Gå til innhold

vurderer å skaffe oss allergivennlig hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi er ett par som vurderer å skaffe oss bichon frise, vi har snakket mye om det.  Men her er det mye spørsmål: er jo klart jeg har researcha litt og spurt litt her og der. men kanskje dere har noe kunnskap? 

Vi ønsker oss bichon frise fordi dette er en allregivennlig familiehund, min samboer har allergi og reagerer på en del hunder. har hært at denne type hund er vedig fin å ha. Men hvordan er hunden mtp. på barn? vi planlegger også barn i framtiden, helt uaktuelt å måtte gi fra oss hunden ved senere anledninger. energi og omsorg har vi masse å gi 🙂 hva andre ting bør vi tenke på? f.eks hvor mye vil fast utgift pr måned være på? Dere som har en "8 timers" arbeid, hunden må jo være alene i huset. hva gjør dere? klart vi har jo tenkt på dette, luftetur tidlig på morningen og selfølgelig når vi kommer hjem. andre ting å tenke på ? håper på svar :) 

Anonymkode: f15bd...41d

AnonymBruker
Skrevet

- I likhet med mennesker blir hunder syke og kan få skader. Alt fra allergi, leddplager, diabetes osv. i tillegg til skader som kutt, vepsestikk ++. Dette koster mye og forsikringen dekker langt i fra alt.  Vaksiner og helsekontroller kommer i tillegg. (Eks. min hund trenger øyedråper daglig pga dårlig tåreproduksjon, får lett ørebetennelse, må etterhvert operere patella, har hatt betennelse i en pote..). Mye penger og stell med andre ord. 

De månedlige utgiftene mine for hunden er ikke på mye. Et sted mellom 400-1000kr (øyedråper, spesialfor, godbiter og forsikring). (Skal du klippe hos hundefrisør koster dette også penger. Ca. 600-1000kr). Det er de uforutsette tingene som koster penger. Jeg betalte 3.000kr for litt siden for en Dyrlegetime pga. betennelse i øret og hunden skal også ha oppfølgingstime. 

- Anbefaler at dere prøver å passe en bischon en periode for å se om samboer tåler rasen og for å se hvordan hverdagen vil være med hund. 

- Anbefaler å ha en person som kan hjelpe til og passe litt på hunden dersom dere må jobbe overtid, skal på en aktivitet der hund ikke er tillat, skal på ferie, må jobbe overtid, hunden er syk og trenger pass osv. Naboene mine passer ofte hunden når jeg er på jobb, eventuelt lufter den en liten tur. 

- Børsting, vasking, tørking, klipping, kloklipp, pussing av tenner osv. tar mye tid. 

- Hunder har forskjellige personligheter også uavhengig av rase. Du kan ikke vite helt sikkert hva du «får». Noen trenger mye trening. 

- Dersom dere skal ha barn er det viktig å sosialisere hunden med barn, men husk at hunder aldri skal være alene med små barn.

-Valpetiden er en 24/7 jobb. 

- Hunden trenger mental trening, kjærlighet og vil være med på alt som skjer i tillegg til tur. Derfor må man være forberedt på å «ofre» mye tid i hverdagen og tilpasse den.
Å ha hund er en livsstil! 

Anonymkode: 6c465...caf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi er ett par som vurderer å skaffe oss bichon frise, vi har snakket mye om det.  Men her er det mye spørsmål: er jo klart jeg har researcha litt og spurt litt her og der. men kanskje dere har noe kunnskap? 

Vi ønsker oss bichon frise fordi dette er en allregivennlig familiehund, min samboer har allergi og reagerer på en del hunder. har hært at denne type hund er vedig fin å ha. Men hvordan er hunden mtp. på barn? vi planlegger også barn i framtiden, helt uaktuelt å måtte gi fra oss hunden ved senere anledninger. energi og omsorg har vi masse å gi 🙂 hva andre ting bør vi tenke på? f.eks hvor mye vil fast utgift pr måned være på? Dere som har en "8 timers" arbeid, hunden må jo være alene i huset. hva gjør dere? klart vi har jo tenkt på dette, luftetur tidlig på morningen og selfølgelig når vi kommer hjem. andre ting å tenke på ? håper på svar :) 

Hei. Jeg har en Bichon Havanais, som er litt som "søskenbarnet" til Friséen. Veldig lik på mange områder, veldig ulik på andre. Men med tanke på likhetene, kan jeg svare på de spørsmålene du lurer på.

For det første vil jeg bare påpeke dette med allergi. Ja, Bichon-rasene er i utgangspunktet allergivennlige, men de er ikke ALLERGIFRI. Det betyr at det er mange som reagerer på hundene likevel, i ulike situasjoner. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer, når man reagerer og hvor sterkt. Samboeren din må utsette seg over lengre tid for en liknende hund for å se om han tåler den. Allergivennlig er fint, men mange reagerer likevel når hunden f.eks. er våt i pelsen, når hunden stresser, eller når man er inne i trangere luft over lenger tid. Dette ville vært min første prioritet, å "låne" en Frisé over en periode for å se om samboeren din faktisk tåler den. Det er så trist om man må levere hunden tilbake fordi man ikke gjorde det. Hunden fortjener jo et stabilt liv og hjem.

- Begge Bichon-rasene er kjempefine med barn. Men som alle andre hunder så må de tilvennes, og barna må lære seg hvordan man håndterer hunden. Men utgangspunktet er bra ja. 
- Det koster litt å ha hund. Det koster penger i forsikring, kvalitetsmat, ordentlig utstyr, tillegg om du skal ha den med deg ut på reise, en buffer til veterinærutgifter, osv. Det kan du jo fint regne ut selv, hvor mye det vil koste deg per måned. Det er vanskelig å gi et konkret tall da folk har så forskjellige forsikringssummer på hundene sine, samt bruker ulike typer fór, utstyr, osv.
- Voksne hunder som gradvis har blitt tilvent å være alene hjemme om dagen, klarer seg fint 8 timer. Men det tar flere måneder med gradvis trening til det, og hunden må være helt trygg i eget hjem først. Noen hunder får separasjonsangst likevel og tåler dårlig å være alene. Bichon-rasene er selskapshunder, og selskapshunder kan til tider være mer avhengige av oss mennesker enn andre raser. De har vel oftere separasjonsangst enn andre typer hunder, dessverre.

Andre ting å tenke på - ja masse, men det beste er å kontakte en oppdretter direkte. Snakke litt med oppdretter, kanskje besøke oppdretter (når denne korona-situasjonen er over), og sette seg ordentlig godt inn i hva det vil si. Rasevalg har ekstremt mye å si for videre hundehold, men man må være klar over at hunder er som mennesker - det er store individuelle forskjeller fra hund til hund. Og hvordan man håndterer hundeholdet, hvordan man blir som hundeeier, og hvordan det skaper samholdet eller avstanden mellom menneske og hund, er noe man må være veldig tydelig på. Man får aldri en "dårlig" hund, men noen mennesker er rett og slett dårlige hundeeiere og setter oppdragelsen på hunden og treningen av hunden litt til side, fordi de tror ting skal komme av seg selv. Det gjør det ikke. Hunden er som et barn, og du må veilede den til gode rutiner og vaner.

Anonymkode: 91521...88b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har dere vurdert Lhasa apso? Også allergivennlig, og fantastiske hunder. 

Vi har to søstre. Da har de selskap i hverandre når vi er borte. 

Anonymkode: 952de...07a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar :) ! 

Vi passet på malteser en uke, samboer reagerte ikke, men klart han er ikke like kosete som meg,  Det er ikke slik at han gnir ansiktet sitt på hunden, noe som jeg kan finne på å gjøre 😄 Vi har gjort research og slik som dere har nevnt så reagerer vi mennesker forskjellig og ingen hunder er allergifri.  

samboer sier selv at han ikke kommer til å være konstant oppå hunden hele tiden, det er nok at han går tur, børster og selfølgelig ha han på fanget stryke/klappe. men thats it. hva tenker dere om det? Er ganske vanlig at hunden får mer oppmerksomhet fra den ene mer enn det andre. (som jeg har sett i mange familier ihvertfall) 

har også hørt at det er sjanse for at barnet kan bli født med allergi/astma hvis en av foreldre har det. i dette tilfelle har min samboer både astma og allergi.

vi planlegger også barn, hva tenker dere om den risikoen? en feil som mange gjør er at de omplasserer hunden noen år senere pga. barnet reagerer . 

Ikke lett å få "lånt" en bichon frise i noen dager/uker for å finne ut. kjenner jo ingen som har det desverre 😕 

AnonymBruker
Skrevet

I forhold til barn med evt allergi, er det ofte mindre sjanse for allergi hvis de har blitt eksponert for allergener tidlig. (Tror jeg)

Anonymkode: 45693...0b2

AnonymBruker
Skrevet

Portugisisk vannhund tror jeg er den jeg ønsker meg, passer også for allergikere :) Kosete og snill, intelligente, masse energi men liker seg i sofaen også. Hele pakka med den rasen liksom. Dette er en litt større hund da.

Harogså møtt noen Bichon Havanais, og liker også de veldig godt, ble helt forelska i den forrige jeg møtte, den viste sååå mye kjærlighet.

Anonymkode: d5a20...26d

Skrevet

Vi har en bichon frise og en pekingeser. Gutten min på 6 år har vokst opp med pekingeseren og bc ikk vi i fjor.Han har  ALDRI reagert på de hundene vi har, men reagerer på "alle" andre hunder. BC  er en omplasseringshund, veldig lettlært, godlynt, men over-beskyttende/nervøs med fremmede, dog ikke med barn. Han er utrolig vennlig, kosete og tålmodig med gutten vår, de er helt uadskillige. Kan virkelig anbefale BC, men ikke la deg lure av størrelsen, de har MASSE energi! Krever en god del pelsstel, jeg børster og grer min hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Her er mannen allergisk og vi har to toy pudler. Har fremdeles ikke møtt noen som har reagert på de - men man kan jo aldri garantere, dessverre. 

Er ikke så mye pelsstell hvis man velger å holde den kort. Vi driver ikke med utstilling, så her er de stort sett kortklipte. 😊

Anonymkode: 2df4d...9ac

AnonymBruker
Skrevet
På 27.3.2020 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Her er mannen allergisk og vi har to toy pudler. Har fremdeles ikke møtt noen som har reagert på de - men man kan jo aldri garantere, dessverre. 

Er ikke så mye pelsstell hvis man velger å holde den kort. Vi driver ikke med utstilling, så her er de stort sett kortklipte. 😊

Anonymkode: 2df4d...9ac

Vi har også vurdert tanken på toy puddel. :) Uansett hvilke vi går for så har vi også valgt å holde den kortklipt. De røyter heller ikke har jeg hørt (??) . De er også en veldig fin allregivennlig familiehund. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også vurdert tanken på toy puddel. :) Uansett hvilke vi går for så har vi også valgt å holde den kortklipt. De røyter heller ikke har jeg hørt (??) . De er også en veldig fin allregivennlig familiehund. 

Pudler røyter ikke. De må børstes og bades selv om de er kortklipte. De har heller ikke over- og underpels som andre hunder. Uten dekken blir de til våte til skinnet når det regner. 

Så små hunder får oftere dårlige tenner. Tennene må pusses ofte, eller man må ha tannrens hos veterinær flere ganger i året, og det er dyrt. Forsikring dekker ikke tannbehandling bortsett fra akuttbehandling. Noen tilbyr ekstraforsikring, men det er dyrt fordi tannproblemer er så vanlige.

Noe som er herk med pudler er at man må nappe ut ørehårene på dem. De hårene der vokser like heftig som resten av pelsen. Det er ikke nok å klippe, fordi man kan ikke stikke saks eller nesehårklipper så langt inn i øregangene. Hvor kraftig hårveksten er, er individuelt.

Pudler er veldig knyttet til sine eierne, men det er forskjell på lynnet. Ikke bare individuelt, men toy og dverg er gjerne mer engstelige enn storpudler.   Du kan ende opp med en toy som hyler så det høres til naboen. Jeg har passet både toy og dverg av den typen.

Jeg ville ikke valgt en så liten hund når man har små barn. De skjønner ikke forskjellen på en hund og en leke. De kan ende opp med å skade hunden, eller hunden kan bite barnet for å forsvare seg. 

Om du vil ha puddel anbefaler jeg storpuddel. De er mye roligere, men likefullt veldig lekne. Og blir ikke så lett skadet av et barn.

Noen som er allergiske mot hunder, er også allergiske mot pudler.

Hilsen en dverg- og storpuddeleier.

Anonymkode: 126d1...c0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...