MiniMjau Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 (endret) I venninnegjengen min har tolking og holdning til koronatiltakene ført til uvennskap blant noen. Enkelte har så grunnleggende forskjellige tanker om situasjonen vi er i at det krangles som bare det(på videochat eller chatgruppen vår) Vi snakker voksent og fint sammen ellers, er rause og gode med hverandre gjennom alle faser i livet. Men korona, da fikk vennskapet seg en prøve. Er så leitt. Flere som har opplevd lignende? Eller har dere opplevd andre "rare" og overraskende konsekvenser av situasjonen vi er i? Endret 25. mars 2020 av MiniMjau 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #2 Skrevet 25. mars 2020 Jeg er ikke overrasket. Jeg var vært gjennom flere kriser i livet, og har mistet flere av mine nærmeste venninner hver gang. Ble svært syk: venner forsvant. Opplevde noe traumatisk vondt: enda flere forsvant. Ang corona har jeg heldigvis ikke merket noe, men de vennene jeg har igjen er virkelig de beste 🥰 Alle tar krisen på alvor og holder seg inne og vi snakkes på FaceTime. En av de vennene som forsvant da jeg ble syk leverte noe på døra mi i går. Vi pratet såvidt om korona, men jeg skjønte vi var på hver vår planet. Hun synes alt var så tragisk nå fordi hun var så isolert og alene. Jeg er mer opptatt av viruset, leser nyheter om det og er redd for de jeg er glad i som er i risikogruppen. Det hadde ikke hun tenkt på engang... Anonymkode: 1e632...b71 8
MiniMjau Skrevet 25. mars 2020 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2020 Ei som bare skal ha seg frabedt at ERNA skal si hva hun skal gjøre og ikke. Ei annen tror dette er "medieskapt".... 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #4 Skrevet 25. mars 2020 Ikke ennå heldigvis, håper det fortsetter sånn. Men ja, det kan jeg dessverre tenke meg. The lines are drawn mellom gryende fraksjoner i borgerkrigene som kommer. Anonymkode: eff15...182 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #5 Skrevet 25. mars 2020 Akkurat nå, MiniMjau skrev: Ei som bare skal ha seg frabedt at ERNA skal si hva hun skal gjøre og ikke. Ei annen tror dette er "medieskapt".... Det er en fraksjonering av samfunnet. Når det offentlige faller og rettsstaten er en saga blogg innen noen år, så blir det borgerkrig mellom fraksjoner (som har ulike oppfatninger av verden). Anonymkode: eff15...182 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #6 Skrevet 25. mars 2020 Ja samme her, jeg vet ikke om vennskapet overlever i vår gruppe. Bekjente unngår jeg å snakke med på internett, orker ikke dette temaet mer. Føler generelt alt blir polarisert, og spent på om det noen gang blir normalt igjen. Anonymkode: 5bcaa...510 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #7 Skrevet 25. mars 2020 Min søster prater ikke med meg lengere fordi jeg sa det var dumt å ikke følge rådene 3 barnehagebarn som ble tatt med til besteforeldre i risikogruppa. Er veldig lei meg og skuffet men føler ikke det er jeg som skal be om unnskyldning. Har sendt henne meldinger og spurt hvordan det går og tilbudt meg å passe barna selv men hun svarer ikke. Våre foreldre sluttet å passe da de så hvor seriøst dette er, så hun er sint på meg.. Anonymkode: 8a8de...180 14
MiniMjau Skrevet 25. mars 2020 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en fraksjonering av samfunnet. Når det offentlige faller og rettsstaten er en saga blogg innen noen år, så blir det borgerkrig mellom fraksjoner (som har ulike oppfatninger av verden). Anonymkode: eff15...182 Er ihvertfall interessant og se hvor foeskjellige vi faktisk er, selv om vi er (var) venner. Spent på om det går over når/hvis pandemien er over. Eller om det alltid kommer til å være det som ligger og murrer under overflaten, "Hvordan vi oppførte oss under pandemien. " 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #9 Skrevet 25. mars 2020 Akkurat nå, MiniMjau skrev: Er ihvertfall interessant og se hvor foeskjellige vi faktisk er, selv om vi er (var) venner. Spent på om det går over når/hvis pandemien er over. Eller om det alltid kommer til å være det som ligger og murrer under overflaten, "Hvordan vi oppførte oss under pandemien. " Det går ikke over. Regjeringen bekreftet at deg jeg kunne se strategien undertrykkelse av viruset, noe som betyr en innstramning av tiltak etter påske, og er en strategi som varer flere år. Det vil igjen skape store reaksjoner i samfunnet og danner grobunn for borgerkrig. Folk bør med andre ord hamstra mat, våpen, vann og stålsette seg nå. Anonymkode: eff15...182 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #10 Skrevet 25. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke over. Regjeringen bekreftet at deg jeg kunne se strategien undertrykkelse av viruset, noe som betyr en innstramning av tiltak etter påske, og er en strategi som varer flere år. Det vil igjen skape store reaksjoner i samfunnet og danner grobunn for borgerkrig. Folk bør med andre ord hamstra mat, våpen, vann og stålsette seg nå. Anonymkode: eff15...182 Ro ned litt, det er sånne som deg som er problemet. Anonymkode: 5bcaa...510 47
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #11 Skrevet 25. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det går ikke over. Regjeringen bekreftet at deg jeg kunne se strategien undertrykkelse av viruset, noe som betyr en innstramning av tiltak etter påske, og er en strategi som varer flere år. Det vil igjen skape store reaksjoner i samfunnet og danner grobunn for borgerkrig. Folk bør med andre ord hamstra mat, våpen, vann og stålsette seg nå. Anonymkode: eff15...182 Hvor er logikken? Har ikke du fulgt med i det hele tatt? Det kommer en vaksine iløpet av ett år, og da vil vi få en imunitet i befolkningen. Det er ingenting som tilsier at dette skal pågå over flere år. Anonymkode: 96804...e02 12
Tarmegenbolle Skrevet 25. mars 2020 #12 Skrevet 25. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ro ned litt, det er sånne som deg som er problemet. Anonymkode: 5bcaa...510 Borgerkrig blir det selvsagt ikke, men å hamstre mat er fornuftig. Regner med at de som går på jakt har jaktvåpen allerede. Å hamstre vann er selvsagt unødvendig. Uansett situasjon vil det ikke slutte å regne her i landet. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #13 Skrevet 25. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ro ned litt, det er sånne som deg som er problemet. Anonymkode: 5bcaa...510 Når har regjeringen valgt den tyngste strategien, og hvis man tror at folk ikke reagerer innen flere år, så er man naiv. Vi får se hvor solidariske folk er når matmangelen setter inn, og tjenester som strøm og vannforsyning begynner å svikte. Anonymkode: eff15...182 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #14 Skrevet 25. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor er logikken? Har ikke du fulgt med i det hele tatt? Det kommer en vaksine iløpet av ett år, og da vil vi få en imunitet i befolkningen. Det er ingenting som tilsier at dette skal pågå over flere år. Anonymkode: 96804...e02 https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/K3ApmM/fhi-frykter-store-negative-ringvirkninger-av-ny-koronastrategi " I en ny risikovurdering tegner Folkehelseinstituttet (FHI) opp tre ulike strategier for kampen mot koronaviruset. Den mest ambisiøse av disse kalles «undertrykk» og går ut på at epidemien skal kveles så snart som mulig. FHI legger da til grunn at tiltakene som settes inn mot viruset, er så sterke at hver person som smittes av viruset i Norge, i snitt smitter færre enn én ny person. Tirsdag bekreftet statsminister Erna Solberg (H) at det er nettopp denne strategien regjeringen har valgt. " FHI skisserer videre at det tar 1.5 år og skaffe vaksine, eller i verste fall lenger. Så ja, dette vil vare flere år. Anonymkode: eff15...182
Vera Skrevet 25. mars 2020 #15 Skrevet 25. mars 2020 Kriser får frem det beste - og det verste i folk. Det er i kriser man får se hva som bor i folk. Jeg er ikke overrasket over at vennskap går fyken - når man finner ut at man besitter fullstendig forskjellige verdier. Jeg var sjokkert i starten over hvordan enkelte tenkte, men nå har jeg egentlig kapitulert, og funnet ut at det eneste som funker er å beskytte seg selv og familien sin - ved å isolere seg fra idiotene som ikke gidder å følge opp de enkle tiltakene vi har fått beskjed om å følge. Ikke verre enn det. Når mange nok følger tiltakene vil smittekjeden til slutt bli så svekket at viruset kommer under kontroll - da kan du være sikker på at idiotene kommer til å slå seg på brystet og si «Hva var det vi sa? Hysteri» 🤪 15
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #16 Skrevet 25. mars 2020 Det kalles "splitt og hersk" og er en velkjent teknikk som regjeringer har brukt siden tidenes morgen for å få gjennomført politikken sin. Anonymkode: 01144...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Skrevet 25. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/K3ApmM/fhi-frykter-store-negative-ringvirkninger-av-ny-koronastrategi " I en ny risikovurdering tegner Folkehelseinstituttet (FHI) opp tre ulike strategier for kampen mot koronaviruset. Den mest ambisiøse av disse kalles «undertrykk» og går ut på at epidemien skal kveles så snart som mulig. FHI legger da til grunn at tiltakene som settes inn mot viruset, er så sterke at hver person som smittes av viruset i Norge, i snitt smitter færre enn én ny person. Tirsdag bekreftet statsminister Erna Solberg (H) at det er nettopp denne strategien regjeringen har valgt. " FHI skisserer videre at det tar 1.5 år og skaffe vaksine, eller i verste fall lenger. Så ja, dette vil vare flere år. Anonymkode: eff15...182 I mellomtiden har en andel av befolkningen blitt smittet, og opparbeidet immunitet, ihvertfall for en stund. Det utvikles også en test som viser hvem som har vært smittet, også med milde (eller ingen tydelige) symptomer. Det er ingen grunn til å tro at de strengeste tiltakene blir videreført i årevis. Anonymkode: b3276...813 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #18 Skrevet 25. mars 2020 Jeg har fått et annet syn på flere av vennene mine . F.eks en familie som alle er friske og ikke i en risikogruppa. De isolerer seg helt. Enkelt for dem som har stor famile, stort hus. De har god råd , så kjører og parkerer ulovlig for å gå på ski der ingen andre er. I god viten om at de får bot . De tørr ikke å dra på butikken(sier de er redd for å bli syk for så å smitte andre) men samtidig får de andre til å handle for seg... Sender snapper av at de skåler med champagne på verrandaen. Samtidig blir jeg kritisert for å handle mat til katta på felleskjøpet...(Hvor jeg forøvrig var eneste kunde..) Anonymkode: 1fdd8...435 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 3 timer siden, MiniMjau skrev: Ei som bare skal ha seg frabedt at ERNA skal si hva hun skal gjøre og ikke. Ei annen tror dette er "medieskapt".... Men de to høres jo ganske på bærtur ut, ikke rart det skaper konflikt. Det er jo ren dumskap - og jeg er ikke selv noe «coronapoliti». Anonymkode: 486d1...c10 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 Jeg har tatt avstand fra et familiemedlem som mener korona er en medlemskapt bløff og at resten sv verden er idioter som går på. Jeg er i risikogruppen.. Anonymkode: ad323...97a 1
Anbefalte innlegg