Gå til innhold

Beinhinnebetennelse, din erfaring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå hatt beinhinnebetennelse siden august og er mildt sagt drittlei! Gjør trening som anvist fra fysioterapeut hver dag, men har ikke kommet lengre enn at jeg kan gå en sakte tur på 2-2,5 km annenhver dag.

Dere som har hatt beinhinnebetennelse, hvordan var progresjonen, hvor lenge varte det, og ble du helt god?

Anonymkode: 1a863...7bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av og på i flere år, løste seg da jeg fikk tilpassede såler i sko, samt at jeg sluttet å bruke converse o.l. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nå hatt beinhinnebetennelse siden august og er mildt sagt drittlei! Gjør trening som anvist fra fysioterapeut hver dag, men har ikke kommet lengre enn at jeg kan gå en sakte tur på 2-2,5 km annenhver dag.

Dere som har hatt beinhinnebetennelse, hvordan var progresjonen, hvor lenge varte det, og ble du helt god?

Du må gå til manuellterapeut, ikke fysioterapeut. Man kan bli kvitt beinhinnenetennelse. Men se på det som et helhetlig prosjekt. Manuellteraputen kan sette nåler i muskler og sener rundt, samt gi utralyd for behandling. Altså ikke fortsett å gå til en fysioterapeut som gir deg et treningsopplegg som ikke fungerer. Og skaff deg otopediske såler om du har råd. Helst flere par. Og minst tre forskjellig par joggesko for å få ulik belastning. Kast alle joggesko som er over ett år gamle. Dempingen er ødelagt. Og ikke legg på deg vekt, pass på hva du spiser. Ikke spis ting som øker inflammasjon i kroppen. Som sukker. Hvis du går tur så gå i skogen, på bark, jordvei, sti eller tredemølle. Unngå asfalt og for all del brostein. Ikke fortsett å gå i behandling som ikke fungerer, dette er noe man kan bli kvitt. Og med riktig behandler tar det ikke så lang tid som du har gått nå.

Anonymkode: 08e26...f6e

AnonymBruker
Skrevet

Tok bare litt pause fra løping på hardt underlag så gikk det over.Kommer innimellom men går raskt over.

Anonymkode: 401e9...efa

AnonymBruker
Skrevet

FIkk det som 16 åring og håndballspiller. Er 30 år nå. Av og på hele tiden, avhengig av intensitet og underlag på trening. Går til manuellterapeut i aktive perioder

Anonymkode: 4e9ff...eb8

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går på tredemølle i stigning, minst 1.5 så er det også skånende for vonde beinhinner. Gå gjerne brattere også.

Skrevet (endret)

Husker jeg fikk de ti mine yngre dager, da jeg løp 3-4 ganger i uken rundt 10-12km.

Løp mye på asfalt.

Ikke så ofte jeg fikk det, men justerte ned treningne litt i perioder, og annet underlag.

Gode joggesko er også et must

Endret av Sunset90
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Du må gå til manuellterapeut, ikke fysioterapeut. Man kan bli kvitt beinhinnenetennelse. Men se på det som et helhetlig prosjekt. Manuellteraputen kan sette nåler i muskler og sener rundt, samt gi utralyd for behandling. Altså ikke fortsett å gå til en fysioterapeut som gir deg et treningsopplegg som ikke fungerer. Og skaff deg otopediske såler om du har råd. Helst flere par. Og minst tre forskjellig par joggesko for å få ulik belastning. Kast alle joggesko som er over ett år gamle. Dempingen er ødelagt. Og ikke legg på deg vekt, pass på hva du spiser. Ikke spis ting som øker inflammasjon i kroppen. Som sukker. Hvis du går tur så gå i skogen, på bark, jordvei, sti eller tredemølle. Unngå asfalt og for all del brostein. Ikke fortsett å gå i behandling som ikke fungerer, dette er noe man kan bli kvitt. Og med riktig behandler tar det ikke så lang tid som du har gått nå.

Takk for utfyllende svar! Jeg tar imot tipset og skal bestille time hos manuellterapeut neste gang! Problemet er jo bare nå corona viruset, så det tar vel noen mnd før jeg kommer dit :( men ok sånn er verden!

TS

Gjest EmKay
Skrevet

Jeg fikk påvist kronisk beinhinnebetennelse for mange år siden da jeg var aktiv håndballspiller. Det kommer og går, men skal lite til før det er tilbake. 

Men, jeg går nå til en dyktig fyr for behandling av en skulderskade, og han tok en titt på leggene mine. Og han fortalte meg at det slett ikke var beinhinnebetennelse, men for stram muskulatur på fremsiden av leggen, og i tillegg til at jeg ikke er sterk nok i leggene og hamstring- som gir ytterligere press på muskulaturen på fremsiden av leggen. Nå har jeg begynt å trene leggene, samt tøye/rulle hele leggen. Og jeg merker stor fremgang! 
Så, kan godt hende du har beinhinnebetennelse altså, men kan også være det ikke er det :) Så hvis du vil forsøke å gjøre noe på egenhånd frem til du kan få behandlig igjen anbefaler jeg tøying, triggerpunktrulle og gjerne voltarol gel på fremsiden av leggen (sånn hvis det faktisk er betennelse).

Gjest Peanut
Skrevet

Jeg gikk til fysioterapeut en periode, men utviklet benhinnebetennelse der så gikk til kiropraktor og ble kvitt det (gitt litt tid). 

AnonymBruker
Skrevet

Det må gå over av seg selv. Hatt det 3 ganger selv, da jeg løp mye tidligere. Gode sko er viktige. Løper ikke nå lenger, gidder ikke. 😇

Anonymkode: 5ce6e...b83

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei, du finner oppdatert informasjon om tilstanden på www.mtss.no. Selv om tilstanden populært sett kalles for en beinhinnebetennelse så er det ikke en betennelsestilstand i beinhinnen, men en overbelastningsskade i skinnebeinet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...