Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i 2019 en fastlønn på 400 000 før skatt, men har også hatt ub-tillegg pga turnusarbeid. Har skattetabell 7113. I løpet av året var jeg fra mai først 100 % sykemeldt i ca 2 mnd, deretter 70% i 1 1/2 mnd, og 50 % resten av året, ut desember. Ifølge skattekortet har de beregnet ca 114 000 i skatt, og en restskatt på 8200. Jeg har aldri fått restskatt, og lurer på om det har en sammenheng mellom sykepenger og inntekt fra arbeidsplassen. Hvordan kan jeg finne ut av dette? Er ikke god på slike ting. 

Anonymkode: 2e18d...f92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skatten er den samme uansett om du er sykmeldt eller ikke.

Anonymkode: f469c...fca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men arbeidsgiver har tabelltrekk, mens NAV skatter 34% hvis jeg ikke tar helt feil?

AnonymBruker
Skrevet

Har du tjent mindre enn skattekortet var regnet ut på? Eller fått utbetalt lønn fra både arbeidsgiver og NAV i fjor?  For da vil lønnsgrunnlaget pr mnd bli lavere enn tabelltrekket er regnet ut for, og tabelltrekket blir ergo for lavt

Anonymkode: 0576a...562

AnonymBruker
Skrevet

Var skattekortet ditt automatisk beregnet ut fra hva du tjente året før? Tjente du mindre det året, eller hadde lån som du ikke lengre hadde i fjor? Kanskje er det rett og slett renter på boliglån som ikke er skrevet på deg, men kun på din samboer? 

Du må gå nøye gjennom skattemeldingen og se om det mangler noen fradrag. 

Anonymkode: 98c4b...e50

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men arbeidsgiver har tabelltrekk, mens NAV skatter 34% hvis jeg ikke tar helt feil?

Du skal ha fakta foran deg. Hva har NAV trukket av skatt. Hva har arbeidsgiveren din trukket av skatt.

Hva har du tjent i 2019? Om du ligger rundt 400.000 kr, så ville jeg ha sagt at tabell 7113 er feil for deg. Du får et veldig lavt skattetrekk som ikke passer i forhold til hva du har i inntekt. 

Du er også nødt til å gå over å sjekke - som en annen sa - om du har fått med alle fradragene dine. 

Anonymkode: 285c6...607

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis ligger en del av årsaken i sykepengene dine. Hvis du får sykepenger direkte fra Nav, vil det si at du har fått halve månedslønna di fra arbeidsgiver, og halve fra Nav. En tabell vil da sette skattetrekket for lavt, og trekke til sammen mye mindre skatt på de to utbetalingene enn du ville blitt trukket om du fikk hele månedslønna i en samlet utbetaling fra arbeidsgiver. I tillegg deles ofte en sykmelding opp automatisk, slik at Nav utbetaler sykepenger oftere enn en gang per måned. Da vil effekten over forsterkes enda mer. Når man går delvis sykmeldt over tid, og får lønn både fra arbeidsgiver og Nav, er det best å gjøre om skattekortet til prosent for å unngå restskatt. 

I tillegg må du selvsagt sjekke at alle fradrag er med. 

Anonymkode: 76a96...9e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for mange gode svar! Har nå sjekket opp, og det viser seg at NAV har brukt tabelltrekk 7113 de to første mnd når jeg var sykemeldt 100 %. Deretter har de trukket 34 % f.o.m den dagen jeg gikk over til gradert sykemelding. Arbeidsgiver har hele veien brukt tabelltrekk. Skatteetaten sa at jeg måtte sjekke med NAV og sier videre at de ikke har brukt skattekort del 2, og at skatteetaten ikke kan bruke tabell to plasser. Så hva betyr dette for meg? Synes 8000 var mye restskatt, men det stemmer kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...