Gå til innhold

Skal søke dagpenger. Sjansen er stor for at jobben min vil åpne igjen om en eller to måneders tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det står at man forplikter å søke jobber når man søker dagpenger. Gjelder denne regelen selv om man per dags dato er går hjemme(ikke hjemmekontor) pga corona? Har jo ikke mistet jobben direkte og jeg tror nok den vil åpne til sommeren i hvert fall. Skal man likevel søke jobb eller ser man bort fra dette i denne situasjonen?

Anonymkode: 48009...ae3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må søke,  men ingen holder intervjuer nå vil jeg tro. Og hvis det skulle skje, er det jo bare å si at du er permittert fra en jobb du ønsker å gå tilbake til.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Må man dokumentere at man faktisk søker på noe vis?

Anonymkode: 38bcd...bf7

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man dokumentere at man faktisk søker på noe vis?

Anonymkode: 38bcd...bf7

Du skal holde aktivitetsplanen oppdatert, og skal legge inn jobber du søker der. Det er hovedregelen.

I disse dager har nok ditt lokalkontor, som er de som følger opp aktivitetsplanen, annet å gjøre enn å slå ned på permitterte som ikke søker andre jobber.

Men kan anbefale å fylle ut mål i aktivitetsplanen, og jobbprofilen. Da risikerer du å få en glad saksbehandler den dagen de får tid til å se på planen din 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fra nav.no: 

Hvorfor må jeg registrere meg som arbeidssøker?

For å har rett til dagpenger må du være registrert som arbeidssøker. Du må opprettholde registreringen din ved å sende meldekort hver 14. dag.

Som permittert er ikke kravet om at du må søke annet arbeid like strengt som for helt arbeidsledige, men du må være villig til å ta imot kortvarige jobbtilbud i permitteringsperioden.

Hva skal jeg svare i søknaden under «reell arbeidssøker»?

Du er fritatt for aktivitetsplikt, men skal krysse av på at du villig til å ta arbeid i hele landet. Du bør også svare «ja» på alle spørsmål under reell arbeidssøker, selv om det fremstår merkelig i situasjonen vi nå står i.

https://www.nav.no/arbeid/dagpenger/permittert

Anonymkode: f72b8...782

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en har 2 mill i lønn, men er permittert, hvor mye får en i dagpenger da? Gjelder 60 % av 6G da, hva utgjør i så fall dette beløpet. Blir ikke inntektsgapet da ganske stort?

Anonymkode: 2ee2c...a20

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis en har 2 mill i lønn, men er permittert, hvor mye får en i dagpenger da? Gjelder 60 % av 6G da, hva utgjør i så fall dette beløpet. Blir ikke inntektsgapet da ganske stort?

80% under 3G, 62% mellom 3 og 6G. Vær glad du ikke har en lav lønn i utgangspunktet og det dermed faktisk er umulig å leve på det du ender opp med i dagpenger.

Anonymkode: f79b7...adb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

80% under 3G, 62% mellom 3 og 6G. Vær glad du ikke har en lav lønn i utgangspunktet og det dermed faktisk er umulig å leve på det du ender opp med i dagpenger.

Anonymkode: f79b7...adb

hvor mye får en i dagpenger i mnd hvis en får 60 %?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det spørs jo hva du har tjent..

Anonymkode: 92976...7a0

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjener du 2 mill er dette noe du klarer å regne ut selv vil jeg tro 😊

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev til nav på spørsmål om hva målet mitt var «å komme tilbake i den jobben jeg er permittert fra situasjonen roer seg igjen» og da fikk jeg til svar «du trenger ikke søke jobber nå»

Anonymkode: d257b...ddb

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, teknosilje skrev:

Tjener du 2 mill er dette noe du klarer å regne ut selv vil jeg tro 😊

Får en 60 % av 2 mill? eller 60 % på inntil 6G? Stor forskjell på disse. Førstnevnte tilfelle klarer seg jo fint, mens det andre tilfellet er mer utfordrende. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får en 60 % av 2 mill? eller 60 % på inntil 6G? Stor forskjell på disse. Førstnevnte tilfelle klarer seg jo fint, mens det andre tilfellet er mer utfordrende. 

Du får 80% av de første 3G og 62,4% av de andre 3G.

G = CA. 100 000

Altså får du 80% x 300 000 = 240 000 + 62,4% x 300 000 = 187 200 

Dette blir til sammen ca 427 000

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står fortsatt på mitt...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

G = CA. 100 000

Dokumentasjon? 

Det jeg har lest er at de som tjener under 3g får 80%, de som tjener over 3g får 62%

Anonymkode: 53450...8f2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentasjon? 

Det jeg har lest er at de som tjener under 3g får 80%, de som tjener over 3g får 62%

Nav.no

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dokumentasjon? 

Fra nav.no: I dagpenger får du:

• 80 % av dagpengegrunnlag ditt under 3G
  • 62,4 % av dagpengegrunnlag ditt mellom 3G og 6G

De har endret litt på teksten, for tidligere kunne det tolkes som at om man tjente over 3G fikk man kun 62,4 % uansett. Men nå tolker hvert fall jeg det som at alle får 80 % opptil 3G.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

G = CA. 100 000

virket litt rart å gjøre det sånn. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fra nav.no: I dagpenger får du:

• 80 % av dagpengegrunnlag ditt under 3G
  • 62,4 % av dagpengegrunnlag ditt mellom 3G og 6G

De har endret litt på teksten, for tidligere kunne det tolkes som at om man tjente over 3G fikk man kun 62,4 % uansett. Men nå tolker hvert fall jeg det som at alle får 80 % opptil 3G.

Det er den riktige tolkningen.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

virket litt rart å gjøre det sånn. 

Det er en hastelovendring, så det er ikke så rart.

• Opprett ny...