AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 Vi har et barn på 1 år. Besteforeldrene ønsker å komme på besøk fordi de har ikke sett henne på ukesvis, selv om de bor bare 30 min unna. Men de ønsker da å komme på besøk. Begge er friske og spreke og i jobb. Jeg vet ikke hva jeg tenker om dette, men vet ihvertfall at jeg vil sette smittevern aller først. Så får det sosiale komme i andre rekke. Jeg jobber i helsevesenet, det samme gjør en av besteforeldrene. Slik at det KAN jo være en viss fare for at vi drar med oss smitte hjem. Ingen av oss er i karantene eller har symptomer på noe, men besteforeldrene har for en uke siden være på besøk til broren til min samboer. Slik at dette er ikke helt «rent» føler jeg. Samboeren min er litt av og på og vet ikke helt hva han mener om besøket. Jeg tenker at jeg ønsker først og fremst å beskytte familien min, men også pasientene jeg er i kontakt med når jeg er på jobb. Fordi noen av dem er i risikogruppen. Skjønner jo at de vil se barnebarnet sitt, men ikke til enhver pris tenker jeg. Og jeg skjønner reglene om å sitte langt unna hverandre, unngå fysisk kontakt osv, men jeg vil tro at 1åringen vil prøve å hoppe i fanget til dem og da er vi like langt. Da kunne likeså jeg ha gitt dem begge en klem, om dere skjønner. Så synes det blir veldig dumt å risikere andres liv og helse for at besteforeldre skal få treffe barnebarnet sitt. Synes ikke det er verdt det. En dag er jo dette over, og da kan man jo besøke hverandre igjen. Synes vi skal ta vår del av kampen, for det er jo et felles ansvar dette her. Evt. kunne vi jo møttes utendørs. Ta med oss termos med kaffe og ikke dele noe av det vi har med oss. Sitte noen meter unna hverandre og unngått at 1 åringen er borti dem. Selv om det kanskje kan bli vanskelig. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4e547...e23
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #2 Skrevet 25. mars 2020 Møtes utendørs er løsningen. Anonymkode: 7f04c...1d0 9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #3 Skrevet 25. mars 2020 Ta det heller på FaceTime/skype! Anonymkode: 62516...301 17
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #4 Skrevet 25. mars 2020 Utendørs eller skype som nevnes over! Selv om besteforeldre er friske, vet man aldri hvem de har møtt på jobb osv. Dere kan også være smittebærere uten å vite det. Poenget er å begrense smitten, og da må reglene følges; ingen besøk av andre. Anonymkode: f7cdc...388 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #5 Skrevet 25. mars 2020 1 åringen din vil jo prøve å krabbe opp i fanget til sine besteforeldre selv om dere møtes ute Anonymkode: ebe98...e6b 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #6 Skrevet 25. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 åringen din vil jo prøve å krabbe opp i fanget til sine besteforeldre selv om dere møtes ute Anonymkode: ebe98...e6b Tror vi kan få det til om barnet sitter i vognen sin. Og passer på at det ikke er noen kontakt mellom dem. men står det noe sted at de ikke anbefaler besøk? Hvor i så fall? Trenger å vise dem, for de ble litt snurt når de ble avvist forrige gang de spurte om å få komme. Anonymkode: 4e547...e23 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #7 Skrevet 25. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utendørs eller skype som nevnes over! Selv om besteforeldre er friske, vet man aldri hvem de har møtt på jobb osv. Dere kan også være smittebærere uten å vite det. Poenget er å begrense smitten, og da må reglene følges; ingen besøk av andre. Anonymkode: f7cdc...388 Det er ingen regler som sier ingen besøk av andre 🙄 Anonymkode: 9584e...9d4 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #8 Skrevet 25. mars 2020 Erna har sagt at besteforeldre ikke bør passe barnebarn nå. Føler dette blir noe av det samme. Og at dere beskytter besteforeldre ved å ikke møtes nå. Tenk om du og barn er bærer av smitte uten å bli særlig syke og så blir besteforeldrene kjempesyke pga smitte fra barnebarn. Anonymkode: 7f04c...1d0 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #9 Skrevet 25. mars 2020 Jeg ville nok ikke latt det. Anonymkode: f8dbb...8c2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #10 Skrevet 25. mars 2020 Jeg hadde sagt ja så lenge besteforeldrene ikke er for gamle og friske å raske. Det er ikke forbudt å møte andre. Anonymkode: 91de0...a47 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #11 Skrevet 25. mars 2020 Nei ingen kontakt nå! Møtes heller over skype eller facetime dere!! Vær så snill ikke slipp opp på reglene nå!! Vi er MIDT i en pandemi!!! VÆR SÅ SNILL Anonymkode: 069e2...41d 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #12 Skrevet 25. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ingen kontakt nå! Møtes heller over skype eller facetime dere!! Vær så snill ikke slipp opp på reglene nå!! Vi er MIDT i en pandemi!!! VÆR SÅ SNILL Anonymkode: 069e2...41d Skal man ikke kunne møte besteforeldre på flere år? Selv om ingen er i risikosonen? Anonymkode: 48b5c...732 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #13 Skrevet 25. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ingen kontakt nå! Møtes heller over skype eller facetime dere!! Vær så snill ikke slipp opp på reglene nå!! Vi er MIDT i en pandemi!!! VÆR SÅ SNILL Anonymkode: 069e2...41d Er det regler mot å møte besteforeldre? Anonymkode: 48b5c...732 4
reiseglad Skrevet 25. mars 2020 #15 Skrevet 25. mars 2020 Du kan ha besøk, men få av gangen. Hilsen FHI. 1
Rosatoast Skrevet 25. mars 2020 #16 Skrevet 25. mars 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ingen kontakt nå! Møtes heller over skype eller facetime dere!! Vær så snill ikke slipp opp på reglene nå!! Vi er MIDT i en pandemi!!! VÆR SÅ SNILL Anonymkode: 069e2...41d Det er ingen regler som tilsier at man ikke kan ha besøk/dra på besøk. Tror du har misforstått, eller er i den folkegruppen som defineres som "vi har skapt våre egne strenge regler, sett bort ifra ha myndighetene egentlig sier" 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Skrevet 25. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei ingen kontakt nå! Møtes heller over skype eller facetime dere!! Vær så snill ikke slipp opp på reglene nå!! Vi er MIDT i en pandemi!!! VÆR SÅ SNILL Anonymkode: 069e2...41d Nå må du gi deg! Det er ingen regler som sier at man ikke kan møte foreldre/besteforeldre Når alle er friske og raske! Anonymkode: 91de0...a47 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #18 Skrevet 25. mars 2020 3 timer siden, reiseglad skrev: Du kan ha besøk, men få av gangen. Hilsen FHI. Jobber du i FHI? Jeg bare spør for er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 4e547...e23
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jobber du i FHI? Jeg bare spør for er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 4e547...e23 Nei, men det var jeg som la ut plakaten over, dere kommer i kategorien "råd til befolkningen generelt". Jeg jobber forøvrig med rådgivning, også til personer som lurer på ting rundt korona. Men henviser kun til det som FHI sier. Er dere friske og symptomfri, kan dere holde dere til denne plakaten som grunnleggende råd. Anonymkode: e7036...cb2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 Slik det fremstår nå så satser Norge på å låse samfunnet i ubegrenset med tid, kan potensielt bli årevis. Da tenker jeg at man må besøke hverandre igjen. Hva er ellers vitsen med å leve? Korona forsvinner jo ikke, så da er ikke dette en kortvarig unntakstilstand. Anonymkode: addfd...05e 1
Anbefalte innlegg