AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 Hvor langt hadde dere vært villig til å gå ned i lønn? Jeg har nå en jobb i privat sektor, og tjener ok. (Ca 600k) Men det er alltid stress, deadlines og sure kunder! Jeg tar ofte med meg jobben hjem og mistrives egentlig. Er nå tilbudt en stilling i det offentlige, og må dermed ned utrolige 200k hvis jeg tar den. Det er en type «medarbeider» stilling administrativt, og derfor lønnet dårlig. Men, det frister veldig med en stabil og trygg jobb. Man er ferdig på jobb når man er ferdig. I stedet for å pendle totalt en time hver dag kan jeg sykle, eller ta buss ti min. Da kan vi selge den ene bilen. Vi bor billig og har ellers ikke så store utgifter. Begynner å lure på om karriere faktisk ikke er det viktigste, og at en mere rolig hverdag hvor ting er under kontroll faktisk er viktigere. Men så er det det da, å leve for 400k i dagens samfunn.... Det blir jo lavere pensjon osv osv.... Synspunkter? Dumt å gå såpass ned i både lønn og tittel? (jeg vet forresten at jeg er veldig som kan velge i disse tider...) Anonymkode: 3e4ac...625 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #2 Skrevet 25. mars 2020 Jeg gjorde det, riktig nok ikke 200k ned men 160k ned i lønn og fritatt fra alt av ansvar. Kun vanlig medarbeider. Det var en omstilling og tok meg noen måneder før jeg var komfortabel i ny stilling men nå angrer jeg ikke. Veldig deilig å faktisk være ferdig på jobb når man går hjem. Slippe å være standby til alle døgnets tider å har jeg fri så har jeg fri.😁 Anonymkode: 85274...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #3 Skrevet 25. mars 2020 Det kommer veldig an på din økonomiske og private situasjon, om du kan opprettholde et godt liv med en god del mindre i lønn. For meg er en "enkel" hverdag (kort reisevei, lite stress, trygg jobb, lite merarbeid) ganske verdifullt, så jeg ville nok vurdert det seriøst Anonymkode: e3343...377 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #4 Skrevet 25. mars 2020 Å ha 400.000 i lønn hadde vært utrolig digg. Hadde gjerne takket ja til 50% økning i inntekt. Anonymkode: 22c64...791 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #5 Skrevet 25. mars 2020 Jeg mer enn halverte min lønn på et tidspunkt. Det var selvfølgelig skikkelig surt, men så lenge økonomien henger sammen er det mer til det hele enn lønn. Kort vei til jobb ville veid tungt for min del. Og det koster jo endel med bil nr 2, så reelt rådighetsbeløp for deg trenger ikke bli så mye mindre. Hvis du tror den nye stillingen er spennende nok ville jeg byttet! Anonymkode: a7e59...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #6 Skrevet 25. mars 2020 Jeg hadde gjort samme jobben, selv uten lønn. Kunne økonomisk sett vært hjemmeværende. Så for meg er trivsel alt. Anonymkode: d70f6...9a4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #7 Skrevet 25. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Å ha 400.000 i lønn hadde vært utrolig digg. Hadde gjerne takket ja til 50% økning i inntekt. Anonymkode: 22c64...791 Har du bare 266.667 kr i lønn? I full stilling? Er det mulig i det hele tatt? Anonymkode: 7df71...645 2
petterm Skrevet 25. mars 2020 #8 Skrevet 25. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo lavere pensjon osv osv.... Det blir jo lavere pensjon fordi du går ned i lønn, men offentlige pensjonsordninger er betydelig bedre enn privat pensjon.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 Ville definitivt gjort det! Et bedre liv. Anonymkode: edd09...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 Hvis du er bombesikker på at du får et bedre liv av det, så for all del, kjør på. Jeg begynte arbeidslivet i offentlig sektor med en elendig betalt jobb før jeg gikk over til privat sektor. Jeg går ikke tilbake før barna mine sulter, ikke på grunn av lønna men arbeidsmiljøet. Maken til dårlig ledelse og intrigemakeri har jeg aldri opplevd noe sted, og jeg har vært mange plasser i privat sektor. Jeg sier ikke at det er perfekt heller, men det er ikke så ille som det stedet jeg var på i offentlig sektor, og om ikke annet så får jeg ordentlig betalt for elendigheten. Anonymkode: bd304...d1b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du bare 266.667 kr i lønn? I full stilling? Er det mulig i det hele tatt? Anonymkode: 7df71...645 Nei, er dessverre uføretrygdet. Får ca 250.000, før skatt. Poenget mitt var bare at det er fullt mulig å leve på 400.000 kr. Anonymkode: 22c64...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå