Gå til innhold

GU-Hvordan foregår det?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gudbransdottir

Skal på min første GU. Rutinekontroll.

Kan noen gi meg en beskrivelse av prosessen?

Hadde vært fint å vite detaljer om hva som skjer, ettersom jeg har veldig noia, og ser for meg det ene og det andre. Fantasien løper litt løpsk for å si det sånn..

Har jo hørt "skrekkhistorier" om at legen skjærer en liten bit av livmortappen osv. Stemmer det?

Lurer også på om det finnes noen triks for å slappe ordentlig av. Lurt å snakke med legen om at man er redd kanskje?

Et spm til.. Gjør det vondt eller er det bare kjipt psykisk?

Håper en gammel eller ny traver kan opplyse meg litt!

Hilsen Gjest med noia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest marris75.

Det er ingen ting å grue seg for fysisk iallefall. De tar vel et snitt i livmortappen for å sjekke for kreft. Men det gjør ikke særlig vondt. Jeg vil heller kalle det ubehagelig enn vondt. Det er kanskje verre psykisk første gang, men man må bare tenke at legene bare gjør jobben sin. De gjør dette mange ganger hver dag. Jeg har født 2 barn, og alikevel så går det litt på psyken når man skal på GU, men det er fort gjort. Prøv å tenke på andre ting, og si gjerne til legen at du er nervøs. Men det skjønner de sikkert siden det er første GU. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer inn på legekontoret, får du beskjed om å gå bak et skjermbrett og ta av deg på underkroppen. Det kan være en fordel å ha på seg en lang overdel så du slipper å gå mellom skjermbrettet og stolen med rumpa bar. Så setter du deg i stolen og legger bena i sånne bøyler som du sikkert har sett før. Ved mange legekontorer er det vanlig at en kvinnelig assistent er med, det er rutine for å forhindre mistanker om seksuelle overgrep. Hvis det ikke er rutine ved ditt legekontor, kan du likevel be om å få noen med inn, hvis du helst vil det.

Legen bruker en sak som ser litt ut som et nebb (med glidekrem på) for å 'åpne' skjeden litt. Så fører han inn en sak som likner på en q-tips og skraper litt på livmorveggen, jeg tror ikke han lager noe snitt (han er jo ikke ute etter blod, bare en celleprøve). Det er det mange synes er litt ubehagelig. Han kan også finne på å ta flere prøver, men de er av samme type, små celleprøver som blir 'skrapet' av. Ellers er det ikke noe som skjer.

Jeg kan anbefale å gå til mannlige leger som er godt over pensjonsalder, forresten :) jeg har vært til undersøkelse hos kvinnelige leger, unge mannlige leger, og eldre, og de eldre er helt klart best. De har gjort undersøkelsen 7.000 ganger før, så de blir aldri pinlig berørte, og du kjenner nesten ikke noe til at han tar prøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt GU hos en mannlig lege slett ikke i nærhetne av pensjonsalde (men gemmel nok til å være min far omtnret) og av en ung kvinne som er omtrent like gammel som meg. Aldri hatt med noen inn, og det ville jeg ikke ønsket heller. Men det er nå så. Jeg grudde meg aldri til den første, for jeg visste ikke om det. Jeg gikk til legen for å få p-piller, og hade lest at det trengte man ikke GU for. Legen ba likevel om å få ta en GU, jeg kunne likegodt begynne med celleprøver når vi først var igang. Greit nok.

Men jeg merket ingen forskjell på den mannen og den unge kvinnen, og vondt var det aldri. De skjærer ikke, bare "skraper". Det re nok bare "psykisk kjipt" som du skriver. Ikke spesielt vondt. Og for legen ER det bare en jobb, selv om det føles "privat og intimt" for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Enn når man skal til spesialist da? For å sjekke hvorfor ting gjør så /()"#¤%&-vondt av og til? Hva gjør de da? :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det en grei link om gynekologisk undersøkelse.

http://www.lommelegen.no/art/art2829.asp

den børsten som de snakker om som ligner en q-tips er veldig myk og god og ta på på børste området så det gjør ikke vondt. kan kansje bare være litt ubehagelig.

jeg er helsesekretær (hun som som oftest er med legen på en gu. evt tar celleprøve på pasienten) så jeg vet hva jeg snakker om..

slapp av, det er ingenting og være redd for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bruker en eldre, nær pensjonsalder, mann som er spesialist, og ønsker nå å bytte. skal da over til ei ung dame.

han kan sakene sine, og har gjort det tusen ganger, men han skraper så jeg blør flere ganger, det er så ubehagelig at jeg nærmest vil kalle det vondt, i tillegg til at det er skikkelig ufyselig psykisk (ikke fordi jeg tror at det er noe annet en jobb for ham) å ha noen som stikker ting og tang inn både her og der.

for min del har det bare blitt værre med åra, syntes ikke det var så ille når jeg var yngre, og første gangen min var jeg mer overasket over hvor fort det gikk og hvor lite ille det var. jeg hadde forberedt meg på mye værre. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...