Gå til innhold

Hvordan få orden i klesskapene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke være den eneste som sliter med å finne et godt system i klesskapet. Halve skapet mitt består av hyllet, og halve skapet består av plass til å henge kjoler. Jeg har to slike store skap til klær, og har ganske MYE klær så alt må ha plass. Har også noen kurver til undertøy og liknende, men jeg syns det likevel blir så fort rotete i klærne. Med en gang man tar ut en genser eller en bukse, så er det liksom rotete igjen, fordi man ikke "ser" alle klærne når de ligger brettet. Og jeg har sluppet opp for kleshengere og hengeplass...

Noen som har noen supergode tips? :) eller andre organiseringstips når det kommer til klær og garderobe??

Anonymkode: 98560...22e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hylle for bukser, en for skjørt, en for genser, en for t-skjorter og singlet, en «kanskje» hylle for ting som mulig går til fretex. Har hengt  opp skjorter og kjoler. Vurderer et stativ på hjul til å gå hengt opp mer. Sko under kjolene. To bokser som plasseres på en hylle. En til undertøy, en til sokker. Bak boksene ligger strømpebukser og belter. Har kjøpt et ikea skap hvor en skuff er til treningstøy og en til ulltøy. 

Anonymkode: 99ab1...aff

Skrevet

Ha mindre klær👌

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sorter ut det du ikke trenger til fretex du.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jodaneida skrev:

Ha mindre klær👌

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorter ut det du ikke trenger til fretex du.

Jeg føler at jeg har gjort det så mange de siste gangene jeg har rydda inni der. Men må vel bare sortere ut mer, ja... har fått et helt annet forhold til klær det siste året, og vil stort sett kun ha kvalitetsklær i skapene. Så teknisk sett kan jeg jo sortere ut og kaste alt overflødig.

Anonymkode: 98560...22e

• Liker 2
Skrevet

Hvis du bretter alle klærne og setter de på høykant blir det mye lettere å se alle klærne, og du slipper å flytte på alle klærne for å ta ut et plagg som ligger nederst i bunken. Hvis du søker på Marie Kondo bretting/folding så kan du se hvordan det gjøres.

Denne teknikken er helt klart best om man har skuffer, men det går fint i hyller også. Jeg har bodd i leilighet med hyller to ganger, og brettet på høykant begge gangene. Eventuelt kan du skaffe esker til å ha i hyllene, slik at eskene fungerer som "skuffer".

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange bra closet organizing clothes tips på youtube! 

Anonymkode: b168d...0fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å, i stedet for å eliminere det du IKKE bruker, prioritere det du faktisk bruker? Snu det litt på hodet.

Altså at kun det du vet 100% at du bruker får bo i klesskapet. Resten oppbevarer du et annet sted midlertidig. Hvert plagg må gjøre seg fortjent komme seg inn i skapet - du må gå og hente plagget og bruke det for at det skal få henge i skapet.

Sakte men sikkert ser du hvilke klær du «aldri» velger. Disse kan du donere. 

Anonymkode: ed74d...ba6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta ut alt. Ta for deg kategori for kategori. Kun legg det du helt sikkert vet du bruker tilbake. Så støtter jeg forslaget over om en "mellomlagring". Jeg slet veldig med å kaste klær. Men da jeg begynte å lagre det i en pose i 6mnd, med løfte til meg selv om at jeg kunne hente det jeg ville, da fikk jeg virkelig orden på det. Har brukt denne metoden i to år, og har aldri hentet tilbake et plagg. 

Kon Mari bretting som nevnt er også et godt tips, i skuffer. 

I dype hyller er det viktig at du kun har tykke plagg, og kun en bunke. Eventuelt kan du legge det som ikke er i sesong innerst. 

For undertøy og strømper kjøper du små bokser fra IKEA, en per kategori. 

Anonymkode: 96ec7...004

• Liker 2
Skrevet

Kvitt deg med dype hyller. Du må kunne få oversikt. 
Kjøp smale kleshengere, desto bredere kleshengere desto mindre plass. 
Marie Kondo-bretting er effektivt for oversikt, men krever at du gjennomfører det konsekvent. 
Pinterest har mange gode tips :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp bare like kleshengere 👍 og heng opp alt som kan henge. Heng de opp etter farge eller bruk..

Anonymkode: 1d6a8...daa

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp bare like kleshengere 👍 og heng opp alt som kan henge. Heng de opp etter farge eller bruk..

Anonymkode: 1d6a8...daa

Det hadde vært oppskriften på kaos i mitt klesskap 😅 Jeg er altfor lite organisert, altfor lat, og har altfor lite hengeplass til det ;) I mitt skap er det kaos i T-skjorte og tynngenserkurvene, litt mer orden i skuffene for bukser og tykke gensere (bruker stort sett Marie Kondo-bretting eller rulling), og organisert kaos på stanga hvor jeg henger fintopper, skjorter og kjoler...

Anonymkode: b8c4c...1d4

AnonymBruker
Skrevet

I hyllene mine ligger ting i to stabler innerst og én ytterst da kan jeg skyve den ytterste stabelen frem og tilbake for å få tilgang til alt, men jeg har i hovedsak sesongens klær i første rekke. Siden du har to skap kan du bruke det ene som mellomlagring til ting du kanskje kan gi bort. Det du bruker får komme inn i hovedskap. Jeg har en hylle for ulltøy og tights, en hylle for gensere, en hylle for bukser og skjørt, to skuffer til undertøy, en skuff til topper, en skuff til treningstøy, arbeidstøy i annen kommode og kjoler og pene ting henger. 

Anonymkode: 70694...abc

AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å legge bort en del klær. Velg ut noen av klærene du ønsker å ha.

Når det har gått en stuned kan du ta fram de klærene du la vekk og velge ut noen nye. Det føles da som du har fått nye klær og det er gøy. Du vil også kunne se om du egentlig likte de klærene. Hvis det er noen plagg du ikke savnet så vet du at du kan gi de bort.

Det beste er å rydde ofte i skapet. Enten gi vekk noen klær eller legge bort klær som nevnt over. Klær du vet bare ligger på pynt kan du legge vekk eller gi bort om du ikke vil ha den. 

Ta fram klærene når det har gått minst har gått ett halvt år.

Annet er å lage ett system iforhold til årstid. Ull og slikt kan legges bort om sommeren. 

Å ha det ryddig i klesskapet har jeg laget ett system som passer min hverdag.  Jeg trener en del og har da dette lett tilgjengelig. Kjoler og fest klær har jeg i ett annet skap i ett annet rom pga det er klær jeg ikke bruker i hverdagen.

Mitt system:

1. Jeans  og leggings/tights brettet i hylle hver for seg

2. BH på rad i skuff

3. Sokker delt i to deler ull og bomull

4. Truser i skuff

5. Treningsjakker som henger i kleshenger og tights i hyllen under + treningstopp i hyllen under der igjen.

6. Fritidsjakker på kleshenger  under er skuff med vanlig tskjorter og en skuff med litt finere topper/tskjorter

7. Har en hylle med tynne genser og tykke genser vedsiden av hverandre

8. Har en hylle med shorts 

Mitt tips:

- Rydd og gå igjennom klær  2 ganger i året

- Legg bort klær som ikke brukes i minst 6 mnd

- System utifra din hverdag

- Bruk skoesker for bedre system 

Anonymkode: d1073...cca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...