Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er sykepleier og orker ikke mer turnus rett og slett. Jeg har sett på yrker og de eneste som virket spennende var reiselivskoordinator og PPU-yrkesfag. Minimumskravet er 2 års yrkeserfaring og jeg har litt over to års erfaring. Er usikker på om jeg kommer, har søkt og får svar i mai. 

hvis jeg ikke kommer inn tenkte jeg på reiselivskoordinator, har noen av dere erfaring med dette? Er usikker på jobb i fremtiden osv.. 

Anonymkode: eaae3...177

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du jobbe som reiselivskoordinator hvis du er lei av turnus?

Jeg utdannet meg som det etter vgs. var lei av skole og ville ha noe som fikk meg raskt ut i arbeidslivet. Var også ganske eventyrlysten av meg, så det var en ok retning der og da. Jobbet noen år i bransjen, blant annet flere steder i Sør-Europa og Karibien. Fikk opplevd mye og det var gøy en periode, men man sliter seg jo ut for luselønn, må takle dårlige arbeidsforhold og det er en ganske uforutsigbar tilværelse der du ofte får sesongbaserte kontrakter og må være «på» hele tiden for å få ny kontrakt et nytt sted når sesongen er ferdig et annet sted. Er også noen perioder i året der det skandinaviske reisemarkedet står helt stille og man ikke får noe. Ganske kjedelig å f.eks. gå uten arbeid hele november for så å måtte jobbe hele julen i et annet land. 

Til slutt endte jeg opp på et reisekontor i Norge. Det var helt ok. Ikke bra lønn, men i det minste ok arbeidstider, men fikk ikke vært der lenge heller da det er en presset bransje med mye omorganisering. Nordmenn flest booker jo reisene sine selv, så det er jo ikke lett å verken få eller beholde jobbene. 

I dag er jeg utdannet innen helse og trives mye bedre med det.

Anonymkode: 162db...010

Gjest Godhelg2019
Skrevet

Lærer. Det har sikker jobb i krisetider også!

AnonymBruker
Skrevet

Læreryrket er et sikkert yrke. Reiselivsbransjen er dårlig betalt, og de fleste er vel permitterte nå også, mens lærerne sitter hjemme og underviser. 😬

Anonymkode: 2c7d1...205

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg er veldig usikker på om jeg kommer inn. Har liksom ikke en plan B isåfall. 

Er det noen andre yrker dere kan anbefale ? Er villig til å starte på nytt. 

Gjest Optimo
Skrevet

Reiselivsnæringen har fått seg en solid koronasmell og gudene vet hvordan det kommer til å gå i årene fremover 

Bedrifter kommer til å bukke under i stor skala nå med alle restriksjonene som er satt inn. 

Jeg hadde heller vurdert lærer hvis du skal utdanne deg nå. Man trenger ikke noe spesielt for å jobbe med reiseliv uansett, selv om litt bedriftsøkonomi og sånt kommer godt med. 

AnonymBruker
Skrevet

Lærer. Reiselivsbransjen er dårlig betalt, og man får ikke lønnstillegg. Jeg har selv jobbet i flyselskap og reisebyrå i 20 år.  Det er lite fagforeningene har gjort for oss. 

Anonymkode: feb04...ca2

Skrevet

Jeg ville 100% valgt lærer. Reiseliv er en stressende og usikker bransje det er lett å slite seg ut i.

AnonymBruker
Skrevet

De eneste reiselivsfolkene som er igjen (om ikke så lenge) er "kremen" på toppen, der de bestiller og skreddersyr luksusreiser for rike kunder. Men slike stillinger er det veldig få av. 

Jeg husker denne her fra ifjor: 

https://www.dn.no/reiseliv/luksus/reiseliv/turisme/-vi-har-kunder-som-bruker-opp-mot-en-million-pa-en-ferietur/2-1-564685

Du kan sammenligne disse med etablerte eiendomsmeglere, som har sin kundekrets de lever av, og resten av "vanlige" eiendomsmeglere må nå slåss om smuler og ofte jobbe nærmest gratis. 

Men hvis du er veldig flink, så gå for reise. Fakta er at lærer ikke er så sikker som flere vil ha det til. 

For det første er det hard nok konkurranse i byene når det gjelder lærere, så du måtte nok tatt turen til bygda i flere år for å kunne få noe erfaring som lærer.

For det andre, så begynner det etterhvert å bli altfor mange lærere med "myke" dag, mens det er veldig stor mangel på de med "riktige" realfag. Så det er ikke bare bare å bli lærer heller. 

Så denne problematikken gjenspeiles også generelt sett som i arbeidsmarkedet forøvrig. Mangel på folk som kan diverse realfag, mens det er nok av de som har bachelor i historie, filosofi og sosialantropologi. 

Det samme gjelder sykepleie. Det er heller ikke et så trygt yrke som man vil ha det til. Spesialister er langt mer ettersøkt enn bare "vanlig" vernepleier eller sykepleier, og nok en gang kommer realfagene inn her også når det gjelder mangel på spesialister. 

Anonymkode: ad058...974

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar! Jeg setter så mye pris på det. Jeg har nå bestemt meg for å legge reiseliv på hylla. Særlig etter å ha lest mye fra dere og generelt på nettet om denne utdanningen. 

Jeg har sett også grunnskole utdanningen og så at det var kun steinerhøgskolen som hadde tre åring bachelor utdannelse. Jeg kjenner meg selv at jeg ikke «klarer» fem år. Har noen av dere erfaring med skolen? Ser også at man kan kun jobbe på Steinerskolen hvis man tar tre år og ikke fem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...