Gå til innhold

Corona, isolasjon og selvmord

Fremhevede innlegg

Gjest Albbas
Skrevet

Så lenge man ikke er i karantene eller isolasjon er det faktisk lov til å besøke ensomme mennesker/ta imot besøk. Man må bare holde avstand. Jeg syns absolutt alle bør tenke over om det er noen man kjenner som kanskje er spesielt utsatt for å ha det vanskelig nå, og vise litt ekstra omtanke. Myndighetene har ikke sagt at det er forbudt å få på kafé (hvis man finner noen åpne) eller besøke hverandre, man må bare ta forholdsregler. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig er antall mennesker som har dødd av corona i Norge mye mindre enn antall døde av influensa, lungebetennelse, ulykker, kreft, hjerteinfarkt, hjerneslag osv hittil i år. Er det kun coronapasienter vi skal bry oss om, og drite i alle som nå ikke får nødvendig helsehjelp fordi alt er stengt? 

Anonymkode: c5697...5d4

Ja, fordi det antallet smittede og døde utgjør jo beslutningsgrunnlaget for tiltakene som er satt i verk. Forstår du grunnleggende matte? Kan du i det hele tatt lese?

Anonymkode: db90c...f0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi det antallet smittede og døde utgjør jo beslutningsgrunnlaget for tiltakene som er satt i verk. Forstår du grunnleggende matte? Kan du i det hele tatt lese?

Ja og ja. Og jeg kan også forstå hvilke skader som vil oppstå når alt av helsevesenet som ikke gjelder Corona legges ned. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, skal vi la et virus ta knekken på oss? Vi kan ikke la dette viruset isolere oss for hverandre

Anonymkode: e8d11...251

• Liker 6
Gjest Katarina441
Skrevet

Dette er en tid for å bry seg om seg selv ig andre på en annen måte enn det vi er vant til, for å bry seg om andre må det ikke gis en klem eller fysisk berøring😉 dette er tiden for å facetime og ringe hverandre, send meldinger og lange mail❤️ Vi trenger ikke slutte bry oss selv om vi ikke ser hverandre face to face! Noen av hjelpetelefonene er også oppe å går, helsesista har en så for de som har det ekstra utfordrende har noen de kan ringe til og er det fare for liv legges det fortsatt inn i akutt psykiatrien da😉

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og ja. Og jeg kan også forstå hvilke skader som vil oppstå når alt av helsevesenet som ikke gjelder Corona legges ned. 

Eh, halve poenget er jo å forhindre at også andre som trenger akutt helsehjelp skal kunne få hjelp. Annet blir utsatt. Alternativet er ingen kontroll og ingen hjelp, virker det mer fristende?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved juletider var det jo masse snakk om selvmord og det å bry seg, og være til stede for andre. Dette ble spesielt satt fokus på pga Ari Behns selvmord, men hørte også om flere "kjente av bekjente" som tok livet sitt rundt samme tid.

Man ble oppfordret til å besøke hverandre mer, å rett og slett bry seg om hverandre.

Spol 3 måneder frem i tid, og coronaviruset kommer til Norge. Nå er det plutselig ikke så viktig å være der for andre mennesker, man skal isolere seg i hjemmene sine og ikke møte andre mennesker i det hele tatt...

Jeg er redd at en slik isolasjon vil ta knekken på mange ensomme mennesker, og drive de til selvmord. Mange deprimerte mennesker hvor eneste livsglede har bestått av å komme seg ut på den lokale caféen og prate med likesinnede. Psykisk syke mennesker som har kommet seg ut av huset pga at dagsentere og liknende gir de mening i hverdagen, men som nå blir låst inne... Mange av disse blir nok drevet til selvmord om samfunnet fortsetter å være stengt ned...

All den omsorgen som man liksom skulle vise for andre i jula, betyr tydeligvis ingenting lenger...

Anonymkode: 907b9...aaf

Den betyr jo mer nå enn før. Eneste er at vi må finne andre måter enn fysisk å være med folk. Plukk opp telefonen og ring til folk. Snakk med dem. Bruk alt vi har av skype og facetime, og tilbring tid sammen, uten å være sammen.

Vi må alle ta del i dugnaden det snakkes om. Vi isolerer oss for å ta vare på alle rundt oss. Isolasjonen er noe det Norske helsevesenet trenger, for de har ikke kapasitet til å behandle absolutt alle som kan bli syke uten isolasjon. Om vi ikke alle deltar i dugnaden, så ender vi opp med å måtte gjøre som italia og prioritere dem under 60 år. Vi blir nødt til å la folk dø, for å ta vare på og redde dem som har best sjangser for å overleve.

Men selv om vi har denne isolasjonsdugnaden på gang, så betyr det ikke at vi må glemme alle som er alene. Plukk opp telefonen og ring til folk. Vi kan enda snakke sammen, selv om vi ikke fysisk kan snakke sammen.

Anonymkode: 4b658...b4a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh, halve poenget er jo å forhindre at også andre som trenger akutt helsehjelp IKKE skal kunne få hjelp. Annet blir utsatt. Alternativet er ingen kontroll og ingen hjelp, virker det mer fristende?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du forstå hva som kan være konsekvensene om vi ikke innfører disse tiltakene og helsevesenet blir så overbelastet at det ikke er ressurser igjen til alt som ikke er corona?

Anonymkode: bf9e6...074

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg deprimert lenger, men jeg har vært det. Mye og lenge. 

Jeg ville faktisk tenkt at jeg i slik tid som dette ville hatt det bedre enn andre tider. Jeg syntes alltid jul og sommer var triggertidspunkt for mine depresjoner - da var det meningen og forventa at vi alle skulle være ute og å ha det bra. 

Men - det er ikke forbudt å ringe personer man tenker ikke har det så bra. Det går an å sende meldinger. Og det går også an å møtes på trappa/verandaen for en kaffe. Så om man har noen i tankene som man nå plutselig skulle tenke på, så er det ingenting i veien for å ta opp telefonen!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, halve poenget er jo å forhindre at også andre som trenger akutt helsehjelp skal kunne få hjelp. Annet blir utsatt. Alternativet er ingen kontroll og ingen hjelp, virker det mer fristende?

Men hvorfor er alt utsatt nå som trykket av coronapasienter er lavt? Hadde det ikke vært bedre å få unna mye nå og heller konsentrere seg om coronapasienter når de kommer? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved juletider var det jo masse snakk om selvmord og det å bry seg, og være til stede for andre. Dette ble spesielt satt fokus på pga Ari Behns selvmord, men hørte også om flere "kjente av bekjente" som tok livet sitt rundt samme tid.

Man ble oppfordret til å besøke hverandre mer, å rett og slett bry seg om hverandre.

Spol 3 måneder frem i tid, og coronaviruset kommer til Norge. Nå er det plutselig ikke så viktig å være der for andre mennesker, man skal isolere seg i hjemmene sine og ikke møte andre mennesker i det hele tatt...

Jeg er redd at en slik isolasjon vil ta knekken på mange ensomme mennesker, og drive de til selvmord. Mange deprimerte mennesker hvor eneste livsglede har bestått av å komme seg ut på den lokale caféen og prate med likesinnede. Psykisk syke mennesker som har kommet seg ut av huset pga at dagsentere og liknende gir de mening i hverdagen, men som nå blir låst inne... Mange av disse blir nok drevet til selvmord om samfunnet fortsetter å være stengt ned...

All den omsorgen som man liksom skulle vise for andre i jula, betyr tydeligvis ingenting lenger...

Kjenner jeg blir utrolig irritert!!!

Verden går til helvete og folk dør, men stakkars de ENSOMME OG SUICIDALE?! JA, selvfølgelig er det synd i alle som ikke har det bra, men hva foreslår du egentlig at vi gjør med det nå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du tror det er så enkelt så lurer jeg veldig på hva du tror er årsaken til at vi nærmest har stengt hele Norge. Hvorfor gjør vi det om det er så enkelt som du skriver?

Anonymkode: 2d06a...08a

Sier ikke at det er enkelt, men fakta er at de fleste som har dødd av dette både i Norge og verden er over 70 år og syke fra før. Uansett er kostnaden(Ikke bare økonomisk men også sosialt) altfor stor til at en total nedstenging med alle konsekvenser det vil medføre kan forsvares

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om en ser kun samfunnsøkonomisk på det. Av en eller annen grunn skal man ikke ha lov å gjøre dette.

Dermed får man heller ikke en reell debatt om det. En skal kun ha lov å tenke og ytre seg til disses beste.

Anonymkode: 48559...bb7

Men man kan ikke sette en verdi på mennesker ved å si at det er greit at folk som sliter psykisk tar livet av seg fordi de er en belastning på samfunnsøkonomien. Med en slik holdning så skulle jo alle som ikke bidrar økonomisk til samfunnet blitt tatt med ut i skauen og skutt...

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår alle logiske argumenter for hva som gjøres nå. Men å stenge ned psykisk helse er en risikosport uten like. Coronaviruset fører med seg en rekke konsekvenser for samfunnet, inkludert økonomien. Men jeg tror vi kommer til å se et skred av mer alvorlige syke som normalt sett ville fått behandling før det ble alvorlig (både fysisk og psykisk). Et skred av skilsmisser, selvmordsforsøk og mennesker som får sammenbrudd av ulike slag. De leker med menneskers liv. Og rekkevidden av det de gjør tror jeg vil bli dramatiske. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De av oss som er i faresonen her, er allerede veldig godt kjent med oss selv. Det som gjør en normal hverdag i isolasjon utholdelig, er at man kan oppsøke foreninger, bibliotek, og for noen kanskje en pub. Noen har også en jobb. Å gå fra et ensomt liv med litt krydder, til totalt fravær fra andre, kan være det som skal til for at det tipper over. Kombinerer du det med en ødelagt personlig økonomi blir det ikke bedre.

Anonymkode: d1daf...a5d

Nettopp, det at offentlige institusjoner som bibliotek, svømmehaller, caféer osv er åpne er nok det som får mange til å holde ut en ensom tilværelse. At dette er stengt tipper mange over kanten.

Det nevnes også at man kan ringe de som er ensomme, men dette må jo være de ensomme som egentlig har familie eller venner, men som er mye alene. Er man ensom uten nettverk, blir det jo heller ingen som ringer deg...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jadzia said:

Jeg forstår alle logiske argumenter for hva som gjøres nå. Men å stenge ned psykisk helse er en risikosport uten like. Coronaviruset fører med seg en rekke konsekvenser for samfunnet, inkludert økonomien. Men jeg tror vi kommer til å se et skred av mer alvorlige syke som normalt sett ville fått behandling før det ble alvorlig (både fysisk og psykisk). Et skred av skilsmisser, selvmordsforsøk og mennesker som får sammenbrudd av ulike slag. De leker med menneskers liv. Og rekkevidden av det de gjør tror jeg vil bli dramatiske. 

Hvis de ikke hadde gjort det så kunne to ting skjedd:

1. Så mange psykologer og helsepersonnell innen det psykiske helsevern hadde blitt smittet at de hadde måttet stenge ned store deler av tilbudet uansett.
2. Større del av befolkningen hadde blitt smittet, noe som hadde ført til enda større press på økonomi, tid og ressurser på helsepersonell, slik at de hadde måttet stenge ned store deler av tilbudet uansett.

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Ny medlem said:

Kanskje de ensomme ikke føler seg så ensomme fordi vi alle er ensomme nå? Det er jo ingenting som skjer ute så kanskje man ikke føler så mye på ensomheten? Men selvfølgelig skal vi bry oss om folk selv om det er korona! Vi kan ringe de vi vet ikke har det så bra og hjelpetelefoner og chat funksjoner fungerer enda. Vi må nok bare være kreative med mobilen.😀

Det er klart mange av oss som føler på ensomheten nå. DPS er stengt, dagtilbud for psykatriske pasienter og lignende er stengt, helseapparatet som er rundt dem er i stor grad lukket ned. Vi er MANGE som sliter med telefon og ikke klarer å bruke den, rett og slett. Chat er vel og greit det, men en del av oss er ikke de som skriver høyest, og blir nok fort glemt bort litt nå som folk har nok å stri med, være redd for og lignende.

Psykologtimer og støttesamtaler på Teams og Skype blir ikke det samme, for min de har jeg hatt et par, men jeg ender opp med å sitte med anspente muskler og nervøs mage under hele samtalen. Usikker på om det bringer noe godt med seg. Det er bortimot en daglig (kveldsrituale nærmest) vurdering å skulle kontakte legevakt, AAT eller lignende, men jeg vet de har mye å gjøre, og lander på at jeg får klare meg i morgen også.

Det er selvfølgelig helt forståelig at situasjonen er sånn den er, grunnen er klar, men det gjør ikke en allerede veldig tung og vond livssituasjon noe enklere.

Sier ikke dette for å få slutt på stengingen av samfunnet, og jeg har ingen forslag til løsning selv, men ville bare fortelle litt om hvordan det er å være alvorlig psykisk syk i disse dager.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis de ikke hadde gjort det så kunne to ting skjedd:

1. Så mange psykologer og helsepersonnell innen det psykiske helsevern hadde blitt smittet at de hadde måttet stenge ned store deler av tilbudet uansett.
2. Større del av befolkningen hadde blitt smittet, noe som hadde ført til enda større press på økonomi, tid og ressurser på helsepersonell, slik at de hadde måttet stenge ned store deler av tilbudet uansett.

Da må man tenke alternativt. Telefonsamtale med pasienter eller videosamtale. Alt hjelper. Men Å fjerne tilbudet helt er ikke bra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jadzia said:

Da må man tenke alternativt. Telefonsamtale med pasienter eller videosamtale. Alt hjelper. Men Å fjerne tilbudet helt er ikke bra

Ja, de tilbudene finnes.

• Opprett ny...