hodet først inn i en pipe.

Endret av Chiyo
  • Liker 4
Gjest Geirfuglen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han har ikke vist aggresjon før. Vi har vært sammen i 11 år. Men etter vi fikk vårt 2 barn har han vært mye sint. Han banner og kjefter over litt sølt melk feks. Mulig han er mye sliten og utbrent. Men det er jeg også, men alikevel kunne det aldri falt meg inn å dytte barnet mitt. Stoppe eller løfte fort unna er en annen ting. Jeg kommer til å skrive opp hendelsen, og eventuell nye hendelser. Det skal ikke mange til føre det er på hue og ræva ut. Barna først altså.

Jeg anbefaler veldig familieterapi hvis det ikke er stengt nå, eller om det kommer i gang snart. Vi hadde det veldig tøft med kolikkbarn, null søvn og mye sykdom, og det førte til mye krangel, kjeft og kort lunte. Samtaler hos familieterapeut hjalp veldig med dynamikken hos oss og er ganske lavterskel. 

Skrevet

Jeg regner med at du ikke er sammen med barnefaren. Har han samvær uten at du er til stedet?

Jeg syntes det er veldig bekymringsfullt å lese hvordan han dytter treåringen i affekt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Jeg anbefaler veldig familieterapi hvis det ikke er stengt nå, eller om det kommer i gang snart. Vi hadde det veldig tøft med kolikkbarn, null søvn og mye sykdom, og det førte til mye krangel, kjeft og kort lunte. Samtaler hos familieterapeut hjalp veldig med dynamikken hos oss og er ganske lavterskel. 

Det er nok det som er saken her også. For han er egentlig verdens mest omsorgsfulle mann slik jeg kjenner han. Men han har ikke vært seg selv det siste året. Og det sliter på å måtte følge med på hvordan han er med/snakker til barna. 
takk for godt tips. Jeg skal ta en prat med han om hva vi skal gjøre. Mest sannsynlig han ikke han det så bra inni seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...