Gjest Guest darling Skrevet 16. juni 2005 #1 Del Skrevet 16. juni 2005 UD har ikke fått et godt rykte de senere årene. Tsunamien var bare en dråpe i havet. Jeg synes det er på tide at dette gammeldsgase systemet og måten å tenke på blir brakt fram i lyset. Håper media skriver mye om UD framover..gjerne fra innsiden- hvis mulig. Jeg har hørt fra innsiden og to av diplomatene/byråkratene i UD at de ansetter nye spiranter basert på hvem de er datter/sønn av. Hvert år er det nemlig alltid noen som er i familie med noen andre i UD-systemet sentralt. Disse får som regel alltid spesial behandling. I tillegg er lønnen elendig samtidig som det mye jobb. UD blir kritisert for å ikke velge de mest reflekterte menneskene som kanskje til og med er en smule krative i sin tankegang for å finne løsninger. Nei da, UD ønsker de som er like kjedelige som Jan Petersen Herregud, når skal norske UD skjerpe seg og tenke nytt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2005 #2 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. I følge Tsunami rapporten var det UDs ledelse som sviktet. UD systemet har blitt nøye gransket i de siste månedene. Reinåsrapporten sa det var mange godt kvalifiserte folk i UD systemet, men at det var ledelsen som var problemet. Jeg foreslår at du leser Reinåsrapporten før du slenger ut påstander. UD har forresten en av Norges beste rekruteringsprosesser, det er utrolig få arbeidsgivere som bruker så mange ressurser på å ansette og trene arbeidstakere. Hvilken kreativitet er det du savner hos de som blir ansatt i UD? Går ut fra at du har mer å komme med en utslitte rykter… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 562,323 Skrevet 16. juni 2005 #3 Del Skrevet 16. juni 2005 Sikkert en som har søkt aspirantplass og ikke fått positivt svar på søknaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest darling Skrevet 16. juni 2005 #4 Del Skrevet 16. juni 2005 Ja, som jeg sa overfor: Tsunamien er bare ett element i kritikken mot UD, selv om den retter seg mot ledelsen. Til informasjon har jeg ikke søkt aspirant-opptaket noen gang. Hovedgrunnen til det er den elendige lønnen og det snevre systemet, som jeg har delvis sett gjennom folk jeg kjenner i UD som jobber i et europeisk land, og delvis gjennom hva folk i nær kjennskap til UD-ansatte sier. Hvem skal en høre på hvis ikke dem? Klart, jeg vurderte å søke en gang men det var før jeg hørte om de elendige arbeidsvilkårene og kjedelige rutine oppgavene der en ikke har noen innflytelse eller får tenke selv. En får ikke brukt seg selv på noen spennende måte, og de fleste jeg møter på i det systemet er kjedelige. Jeg er fornøyd med min jobb i privat sektor. Så tjener jeg nesten dobbelt så mye som dem. Uansett: jeg synes det er på høy tid at norske aspiranter får de samme kreative og selvstendige betingelser og muligheter som f.eks. franske, svenske, danske og nesten alle andre fra omtrent hele resten av verden. "Norway: A country for the special slow ones - do not think-do not respond- do not act: just be" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2005 #5 Del Skrevet 17. juni 2005 Hvilke kreative betingelser har svenske, danske og franske diplomater? Franske diplomater er forresten stort sett fra aristokratiet, men det er vel kjent for å være kreativt og nytenkende... Det virker ikke som om du har veldig god kjennskap til de som jobber der, eller til hva som forventes av diplomater ute i den store verden. Hvorfor må UD fornyes fordi du synes de som jobber der er kjedelige? Er det ikke fint at du har funnet et sted hvor du liker å jobbe (så kan du tjene masse penger) og så kan de kjedelige og konservative UD-diplomatene slite seg gjennom kjedelige arbeidsoppgaver og dårlig lønn. Hvis du er heldig slipper du å møte noen av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liseen Skrevet 17. juni 2005 #6 Del Skrevet 17. juni 2005 Klart, jeg vurderte å søke en gang men det var før jeg hørte om de elendige arbeidsvilkårene og kjedelige rutine oppgavene der en ikke har noen innflytelse eller får tenke selv. En får ikke brukt seg selv på noen spennende måte, og de fleste jeg møter på i det systemet er kjedelige. Jeg er fornøyd med min jobb i privat sektor. Så tjener jeg nesten dobbelt så mye som dem. Så du vil ha statusen, men den er ikke nok, du vil ha topplønn også? Og i tillegg en garanti for å komme inn fordi du ikke er i slekt med noen i UD? .... Det høres jo ut som du har nok kontakter siden du legger ut om hvor fryktelig det står til i UD, og påstår du har fått info fra innsiden. Hvis du ikke klarer å bruke de kontaktene å komme deg inn høres det jo ut som rektruteringsprossessen er særdeles GOD! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 12. juli 2005 #7 Del Skrevet 12. juli 2005 Er det ikke en ganske utbredt og kjent sak at mange av aspirantene er barn/nieser/nevøer av andre UD-ansatte i sentrale posisjoner? (Marthe Gerhardsen er vel bare en blant flere..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 12. juli 2005 #8 Del Skrevet 12. juli 2005 http://www.dep.no/ud/norsk/dep/om_dep/aspirantopptaket/ Her kan man lese om hvordan aspirantopptaket foregår og hva som kreves. Det forekommer (utrolig nok!!!) at selv barn av kjente folk er dyktige nok til å gå gjennom denne prosessen. Rutinepreget arbeid er det nok tidvis i de fleste departementer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guest Skrevet 12. juli 2005 #9 Del Skrevet 12. juli 2005 Hva i all verden er en "levnetsbeskrivelse"? Er det noen som bruker det ordet, bortsett fra UD? "En sammenhengende skriftlig levnetsbeskrivelse...": hvordan skal man liksom tolke det? En CV- bare at den står med tettere skrift så det ser ut som en stil fra videregående? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 12. juli 2005 #10 Del Skrevet 12. juli 2005 Hva i all verden er en "levnetsbeskrivelse"? Er det noen som bruker det ordet, bortsett fra UD? "En sammenhengende skriftlig levnetsbeskrivelse...": hvordan skal man liksom tolke det? En CV- bare at den står med tettere skrift så det ser ut som en stil fra videregående? Tror det er en mer utfyllende beskrivelse enn en CV, så man får litt mer inntrykk av hva man faktisk har gjort. Eks legger de stor vekt på org. erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morea Skrevet 12. juli 2005 #11 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Ikke har jeg den bakgrunnen og ikke synes jeg arbeidet er kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå