Gå til innhold

Hjemmeskole i stua

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stebarn som går på vgs har barikert seg i stua med sånn Skype med klassen og lærere. De er to stk og de bruker ikke headset. Mitt barn bruker headset og er vant til å konsentrere seg i bråk pga klassen hennes bråker en del til vanlig..

Var greit den første uka men nå kjenner jeg at det blir ganske intenst å ha konstant fra 09-13(14) med stemmer fra de dataene.. 

Jeg sitter med baby å prøver å ha en hverdag i denne stua i tillegg. 

De vil ikke sitte på rommene fordi der er det ikke godt nok å sitte.. Ikke fordi de er bortskjemte, men det er bedre lys og mer plass i stua enn på rommene. 

Jeg syns så klart at alle skal få benytte seg av fellesrommene.  Bare hadde vært godt med litt pause. De bor fast her 100%

Hadde vært fint med noen refleksjoner for å kanskje få meg til å tenke litt rausere..

For tapping på tastatur, laaaange monologer fra lærere, og diskutering med elever... Og når jeg ikke har sovet pga baby.. Da trenger jeg å av og til få slappe av i min egen stue... 

Ps; de har hatt mange headset ,men alle blir enten mistet eller ødelagt..

Anonymkode: 15cbb...b6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke vært i tvil, de måtte brukt headset.

Om mulig hadde de blitt bedt om å være på et annet rom, sitt eget om mulig.

Dersom nødvendig må man jo selvsagt strekke seg for å skaffe dem headset, pult, stol etc., men ligger forholdene til rette er dette hensyn de må ta. Nytt headset for denne perioden må være verdt kostnaden, kan ikke skjønne annet - mister de og ødelegger må de enten kjøpe selv eller ta til takke med noe kjipt.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste er at han ene sliter så enormt med motivasjonen. Så vil på en måte at de sitter her så vi kan følge med. Er så sårbar situasjon 

Og burde kanskje bite det i meg. Det er kombinasjon migrene, baby og de lydene som får meg til å ville krype under en stein... 

Vil jo ikke være urettferdig heller.. 

Faren er møkklei av å kjøpe nye ting til de pga alt blir ødelagt..Og det forstår jeg jo.

Ts 

Skrevet

Hvis ditt barn bruker headset så skal stebarna også gjøre det. Ikke gjør forskjell på dem. Så store barn bør også ta hensyn til babyen og deg

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner det som at det ville hjelpe mye med headset som tok bort lyden av de andre menneskene - hodetelefoner, helt enkle som følger med telefoner ville jo hjelpe her, de kan vel ikke ha ødelagt alle?

(Kanskje det er litt spesielt her i huset, men jeg skulle nok kunne finne 20 par liggende rundt om av ulike typer om jeg begynte å lete.)

Ellers så er det noe jeg føler på selv når ungene sitter og chatter i stuen at stuen blir et offentlig rom - roper du på andre ungen eller får en telefon/gir en beskjed, så sitter det plutselig andre personer og lytter på dette.

Vanskelig den biten med motivasjon, men kan man prøve å løse problemet på en annen måte - åpen dør og hyppig tilsyn på rom?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må ta dette via faren kjenner jeg. 

Mitt barn får en del dyrt utstyr av sin far og familie, og dette blir tatt vare på, så da har jo hun en del stæsj. 

Mens de mister data i bakken slik at ting og tang ikke funker som det skal. Og da har også den inngangen til headset blitt ubrukelig på den ene dataen..

Ja.. Det er veldig vanlig her i hus å ta telefonsamtalen i stua. Lange samtaler på 30-60 min. Jeg syns det er veldig rart, og klarer selv ikke prate med andre mens noen hører på. Men prøver selv å lære å tåle at andre har andre vaner og "kultur" 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du trekke deg tilbake et sted? Ta med baby på soverommet og slappe av i senga, eller rigge til en god stol ett eller anet sted. Jeg har laget plassert en stol og et nattbord i et hjørne av gangen mellom soverommene. Den er blitt min lille enmannsstue, som jeg trekker meg tilbake til når det blir for mye ståk i fellesrommene.

Anonymkode: 6810c...c19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg;)

Her benyttet jeg sjansen til å etablere pulter på rommene deres. De har vanligvis gjort lekser i stua men etter to dager med hjemmeskole ble d nok..
Jeg ville kjøpt inn utstyr til rommene så d blir koseligere å jobbe der. Her synes de det fungerer bra. Jeg hadde ikke trua egentlig men går over all forventning.

Dette må selvsagt gjelde alle 3 ikke bare stebarna. 
De har bare godt av å lære seg å ta hensyn og de vil også få mindre forstyrrelser på den måten. 

Anonymkode: e28e7...3de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg;)

Her benyttet jeg sjansen til å etablere pulter på rommene deres. De har vanligvis gjort lekser i stua men etter to dager med hjemmeskole ble d nok..
Jeg ville kjøpt inn utstyr til rommene så d blir koseligere å jobbe der. Her synes de det fungerer bra. Jeg hadde ikke trua egentlig men går over all forventning.

Dette må selvsagt gjelde alle 3 ikke bare stebarna. 
De har bare godt av å lære seg å ta hensyn og de vil også få mindre forstyrrelser på den måten. 

Anonymkode: e28e7...3de

De har alle pulter på rommene..Og det de trenger sånn materialistisk, men tror det er veldig krevende for dem å holde seg motiverte på egenhånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Headset eller sitte mer på rommene. Dere kan ikke ha det sånn i ukevis fremover, alle skal leve i dette huset og slik som det er nå forstyrrer alle alle. 

Anonymkode: 900a6...823

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stebarn som går på vgs har barikert seg i stua med sånn Skype med klassen og lærere. De er to stk og de bruker ikke headset. Mitt barn bruker headset og er vant til å konsentrere seg i bråk pga klassen hennes bråker en del til vanlig..

Var greit den første uka men nå kjenner jeg at det blir ganske intenst å ha konstant fra 09-13(14) med stemmer fra de dataene.. 

Jeg sitter med baby å prøver å ha en hverdag i denne stua i tillegg. 

De vil ikke sitte på rommene fordi der er det ikke godt nok å sitte.. Ikke fordi de er bortskjemte, men det er bedre lys og mer plass i stua enn på rommene. 

Jeg syns så klart at alle skal få benytte seg av fellesrommene.  Bare hadde vært godt med litt pause. De bor fast her 100%

Hadde vært fint med noen refleksjoner for å kanskje få meg til å tenke litt rausere..

For tapping på tastatur, laaaange monologer fra lærere, og diskutering med elever... Og når jeg ikke har sovet pga baby.. Da trenger jeg å av og til få slappe av i min egen stue... 

Ps; de har hatt mange headset ,men alle blir enten mistet eller ødelagt..

Sorry, men du virker ikke særlig kul. Om de bor hos dere 100% er det deres stue også. Og hvorfor sørger dere ikke for at rommene er ok å oppholde seg på? Så lenge dere voksne ikke gjør en innsats for det, får heller du og babyen være på deres soverom. 

Anonymkode: 3c2a9...e45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men du virker ikke særlig kul. Om de bor hos dere 100% er det deres stue også. Og hvorfor sørger dere ikke for at rommene er ok å oppholde seg på? Så lenge dere voksne ikke gjør en innsats for det, får heller du og babyen være på deres soverom. 

Anonymkode: 3c2a9...e45

Sorry for at jeg ikke virker særlig "kul" det er overhodet ikke målet mitt heller som en voksen omsorgsperson. 

Og sørge for at rommene er levelig burde de ta ansvar for selv. De har alt tilrettelagt men det blir ikke opprettholdt og vedlikeholdt. Og det er opp til dem.

Lar meg ikke skvise ut av stua på det grunnlaget. 

Ts 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp headset .man må tilpasse seg litt også. Jeg hadde klikka i vinkel for lengst..0

Anonymkode: a53aa...86d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjøp headset .man må tilpasse seg litt også. Jeg hadde klikka i vinkel for lengst..0

Anonymkode: a53aa...86d

Som jeg skrev tidligere. Det blir rotet bort eller ødelagt...

I dag hadde de heldagsprøver... okkuperte hele spisebordet så vi andre måtte sitte i sofaen å spise måltidene. Noe som e ganske upraktisk mtp baby 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stikk ut og kjøp noen headsett og så tar du dem så snart de er ferdig med skoleopplegget for dagen! :)

Og det sagt så er de snart ferdige og da trenger de ikke mer okkupasjon av stua. Nå er det også snart helg, da er det ikke så mye skole heller. Midlertidig onde som snart er borte.

Anonymkode: 8d99f...f42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er unntakstilstand. Da blir ting litt krøkkete, sånn er det bare.

Her synes jeg barnas arbeidsro går foran. Om de konsentrere seg og jobber bedre i et fellesskap, så er det absolutt viktig sånn som ting er nå. Da får det bare være at middag i sofaen er litt upraktisk, eller at de snakker og skriver mye på dataen. Skolearbeidet er viktig.

Hva med høretelefoner - til deg selv? Bose el.l som støydemper. Du vil fremdeles høre baby, men bakgrunnsstøy dempes.

Ellers ville jeg sett på å laget meg en rolig sone annet sted i hjemmet. Om så på soverommet. Finnes det plass for å flytte en godstol inn dit? Et lite bord, lydbok eller Netflix på et nettbrett, pledd, puter. Evt rigget meg til i senga, og gjort den om til ‘sofa’ på dagtid.

Skjønner det er tungt med migrene oppi det hele ❤️ 

Anonymkode: c1510...d73

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor bruker de ikke headset?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, minister-mio skrev:

Men hvorfor bruker de ikke headset?

Enten mister de dem, eller så blir de ødelagt. Det tar maks 3 dager før det skjer.. Og det er klaging på at det er vondt i ørene, det er feil lyd, de liker ikke ledningen osv.... 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de klager på dårlig lys på rommene sine kan dere vel kjøpe en skrivebordslampe til hver? Og rydde pulten så de får plass? 

Ellers synes jeg du fint kan forlange at de bruker headset - ferdig med det. Headset eller sitte på rommet sitt når det er undervisning.

På den andre siden er jo 9-13 ikke hele tiden da, men skjønner veldig godt det er irriterende. Her er jo også hjemme med baby som ikke sover, skolebarn og et barnehagebarn - mannen er på jobb og jeg holder på å bli sprø!

Anonymkode: 0d4c8...326

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om i-lands problemer...       

Anonymkode: c6145...126

I know... Blir så paff at jeg aner ikke hvordan jeg skal svare de på det uten å bli nedlatende..

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...