Gå til innhold

Corona, isolasjon og selvmord

Fremhevede innlegg

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved juletider var det jo masse snakk om selvmord og det å bry seg, og være til stede for andre. Dette ble spesielt satt fokus på pga Ari Behns selvmord, men hørte også om flere "kjente av bekjente" som tok livet sitt rundt samme tid.

Man ble oppfordret til å besøke hverandre mer, å rett og slett bry seg om hverandre.

Spol 3 måneder frem i tid, og coronaviruset kommer til Norge. Nå er det plutselig ikke så viktig å være der for andre mennesker, man skal isolere seg i hjemmene sine og ikke møte andre mennesker i det hele tatt...

Jeg er redd at en slik isolasjon vil ta knekken på mange ensomme mennesker, og drive de til selvmord. Mange deprimerte mennesker hvor eneste livsglede har bestått av å komme seg ut på den lokale caféen og prate med likesinnede. Psykisk syke mennesker som har kommet seg ut av huset pga at dagsentere og liknende gir de mening i hverdagen, men som nå blir låst inne... Mange av disse blir nok drevet til selvmord om samfunnet fortsetter å være stengt ned...

All den omsorgen som man liksom skulle vise for andre i jula, betyr tydeligvis ingenting lenger...

Anonymkode: 907b9...aaf

En nasjonal krise vil vel ofte ramme de som allerede er i en krise fra før hardest. Det er selvsagt trist og det søkes vel også å bøtes på ved telefonvenn tjenester, digitale psykologer, sammen tv-program, FINN som florerer av annonser med folk som vil hjelpe å lufte hund, handle etc etc. 

Du fremstiller det helt feil hvis du mener at "så lenge varte det at vi skulle bry oss om hverandre". Norge og verden er i en krise og krigslignende situasjon der man må innføre en del tiltak hvis man er interessert i at menneskeheten og verden slik vi kjenner den skal fortsette å eksistere.  Det har du forhåpentligvis fått med deg?

Jeg tror de fleste i Norge - inkludert det offentlige - gjør så godt de kan, og alle må prøve å brette opp ermene og bidra litt selv også.  Jeg tror det er ytterst få i Norge i dag som har det så veldig bra i dagens situasjon - om det er han som er i ferd med å miste livsverket som han har brukt 30 år på å bygge opp, hun som er dødssyk, de som har mistet en de var veldig glad i, kreftpasienten som ikke får behandling, eller hun som endelig begynte å få et mer sosialt liv med mindre sosial angst, som nå må stenge seg inn igjen. Det kan være godt å rette blikket opp og utover, og se fellesskapet man tross alt er en del av, og heller ha fokus på vår alles felles fiende og at alle kan bidra i kampen mot den!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg tenker også på dem som blir sittende alene med psykiske problemer nå. Men jeg tenker at nå er de ihvertfall ikke alene om en del ting. At de slipper den verste ensomhetsfølelsen fordi vi alle er i samme båt nå. Jeg vet ikke. Jeg kan ikke snakke på deres vegne. 

For å si det sånn: noen av oss som er psykisk syke takler korona mye bedre enn sutringen fra andre psykisk syke som KUN tenker på seg selv og driter i resten av verdens mennesker..

Anonymkode: 3c2a5...1de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir utrolig irritert!!!

Verden går til helvete og folk dør, men stakkars de ENSOMME OG SUICIDALE?! JA, selvfølgelig er det synd i alle som ikke har det bra, men hva foreslår du egentlig at vi gjør med det nå?

Anonymkode: db90c...f0b

verden går ikke til helvete. Det døde flere I italia ifjor av multiresistente bakterier (17 000) , Italia gikk videre likevel. Nå er tallet på coronaofre oppe i 6000, men det stopper på et tidspunkt. Antagelig før 17 000. 

Anonymkode: 42e60...43c

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

En nasjonal krise vil vel ofte ramme de som allerede er i en krise fra før hardest. Det er selvsagt trist og det søkes vel også å bøtes på ved telefonvenn tjenester, digitale psykologer, sammen tv-program, FINN som florerer av annonser med folk som vil hjelpe å lufte hund, handle etc etc. 

Du fremstiller det helt feil hvis du mener at "så lenge varte det at vi skulle bry oss om hverandre". Norge og verden er i en krise og krigslignende situasjon der man må innføre en del tiltak hvis man er interessert i at menneskeheten og verden slik vi kjenner den skal fortsette å eksistere.  Det har du forhåpentligvis fått med deg?

Jeg tror de fleste i Norge - inkludert det offentlige - gjør så godt de kan, og alle må prøve å brette opp ermene og bidra litt selv også.  Jeg tror det er ytterst få i Norge i dag som har det så veldig bra i dagens situasjon - om det er han som er i ferd med å miste livsverket som han har brukt 30 år på å bygge opp, hun som er dødssyk, de som har mistet en de var veldig glad i, kreftpasienten som ikke får behandling, eller hun som endelig begynte å få et mer sosialt liv med mindre sosial angst, som nå må stenge seg inn igjen. Det kan være godt å rette blikket opp og utover, og se fellesskapet man tross alt er en del av, og heller ha fokus på vår alles felles fiende og at alle kan bidra i kampen mot den!

Etter nedstengningen er det stor sjanse for at verden ikke eksisterer lenger uansett. Krig, anarki, kaos venter. Vi får se hvor lenge solidariteten holder når matmangelen setter inn, og strømnettet og vannforsyning slutter å virke. 

Anonymkode: 7b6b4...c95

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter nedstengningen er det stor sjanse for at verden ikke eksisterer lenger uansett. Krig, anarki, kaos venter. Vi får se hvor lenge solidariteten holder når matmangelen setter inn, og strømnettet og vannforsyning slutter å virke. 

Anonymkode: 7b6b4...c95

Verken matmangel, strømnett eller vannforsyning kommer til å slutte å virke i vår del av verden. Det blir heller ikke anarki og kaos her.

Endret av Jr.Garcon
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn: noen av oss som er psykisk syke takler korona mye bedre enn sutringen fra andre psykisk syke som KUN tenker på seg selv og driter i resten av verdens mennesker..

Anonymkode: 3c2a5...1de

Hvis du klarer å tenke på alle andre oppi dette, er du kanskje ikke så psykisk syk..? Synes uansett  du viser liten innsikt i hvordan det er å være psykisk syk, til å være en av dem.

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Edie, adm.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

verden går ikke til helvete. Det døde flere I italia ifjor av multiresistente bakterier (17 000) , Italia gikk videre likevel. Nå er tallet på coronaofre oppe i 6000, men det stopper på et tidspunkt. Antagelig før 17 000. 

Anonymkode: 42e60...43c

Det er ikke korona som gjør at verden går til helvete.

We are afraid that 1 million infections with the new virus will lead to 30 deaths per day over the next 100 days. But we do not realise that 20, 30, 40 or 100 patients positive for normal coronaviruses are already dying every day.

[The government’s anti-COVID19 measures] are grotesque, absurd and very dangerous […] The life expectancy of millions is being shortened. The horrifying impact on the world economy threatens the existence of countless people.

All these measures are leading to self-destruction and collective suicide based on nothing but a spook.
https://www.globalresearch.ca/12-experts-questioning-coronavirus-panic/5707532

Anonymkode: 2b666...4b9

• Opprett ny...