Gjest Anonym Bruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 (endret) Frohåpentlegvis vender livet tilbake til mer normale tilstander etter noen mnd. i karantene dersom ein no ser verkandene av tiltakene myndighetene har satt iinn. Mest sansynleg vil mange restreksjoner fortstatt bli opprettholdt i lang tid, og mange kan i år skrinlegge utenlandsturen som de har drømt om i lang tid, men kanskje kan "ta igjenn 2021" . Sjølv om mange restreksjoner muligens blir oppheva etterkvart innenlands vil nok kanskje mange velge hjemmeferie i år på grunn av usikre økonomiske tider, og igjennoppbygge privatøkonomien. Det kan vera snakk om 50% eller 100% undervisning v/ skolene, og tilsvarende på mange arbeidsplasser. Dersom det åpnes for reisevirksomhet , så bør folk om har lyst og råd til ferie støtte opp om de norske hotellene , og norsk turisme. Hva da med å avvikle ferier / avspaseringer nå, og heller åpne skolene igjenn til sommeren, og la alle som måtte ønske det få lov å jobbe i sommermnd. for dermed å ta igjenn det tapte både økonomisk, og kompetanse. ? Endret 24. mars 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #2 Skrevet 25. mars 2020 haha, det er da ingen som vil kaste bort ferien sin på dette her? Vi må jo nyte den ekstra coronaferien vi får. Så blir det lang påskeferie og sommerferie. Anonymkode: 87d99...4d8 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #3 Skrevet 25. mars 2020 8 timer siden, Anonym Bruker skrev: Frohåpentlegvis vender livet tilbake til mer normale tilstander etter noen mnd. i karantene dersom ein no ser verkandene av tiltakene myndighetene har satt iinn. Mest sansynleg vil mange restreksjoner fortstatt bli opprettholdt i lang tid, og mange kan i år skrinlegge utenlandsturen som de har drømt om i lang tid, men kanskje kan "ta igjenn 2021" . Sjølv om mange restreksjoner muligens blir oppheva etterkvart innenlands vil nok kanskje mange velge hjemmeferie i år på grunn av usikre økonomiske tider, og igjennoppbygge privatøkonomien. Det kan vera snakk om 50% eller 100% undervisning v/ skolene, og tilsvarende på mange arbeidsplasser. Dersom det åpnes for reisevirksomhet , så bør folk om har lyst og råd til ferie støtte opp om de norske hotellene , og norsk turisme. Hva da med å avvikle ferier / avspaseringer nå, og heller åpne skolene igjenn til sommeren, og la alle som måtte ønske det få lov å jobbe i sommermnd. for dermed å ta igjenn det tapte både økonomisk, og kompetanse. ? Her har vi frosset oss gjennom vinteren, så må vi nå sitte hjemme, så skal vi sitter og jobbe hele sommeren istedet for å være i frisk luft? Jeg jobber hjemmekontor og har barn i hjemmeskole. Skal jeg ikke en gang få hente meg inn på sommeren, blir jeg sykmeldt. Barna har heller ikke noe ferie nå. Anonymkode: 74ccb...4bd 10
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #4 Skrevet 25. mars 2020 Vilmi såfall føre til mer sykemldinger senere i år. Dette sliter på folk, en ferie er da vikig å få for å hente seg inn igjen. Anonymkode: d2a96...003 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #5 Skrevet 25. mars 2020 Nei, det er det vel ingen som ønsker. Kaste bort fridager nå i denne situasjonen. Dessuten så er det mange der ute som ikke lenger har en jobb å ta ferie fra. Når tiltakene etterhvert blir lettet på, så er det vel ikke ytterligere fri folk ønsker og/eller har råd til. Da vil vi prøve å komme tilbake til normalen så raskt som mulig med skole og jobb. Men det som muligens var en god ide var sommerskole. At det kunne bli tilbud om mulighet for sommerskole pga tapt undervisning. Men ikke gjennom hele sommeren, men kanskje noen uker. Tror det dog bør være frivillig. Anonymkode: 941bd...ee0 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #6 Skrevet 25. mars 2020 Skal ikke reisenæringen få noe penger i sommer da? Eller hva tenker du de skal leve av da ? Anonymkode: b6bcb...815 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #7 Skrevet 25. mars 2020 Å sitte i "karantene" i eget hus med hele familien er vel så langt fra ferie man kan komme. Er helt umulig for meg å samle noe som helst av overskudd i denne situasjonen i hvert fall. Anonymkode: 6b60e...7fc 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #8 Skrevet 25. mars 2020 Vi sitter godt i det i Norge som kan si at vi har rett på så mye ferie, og at vi ikke kan godta at ferien blir når det er lite/ingenting å gjøre på jobb selv om det hadde betydd økonomisk redning for mange tusen. I fattige land er det nesten ingen som sykemelder seg fordi de må jobbe mye i 8 måneder, så jeg håper vi slipper å komme så langt ned i Norge at dette ikke blir en mulighet, for vi blir faktisk syke av dette. Anonymkode: 1eeca...a77 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #9 Skrevet 25. mars 2020 Hjemmeferie i sommerferien med vannspreder i hagen, oppblåsbart basseng i hagen, spise masse is, spille krokett osv. Sene sommerkvelder med brettspill i skyggen. Ferien kan bli bra hjemme. Det blir uansett varmere på en dårlig sommer enn nå. Skulle vi tatt sommerferie nå når det plutselig er iiiiiiskaldt igjen? Det ville blitt lange dager. Anonymkode: 0c659...3f3 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 25. mars 2020 #10 Skrevet 25. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hjemmeferie i sommerferien med vannspreder i hagen, oppblåsbart basseng i hagen, spise masse is, spille krokett osv. Sene sommerkvelder med brettspill i skyggen. Ferien kan bli bra hjemme. Det blir uansett varmere på en dårlig sommer enn nå. Skulle vi tatt sommerferie nå når det plutselig er iiiiiiskaldt igjen? Det ville blitt lange dager. Anonymkode: 0c659...3f3 300 000 hos NAV nå, og det antydes at tallet kan stige til 500 000. Ingen vet froløbi utfallet av denne koronakrisen , og hva følgen blir for næringslivet. Forhåpentlegvis har de felste en jobb å gå tilbake til når det hele er over, men det antydes at konsekvensene kan bli eit ras av konkurser om dette blir langvarig. Og da blir det uansett en lang ferie på mange, og de får nyte både sommeren, og høsten til hjemmearbeid.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #11 Skrevet 25. mars 2020 Akkurat nå, Anonym Bruker skrev: 300 000 hos NAV nå, og det antydes at tallet kan stige til 500 000. Ingen vet froløbi utfallet av denne koronakrisen , og hva følgen blir for næringslivet. Forhåpentlegvis har de felste en jobb å gå tilbake til når det hele er over, men det antydes at konsekvensene kan bli eit ras av konkurser om dette blir langvarig. Og da blir det uansett en lang ferie på mange, og de får nyte både sommeren, og høsten til hjemmearbeid. Ja og da er det vel bedre at vi andre jobber nå enn å ha ferie nå? Anonymkode: 0c659...3f3 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 25. mars 2020 #12 Skrevet 25. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja og da er det vel bedre at vi andre jobber nå enn å ha ferie nå? Anonymkode: 0c659...3f3 Og du er da ikkje blandt de 300 000 som har registrert deg hos NAV. Er man registrert på NAV så er ein vel også fiorpliktet å ta jobber som de tilbyr .
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #13 Skrevet 25. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her har vi frosset oss gjennom vinteren, så må vi nå sitte hjemme, så skal vi sitter og jobbe hele sommeren istedet for å være i frisk luft? Jeg jobber hjemmekontor og har barn i hjemmeskole. Skal jeg ikke en gang få hente meg inn på sommeren, blir jeg sykmeldt. Barna har heller ikke noe ferie nå. Anonymkode: 74ccb...4bd Mens i andre land har de ferie en uke i året... Anonymkode: f8b89...269 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #14 Skrevet 25. mars 2020 6 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Og du er da ikkje blandt de 300 000 som har registrert deg hos NAV. Er man registrert på NAV så er ein vel også fiorpliktet å ta jobber som de tilbyr . Nei jeg jobber mer enn 100% nå pluss hjemmeskole/hjemme bhg med barn. Og jeg vil ikke ha sommerferie nå i mars. Det må da være bedre for samfunnet og smittespredning osv at vi jobber/skole nå og ikke tar ferie nå. Kan håpe det har løsnet litt til sommeren så det går å bruke mer penger i Norge på ferie og evt dra på hytta i juli. Anonymkode: 0c659...3f3
money Skrevet 25. mars 2020 #15 Skrevet 25. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: haha, det er da ingen som vil kaste bort ferien sin på dette her? Vi må jo nyte den ekstra coronaferien vi får. Så blir det lang påskeferie og sommerferie. Anonymkode: 87d99...4d8 Hvis du nyter dette, lurer jeg på hvor hard hverdagen din er til vanlig. Dette er langt fra noen ekstra ferie.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #16 Skrevet 25. mars 2020 8 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Og du er da ikkje blandt de 300 000 som har registrert deg hos NAV. Er man registrert på NAV så er ein vel også fiorpliktet å ta jobber som de tilbyr . Eller mener du at de som er på nav nå skal droppe sommerferien om en jobb tilbys i sommer? Det er jeg enig i. Anonymkode: 0c659...3f3
Gjest Anonym Bruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Skrevet 25. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller mener du at de som er på nav nå skal droppe sommerferien om en jobb tilbys i sommer? Det er jeg enig i. Anonymkode: 0c659...3f3 De som framleis har en jobb å gå til anten det er hjemme eller ute bør sjølvsagt få sin ferie til avtalt tid anten det er nå eller seinere. Ingen vet idag hvor mange av de 300 000 som idet heletatt har en jobb å gå tilbake til etter at dette er over. Nå er det ikkje uvanleg at mange bedrifter må holde hjulene igang også i sommerferiene, og ikkje slik det var tidligere at det meste var lukket. Sjølv jobbet eg ifjor sommer det meste av Juni og Juli for at bedriften skulle opprettholde leveranse, og i forb. m/ avvikling av ferie.
Medisinsk bruker Skrevet 25. mars 2020 #18 Skrevet 25. mars 2020 9 timer siden, Anonym Bruker skrev: Frohåpentlegvis vender livet tilbake til mer normale tilstander etter noen mnd. i karantene dersom ein no ser verkandene av tiltakene myndighetene har satt iinn. Mest sansynleg vil mange restreksjoner fortstatt bli opprettholdt i lang tid, og mange kan i år skrinlegge utenlandsturen som de har drømt om i lang tid, men kanskje kan "ta igjenn 2021" . Sjølv om mange restreksjoner muligens blir oppheva etterkvart innenlands vil nok kanskje mange velge hjemmeferie i år på grunn av usikre økonomiske tider, og igjennoppbygge privatøkonomien. Det kan vera snakk om 50% eller 100% undervisning v/ skolene, og tilsvarende på mange arbeidsplasser. Dersom det åpnes for reisevirksomhet , så bør folk om har lyst og råd til ferie støtte opp om de norske hotellene , og norsk turisme. Hva da med å avvikle ferier / avspaseringer nå, og heller åpne skolene igjenn til sommeren, og la alle som måtte ønske det få lov å jobbe i sommermnd. for dermed å ta igjenn det tapte både økonomisk, og kompetanse. ? Ja. Ta 6 uker med Påske/Fellesferie nå. For barna sin skyld.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 Nei, hjelpe meg! Det er ikke akkurat noen ferie å ha hjemmekontor med tre barn. Regn og kaldt - fysj! Nei, ferie (hvordan den nå enn måtte bli), må vi ha til sommeren. Grøsser ved tanken på skole/hjemmeskole midt i juli. Det som bekymrer meg mest, er at mannen min (lege) kan bli nødt til å jobbe i hele sommer. Jeg sitter allerede alene med alle ungene, siden han har et samfunnskritisk yrke. Hvis jeg må gjøre det samme i sommer også, uten noen form for avlastning, da blir det ikke noen ferie for meg annet enn på papiret. Det ser jeg fryktelig mørkt på. Anonymkode: dd7af...dcf
Gjest Anonym Bruker Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hjelpe meg! Det er ikke akkurat noen ferie å ha hjemmekontor med tre barn. Regn og kaldt - fysj! Nei, ferie (hvordan den nå enn måtte bli), må vi ha til sommeren. Grøsser ved tanken på skole/hjemmeskole midt i juli. Det som bekymrer meg mest, er at mannen min (lege) kan bli nødt til å jobbe i hele sommer. Jeg sitter allerede alene med alle ungene, siden han har et samfunnskritisk yrke. Hvis jeg må gjøre det samme i sommer også, uten noen form for avlastning, da blir det ikke noen ferie for meg annet enn på papiret. Det ser jeg fryktelig mørkt på. Anonymkode: dd7af...dcf Nå er skolene bestemt lukket til etter påske, og etter påske er det drøyt 2 mnd til skolene skal ha ferie. Kanskje blir de stengt helt fremtil sommerferien + 2 mnd skuleferie, og skulestart i midten av august. Har ein misstanke om at mange barnefamilier må da etterhvert begynne å bli slitne m/ hjemme arbeid og samtidig som de skal følge opp barna hjemme. Ikkje alle har noe nettverk rundt seg som kan bistå til avlastning, og besteforeldre bør skjermes for barnepass. Endret 25. mars 2020 av Anonym Bruker
Anbefalte innlegg