AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #61 Skrevet 25. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Fokuset på selvmord var likevel veldig stort. Og jeg synes det er greit at man tar opp at de som slet med ensomhet og isolasjon nok har det enda verre nå Anonymkode: 907b9...aaf Ja, det er godt mulig og selvsagt utrolig kjipt for dem det gjelder. Men det er ikke så mye annet man kan gjøre med det enn å gjøre det beste ut av situasjonen med psykisk hjelp gjennom andre medier (telefon, chat, skype...). Anonymkode: bf9e6...074 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #62 Skrevet 25. mars 2020 Det at selvmordsstatistikken kommer til å gå opp pga ensomhet og isolasjon er bare ren synsning. Jeg er en av de som sliter med tilbakevendende depressiv lidelse, føler meg mye alene og går i behandling. Men i disse tider har jeg det utrolig bra om dagen. Jeg fikk skryt av behandler at jeg var så løsningsorientert i den situasjonen vi var i. Sjansen for at de som plutselig mister livsverket sitt eller jobben sin vil det være en større fare for at de begår selvmord. De er i en akutt krise, som de ikke vet hvordan de skal komme seg oss ut av. Oss «ensomme» er vant til tilværelsen vi lever i, og den er nødvendigvis ikke akutt. Veldig mange selvmord skjer akutt, uten at man vet at personen lider. Jeg ville derfor ha vært mer bekymret for denne gruppen, eller barn som lever nært voldsutøvere - enn de som allerede sliter med ensomhet og isolasjon. Anonymkode: 992e1...6f4 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #63 Skrevet 25. mars 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fokuset på selvmord var likevel veldig stort. Og jeg synes det er greit at man tar opp at de som slet med ensomhet og isolasjon nok har det enda verre nå Anonymkode: 907b9...aaf Kjør på med å bidra positivt til deres situasjon, men å klage (/sutre) over koronatiltakene er skivebom. Virkelig, hadde støttet en tråd som går ut på hvordan vi kan bidra til å hjelpe mennesker som sliter psykisk i denne situasjonen. IKKE selvsentrert sutring, og hinting om at deres situasjon er viktigere enn å stoppe viruset. Makan! Anonymkode: db90c...f0b
tussi84 Skrevet 25. mars 2020 #64 Skrevet 25. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at selvmordsstatistikken kommer til å gå opp pga ensomhet og isolasjon er bare ren synsning. Jeg er en av de som sliter med tilbakevendende depressiv lidelse, føler meg mye alene og går i behandling. Men i disse tider har jeg det utrolig bra om dagen. Jeg fikk skryt av behandler at jeg var så løsningsorientert i den situasjonen vi var i. Sjansen for at de som plutselig mister livsverket sitt eller jobben sin vil det være en større fare for at de begår selvmord. De er i en akutt krise, som de ikke vet hvordan de skal komme seg oss ut av. Oss «ensomme» er vant til tilværelsen vi lever i, og den er nødvendigvis ikke akutt. Veldig mange selvmord skjer akutt, uten at man vet at personen lider. Jeg ville derfor ha vært mer bekymret for denne gruppen, eller barn som lever nært voldsutøvere - enn de som allerede sliter med ensomhet og isolasjon. Anonymkode: 992e1...6f4 Et selvmord er ofte i de fleste tilfeller planlagt av den som gjør det. Når tid det blir er ikke alltid bestemt, det kan være mer spontant, men hvis du har på planlagt det så har du planlagt metode, hvor og ca tidsrom. Samtidig planlegger også Mange hvilken dag de skal gjøre det på. Det vil ikke holde å miste jobben for å ta selvmord. Hvis en person tar selvmord pga at de mister jobben, så har de vært alvorlige deprimert fra før, og det å miste jobben ble trigger punktet som pushet dem over kanten. Det er ikke en grunn alene til at noen velger selvmord, men mange.. Men det kan være en grunn som tipper dem over kanten. Selvmordstanker og selvmordsplaner blir heller ikke til på kort tid. Det er noe som tar flere måneder å utvikle, til flere år. Det er langt fra å tenke jeg orker ikke leve mer, til å begynne å planlegge og kanskje prøve. Livet er kjært for oss mennesker, og det sitter i oss at det ikke er greit at å utføre selvdrap, og er du ikke overbevisst i sinnet om at det å slippe livet er riktig valg da kommer du heller ikke så langt at du tørr å prøve. Det er først når både ubevisste og det bevisste sinnet mener at du bare er en byrde for folk,.og det hadde vært bedre for de pårørende at du hadde vært død at det er fare på fære. Samtidig er også de som står på randen i tvil om at de vil ta livet sitt eller ikke. De har en veldig svart og hvitt tekning og er vaklende. Skal, skal ikke... ene øyeblikket vil de leve, 2 min senere dø. Og det er i slike øyeblikk også fare for tap av liv oppstår. Det er kun for oss pårørende at selvmordet kommer som en akutt hendelse,.selv om man evt har visst at vedkommende har slitt i lang tid. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #65 Skrevet 25. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjør på med å bidra positivt til deres situasjon, men å klage (/sutre) over koronatiltakene er skivebom. Virkelig, hadde støttet en tråd som går ut på hvordan vi kan bidra til å hjelpe mennesker som sliter psykisk i denne situasjonen. IKKE selvsentrert sutring, og hinting om at deres situasjon er viktigere enn å stoppe viruset. Makan! Anonymkode: db90c...f0b Selvsentrert sutring? Jeg er gift og har 2 barn, så dette har ikke noe med meg å gjøre. Om noe savner jeg alenetid Anonymkode: 907b9...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #66 Skrevet 25. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her: Det tør jeg ikke. Om man skriver noe under fullt navn som kan oppfattes som kritikk av Coronahysteriet så blir man persona non grata i dagens samfunn Anonymkode: 907b9...aaf Jeg delte det på min fb, skrev at noen skrev det på KG. Håper det er greit. Fikk støtte også. Og faktisk driter jeg i om jeg blir persona non grata, jeg føler det er viktigere å snakke ut nå. Anonymkode: 2b666...4b9 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #67 Skrevet 25. mars 2020 Når alt dette et over, kan vi sammenligne antall døde pga korona og antall døde pga selvmord. Tipper det blir mange flere selvmord. Da kan dere hysteriske holde kjeft og gå med dårlig samvittighet hele deres liv! 🤬 Anonymkode: 6e832...cf5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #68 Skrevet 25. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Når alt dette et over, kan vi sammenligne antall døde pga korona og antall døde pga selvmord. Tipper det blir mange flere selvmord. Da kan dere hysteriske holde kjeft og gå med dårlig samvittighet hele deres liv! 🤬 Anonymkode: 6e832...cf5 Du tenker ikke over at antall døde av korona hadde vært svært mye høyere uten de tiltakene? Anonymkode: bf9e6...074 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #69 Skrevet 25. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at selvmordsstatistikken kommer til å gå opp pga ensomhet og isolasjon er bare ren synsning. Jeg er en av de som sliter med tilbakevendende depressiv lidelse, føler meg mye alene og går i behandling. Men i disse tider har jeg det utrolig bra om dagen. Jeg fikk skryt av behandler at jeg var så løsningsorientert i den situasjonen vi var i. Sjansen for at de som plutselig mister livsverket sitt eller jobben sin vil det være en større fare for at de begår selvmord. De er i en akutt krise, som de ikke vet hvordan de skal komme seg oss ut av. Oss «ensomme» er vant til tilværelsen vi lever i, og den er nødvendigvis ikke akutt. Veldig mange selvmord skjer akutt, uten at man vet at personen lider. Jeg ville derfor ha vært mer bekymret for denne gruppen, eller barn som lever nært voldsutøvere - enn de som allerede sliter med ensomhet og isolasjon. Anonymkode: 992e1...6f4 Det at dette viruset skulle ta så mye liv er også ren synsing. Denne tyske legen som også er mikrobiologi-professor viser worst case scenario i Tyskland i en av disse videoene, og det er virkelig bare en liten brøkdel av totale dødsfall pr dag. Han sier også at tiltakene er farlige og at de kommer til å ta mange flere liv. Og han er lege og sitter og tar imot mange mennesker hver dag og hører på deres helseproblemer og andre problemer, han henviser til psykolog osv., så han gjetter ikke nå. https://www.youtube.com/channel/UCgjxQLDkeoa-uJu4sE0eNrg/videos Jeg har selv angst og depresjon og det er ikke bedre nå for å si det sånn. Syns det er enda mer ubehagelig å gå ut og handle osv, for jeg vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg nå med all denne kontrollen, og jeg har seriøst ikke lyst til å leve lenger i det samfunnet som vi får nå. Men jeg har dyr, så må vel holde meg flytende litt lenger. Klarer ikke å gå tur med hunden min heller, så hun har det heller ikke så bra. Anonymkode: 2b666...4b9 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #70 Skrevet 25. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du tenker ikke over at antall døde av korona hadde vært svært mye høyere uten de tiltakene? Anonymkode: bf9e6...074 Jeg tenker etter alle tiltakene er på plass i mange måneder, folk har isolert seg og en ødelagt økonomi er et faktum. Anonymkode: 6e832...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #71 Skrevet 25. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker etter alle tiltakene er på plass i mange måneder, folk har isolert seg og en ødelagt økonomi er et faktum. Anonymkode: 6e832...cf5 Antall døde av viruset vil da være lavere enn om vi ikke hadde gjort de tiltakene. Derfor kan man ikke sammenligne det. Anonymkode: bf9e6...074
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #72 Skrevet 25. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at dette viruset skulle ta så mye liv er også ren synsing. Denne tyske legen som også er mikrobiologi-professor viser worst case scenario i Tyskland i en av disse videoene, og det er virkelig bare en liten brøkdel av totale dødsfall pr dag. Han sier også at tiltakene er farlige og at de kommer til å ta mange flere liv. Og han er lege og sitter og tar imot mange mennesker hver dag og hører på deres helseproblemer og andre problemer, han henviser til psykolog osv., så han gjetter ikke nå. https://www.youtube.com/channel/UCgjxQLDkeoa-uJu4sE0eNrg/videos Jeg har selv angst og depresjon og det er ikke bedre nå for å si det sånn. Syns det er enda mer ubehagelig å gå ut og handle osv, for jeg vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg nå med all denne kontrollen, og jeg har seriøst ikke lyst til å leve lenger i det samfunnet som vi får nå. Men jeg har dyr, så må vel holde meg flytende litt lenger. Klarer ikke å gå tur med hunden min heller, så hun har det heller ikke så bra. Anonymkode: 2b666...4b9 Det er som å våkne i Nord-Korea og ikke kunne flykte. Men jeg synes du burde ta en tur med hunden, den skjønner jo ikke dette. Anonymkode: c5841...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #73 Skrevet 25. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv angst og depresjon og det er ikke bedre nå for å si det sånn. Syns det er enda mer ubehagelig å gå ut og handle osv, for jeg vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg nå med all denne kontrollen, og jeg har seriøst ikke lyst til å leve lenger i det samfunnet som vi får nå. Men jeg har dyr, så må vel holde meg flytende litt lenger. Klarer ikke å gå tur med hunden min heller, så hun har det heller ikke så bra. Anonymkode: 2b666...4b9 Du har en viktig oppgave å konsentrere deg om nå: Gå tur med hunden din, 3 ganger om dagen. Eventuelt overlat henne til noen andre så lenge du ikke kan dekke de basale behovene hennes. Anonymkode: fd303...36f 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #74 Skrevet 25. mars 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Antall døde av viruset vil da være lavere enn om vi ikke hadde gjort de tiltakene. Derfor kan man ikke sammenligne det. Anonymkode: bf9e6...074 Joda. Det kan man. Når antall selvmord er firedoblet pga koronahysteriet, så kommer du til å forstå at du bidro til at flere har tatt livene sine. Anonymkode: 6e832...cf5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #75 Skrevet 25. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir mye selvmord når regjeringen absolutt vil føre på med sitt egoistiske sinn og plan som de planlegger i all hemmelighet. De prøver å gå ut i media med medfølelse, men alle med vett mellom ørene ser at alt det der er bare et spill og maske de forsøker å dekke over... Anonymkode: deb5a...059 Regjeringen og Stortinget har gått ut med dette for å spare liv. Hadde ikke folk forstått alvoret av tiltakene, hadde det gått mange flere liv. Anonymkode: d7d80...955
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #76 Skrevet 25. mars 2020 Rapport fra Spania: De eldre i Spania pleier å sitte på benker rundtomkring og snakke med hverandre. Det har de ikke lov til nå, så de går 5-6 ganger på butikken istedenfor, for å kjøpe èn ting, slik at de kan snakke med folk der (det er det eneste som er lov). Så nå har de lagt til en regulering til: Når du går på butikken må du handle for minimum 30 Euro. Slik får de bukt med de skrekkelige selskapssyke eldre. Jeg hører også at det stemmer ikke at sykehusene er overfylte i Spania, for folk går på sitt lokale sykehus for å se, og det er tomt, ingen tilstander slik som nyhetene rapporterer om. Anonymkode: 2b666...4b9 4
Anonymburker Skrevet 26. mars 2020 #77 Skrevet 26. mars 2020 Igjen blir mental helse nedprioritert. De fine ordene om at alle betyr noe, og at det er mange som setter pris på deg i livet sitt, er altså ofte bullshit. Iallefall når de fra høyeste hold nevner det. Jeg kan også nevne at våpensalget i USA har steget i takt med krisens vekst.. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #78 Skrevet 26. mars 2020 Jeg har bipolar lidelse, og sitter nå i karantene. Det som har vært redningen min er at jeg kan snakke med min psykiatriske sykepleier på tlf daglig. Og er heldigvis ikke alene, er sammen med kjæreste og hund. Kan gå ut bare jeg holder avstand. Syns mye mer synd på de som er i isolasjon. Hvis dere kjenner noen som sitter isolert, ta en tlf for å støtte vedkommende. Eller send en gave/hyggelig brev.. det er ikke mye som skal til for å gjøre noens dag litt bedre. Anonymkode: a5a74...246 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #79 Skrevet 26. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved juletider var det jo masse snakk om selvmord og det å bry seg, og være til stede for andre. Dette ble spesielt satt fokus på pga Ari Behns selvmord, men hørte også om flere "kjente av bekjente" som tok livet sitt rundt samme tid. Man ble oppfordret til å besøke hverandre mer, å rett og slett bry seg om hverandre. Spol 3 måneder frem i tid, og coronaviruset kommer til Norge. Nå er det plutselig ikke så viktig å være der for andre mennesker, man skal isolere seg i hjemmene sine og ikke møte andre mennesker i det hele tatt... Jeg er redd at en slik isolasjon vil ta knekken på mange ensomme mennesker, og drive de til selvmord. Mange deprimerte mennesker hvor eneste livsglede har bestått av å komme seg ut på den lokale caféen og prate med likesinnede. Psykisk syke mennesker som har kommet seg ut av huset pga at dagsentere og liknende gir de mening i hverdagen, men som nå blir låst inne... Mange av disse blir nok drevet til selvmord om samfunnet fortsetter å være stengt ned... All den omsorgen som man liksom skulle vise for andre i jula, betyr tydeligvis ingenting lenger... Anonymkode: 907b9...aaf Tiden er jo ikke det samme. Alle får beksjed om å holde seg inne hvor du ikke kan invitere noen hjem engang. I jule tider så er det viktig med sammenkomst, hvis alle vil bidra til dugnaden så snakk med folk som man tenker er i fare sonen. Eller chatte litt sammen. Det eneste som betyr nå er at alle må.følge med.på hva myndighetene sier og får beksjed om.å gjøre. Tiden er inne får å tenke på seg selv først. Derfor burde alle helsearbeiderne få en heftig lønssøkning etter at den epidemien er over. Anonymkode: 5e1d4...c29
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #80 Skrevet 26. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: De som dør av dette er stort sett gamle mennesker som har levd et langt og godt liv. Da er det faktisk verre at unge mennesker tar liv av seg pga ensomhet og isolasjon Anonymkode: 907b9...aaf Jeg tror nok det ikke er de helt unge som evt tar livet sitt. Er det ikke enslige menn i 50-60 års alderen som er de som oftest begår selvmord da? Var slik før i hvertfall. Men det høres ikke ut som vi skal bry oss om at eldre eller personer i risikogruppene blir syke og dør av Corona, så da trenger vi vel bry oss om noen som ikke orker leve lenger heller. Men seriøst, vi må bli flinkere til ringe til hverandre , snakke sammen Anonymkode: 627c1...b38
Fremhevede innlegg