AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 Jeg mottok brev fra kommunen via digipost. Brevet inneholdt sensitive helseopplysninger om barnet mitt. Far til barnet var også satt opp som digital mottaker av brevet. Problemet er bare at far ikke har foreldreansvar, og heller aldri har vist interesse for eller hatt kontakt med barnet. Jeg er klar over at far har rett til informasjon om barnet, dersom han spesifikt spør om det. Men har det offentlige rett til å gi han helseopplysninger om barnet utover dette? Jeg tenker at det må være en stor svikt i systemet, dersom det offentlige ukritisk kan dele informasjon til foreldre uten foreldreansvar på denne måten. Føler meg liten og hjelpeløs. Anonymkode: 78ed0...978 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #2 Skrevet 25. mars 2020 Gi beskjed til kommunen, dette er svikt ja..dette bør de skjerpe seg på. Anonymkode: 63d46...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #3 Skrevet 25. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mottok brev fra kommunen via digipost. Brevet inneholdt sensitive helseopplysninger om barnet mitt. Far til barnet var også satt opp som digital mottaker av brevet. Problemet er bare at far ikke har foreldreansvar, og heller aldri har vist interesse for eller hatt kontakt med barnet. Jeg er klar over at far har rett til informasjon om barnet, dersom han spesifikt spør om det. Men har det offentlige rett til å gi han helseopplysninger om barnet utover dette? Jeg tenker at det må være en stor svikt i systemet, dersom det offentlige ukritisk kan dele informasjon til foreldre uten foreldreansvar på denne måten. Føler meg liten og hjelpeløs. Anonymkode: 78ed0...978 Far har ikke rett på noe spesielle opplysninger på barnet nei når det ikke har foreldreansvar. Faktisk har man pent lite rettigheter da. Så dette burde du ta opp ja. Anonymkode: f2623...2a6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Dette kan sammenlignes med brudd på taushetsplikt, som er alvorlig, så dette bør du ta opp. Anonymkode: 8a962...08d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå