Gå til innhold

Samboeren er sur fordi jeg må på jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i helse og omsorg, har ikke vært på jobb de siste to ukene pga sykt barn (ikke coronasymptomer!) barnet er friskt igjen, og jeg skal på jobb i morgen.

Vi har krav på barnehageplass nå pga begges jobb. Har avtalt med barnehagen hvilke dager vi har behov. Alt i orden.

Saken er at samboeren min er veldig bekymret for corona, og vil jeg skal få meg en sykemelding over påske. Da slipper datteren vår å utsettes for smitte i bhg, og jeg på jobb.

Prøvde å si til han at dette ikke er over etter påske, og jeg ikke kommer til å fake syk + lyve meg til sykemeldinger fremover. 

Da var den samtalen over. Hva tenker dere om det han sier?

Anonymkode: 974a3...3c1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir ikke han heime? 

Anonymkode: 3c431...396

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at han er veldig bekymret, og at det er en følelse han må få lov til å ha. Men om det er så viktig for han at datteren er isolert så får han ta støyten sjøl da, han kan jo ikke kreve at du skal snike deg unna jobb når du helt fint kan og BØR jobbe i denne tiden. Om moralen hans sier at det er greit å snike seg unna så får han gjøre det sjøl. 

Anonymkode: 44ab2...9bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil han ha mat på bordet? 

Anonymkode: cbc06...208

• Liker 3
Skrevet

Har han tenkt å sykemelde seg selv da?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden har du brukt sykt barn dager så lenge og ikke han?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at han er veldig bekymret, og at det er en følelse han må få lov til å ha. Men om det er så viktig for han at datteren er isolert så får han ta støyten sjøl da, han kan jo ikke kreve at du skal snike deg unna jobb når du helt fint kan og BØR jobbe i denne tiden. Om moralen hans sier at det er greit å snike seg unna så får han gjøre det sjøl. 

Anonymkode: 44ab2...9bd

Enig!!

Anonymkode: 7fbe5...a9f

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til: om han sykemelder seg, mister han jobben. Og da ryker huset vårt osv. Altså: jeg som tjener vesentlig mindre skal sykemeldes å være hjemme med barnet.

TS.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Alvario skrev:

Hvorfor i all verden har du brukt sykt barn dager så lenge og ikke han?

Jobber ikke heltid, så har ikke brukt mange dagene. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å legge til: om han sykemelder seg, mister han jobben. Og da ryker huset vårt osv. Altså: jeg som tjener vesentlig mindre skal sykemeldes å være hjemme med barnet.

TS.

Øh, det høres ikke helt lovlig ut. Hvordan går det an?

Anonymkode: f1fdf...7e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er viktig at han får noen å snakke med om bekymringene sine. Mange lavterskeltilbud som kan veilede og snakke med folk rundt bekymringer og psykisk helse.

Anonymkode: a11fb...723

• Liker 2
Skrevet

Jobber ikke heltid, så har ikke brukt mange dagene. 

TS.

Det har jo ingenting å bety. Du har vært borte alle vaktene du hadde disse to ukene og kun belastet din arbeidsgiver (som i tillegg er ett sted som trenger deg ekstra nå)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øh, det høres ikke helt lovlig ut. Hvordan går det an?

Nei, mye som ikke er lovlig, men som skjer allikevel.. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Alvario skrev:

Det har jo ingenting å bety. Du har vært borte alle vaktene du hadde disse to ukene og kun belastet din arbeidsgiver (som i tillegg er ett sted som trenger deg ekstra nå)

Klart det betyr noe. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS.

Som å lyve om å være syk når man ikke er det? Forventer vi at andre skal følge reglene får vi gjøre det selv også.

Anonymkode: 496a9...9f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i helse og omsorg, har ikke vært på jobb de siste to ukene pga sykt barn (ikke coronasymptomer!) barnet er friskt igjen, og jeg skal på jobb i morgen.

Vi har krav på barnehageplass nå pga begges jobb. Har avtalt med barnehagen hvilke dager vi har behov. Alt i orden.

Saken er at samboeren min er veldig bekymret for corona, og vil jeg skal få meg en sykemelding over påske. Da slipper datteren vår å utsettes for smitte i bhg, og jeg på jobb.

Prøvde å si til han at dette ikke er over etter påske, og jeg ikke kommer til å fake syk + lyve meg til sykemeldinger fremover. 

Da var den samtalen over. Hva tenker dere om det han sier?

Jeg tenker samboeren din kan være en sikkerhetsrisiko i sin egen jobb nå med de tankene han har.

Anonymkode: 840b3...a75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS.

Kan du si litt om hvordan? Det må jo være veldig lett å bevise at man har fått avskjed på ugyldig grunnlag hvis man blir sparka rett etter man blir sykemeldt. Er det ikke noe fagforening der heller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som å lyve om å være syk når man ikke er det? Forventer vi at andre skal følge reglene får vi gjøre det selv også.

Anonymkode: 496a9...9f3

Det hjelper liksom ikke. Han kommer ikke til å være hjemme med henne. Da ryker jobben, og lønna. Ikke i dag, men om et par måneder kanskje. Det har vi ikke råd til. Hvertfall ikke i disse tider. Det jeg lurer på er hva jeg skal si til han. Føler meg motløs. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du si litt om hvordan? Det må jo være veldig lett å bevise at man har fått avskjed på ugyldig grunnlag hvis man blir sparka rett etter man blir sykemeldt. Er det ikke noe fagforening der heller?

Han blir «skvist ut» de finner en måte 🤷🏼‍♀️ Har sett/hørt om flere tilfeller av det på jobben hans. «Vil du være hjemme å stelle med barn, så får du finne deg en annen jobb» der har du tralten. 

Vi har nådd grensa vår nå med hans arbeidssituasjon. Orker ikke ha det slik at mannen min ikke kan være hjemme med datteren sin en eneste dag i løpet av et år / hente om de ringer fra bhg og hun er syk. Men dette kommer vi oss ikke ut av nå midt i coronatidene. Huset må selge, og så må han få ny jobb. Han som tok det opp først. Føles godt. Men en ting av gangen. 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal si til han.

TS

• Opprett ny...