Gjest Reyko Skrevet 16. juni 2005 #1 Skrevet 16. juni 2005 Dette gjelder også historie muntlig. Har det imorgen. Skal altså kommentere en kilde om baseerklæringene i 1949 og 1951. Noen som kan noe om dette? Er helt grønn på disse erklæringene?? Skall også kommentere kilden med tanke på troverdighet? Er ganske vanskelig i og med at det er en form for tale og ikke en informativ artikkel. Kan noen hjelpe? Er så nervøøøøøs...og føler dette går ret ØST/VEST(DOWN). takkk:( hilsen en døende sjel...?
Gjest Leoe Skrevet 16. juni 2005 #2 Skrevet 16. juni 2005 jeg har det samme skal også kommentere en baseerklæring..skjønner ingenting..kanskje noen her kan hjelpe..noen som peilig på historie?
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2005 #3 Skrevet 16. juni 2005 Jeg aner ikke hva en baseerklæring er, men kan litt om kildekritikk, så det dere bør vurdere, er: - Siden det er en tale, hvem holdt den? - I hvilken sammenheng ble talen holdt? - Hva er det konkrete innholdet i kilden? - Hvilke interesser har den som holdt talen? (Er det f.eks. en propagandatale?) - Hvorfor ble talen holdt? (For å overtale? For å informere? For å feire? etc.) - Hva er det som ikke sies i talen? - Er det grunn til å tro at det som sies i talen er sant? - Er talen ekte? Altså, ble talen virkelig holdt, eller kan det være en forfalskning? - Finnes det andre kilder som kan underbygge påstandene i talen? Eller andre kilder som taler mot det som står i talen? - Troverdigheten: Hvilken autoritet har taleren? Igjen, hvilke interesser har han/hun for å holde talen? Håper det kan hjelpe dere litt på gli! Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2005 #4 Skrevet 16. juni 2005 Åh, og å vurdere en tale er jo forsåvidt enklere og greiere enn en informativ artikkel, nettopp fordi du her har grunn til å tro at taleren vil noe med talen sin! (PS: Listen min er ikke uttømmende, tenk videre selv!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå