Faith- Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 (endret) Oppi alt dette korona-kaoset skal jeg altså bytte jobb (fikk jobben i desember og har første arbeidsdag nå 1. april). Jeg jobber innen IT. Problemet er at den nye jobben nå har tatt kontakt fordi de ikke helt vet hvordan de skal få meg i gang med oppgavene mine fordi de alle sitter på hjemmekontor. De ønsket at jeg tok ut ferie i hele april (altså så og si hele feriekvoten min for 2020), mest sannsynlig i håp om at de er tilbake på kontoret igjen til mai. Jeg spurte om det ikke var mulig for meg å få hjemmekontor, men det virket veldig vanskelig for dem og det var kun når jeg spurte om hva om dette varer lengre enn til mai at de sa at da måtte de få ordnet med hjemmekontor. Jeg har ekstremt lite lyst å ta ut ferie når det eneste jeg kan gjøre er å sitte helt alene i leiligheten min og vente på at dagene går, men jeg er også litt redd for hva som skjer dersom jeg nekter. Kan jeg permitteres dersom jeg nekter å ta ut ferie? Syns dette har blitt skikkelig dumt, for jeg ønsker jo å fremstå som medgjørlig og hyggelig for mine nye kollega, men syns også det blir feil at det er jeg som privatperson som må ta konsekvensen av dette viruset ved å bruke opp ferien min fremfor at de som bedrift tar den støyten. Dersom disse restriksjonene varer lengre enn ut april (som det fort kan) så ser jeg liksom ikke helt nytten med at jeg da står der og har brukt opp hele ferien min og vi er like langt liksom... Jeg flytter til en annen del av landet for denne nye jobben, så ikke så aktuelt å be om forlengelse i min nåværende jobb. Denne bedriften sliter ikke økonomisk pga. korona-viruset. De vet tydeligvis bare ikke hva de skal gjøre med meg for å få meg i gang med oppgavene jeg skal gjøre. Hva ville dere gjort i min situasjon? Hvilke rettigheter har jeg? Kan de permittere meg bare fordi det ikke er ideelt at jeg må ha hjemmekontor fra dag 1 i ny jobb? Endret 24. mars 2020 av Faith- 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Jeg kan ikke lover og regler ang dette, men er 100% sikker på at det der ikke er lov å pålegge deg! Anonymkode: f76f4...d22 22
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Nei, de kan ikke pålegge deg å ta ut hele ferien nå. Du har rett til å ta ut 18 virkedager i perioden 1. juni til 30. september. Anonymkode: ba353...e68 27
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #4 Skrevet 25. mars 2020 De prøver seg:-) Anonymkode: 79cb9...ac2 14
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #5 Skrevet 25. mars 2020 Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å være litt medgjørlig akkurat nå. Jeg har aldri tatt ferie på sommeren i voksen alder og det går faktisk helt fint. Anonymkode: 93f45...643 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #6 Skrevet 25. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å være litt medgjørlig akkurat nå. Jeg har aldri tatt ferie på sommeren i voksen alder og det går faktisk helt fint. Anonymkode: 93f45...643 La meg gjette. Du har ikke barn? Ikke gift, knapt samboer, kanskje så ung at sånt blir en triviell bagatell, for ingens kabaler skal gå opp. Anonymkode: 629bf...d54 32
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #7 Skrevet 25. mars 2020 3 uker er tidsbedtemt. Resten bestemmer arbeidsgiver. Anonymkode: 9ce97...2ef 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #8 Skrevet 25. mars 2020 Er det ingenting du kan gjøre uten opplæring? Opplæring digitalt? Men du - vi alle gjør personlige offer nå under denne krisa. Folk mister jobben, de mister livsverket, de mister livet, også klarer ikke du å tilpasse deg? Anonymkode: 5d12b...4c7 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #9 Skrevet 25. mars 2020 Dette er selvfølgelig ikke greit! Du skal ikke bruke din ferie fordi arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge! Er det en tillitsvalgt på den nye jobben som kan hjelpe deg? Og bare fordi andre mister jobben og bli permittert betyr ikke det at du trenger å godta dette, så ikke hør på dem som sier det. Anonymkode: b3c56...977 9
Gjest Albbas Skrevet 25. mars 2020 #10 Skrevet 25. mars 2020 Du må prøve å si det samme til arbeidsgiver som du sier her. At du ikke ser på ferie som en god løsning fordi du for det første ønsker ferie på sommeren (det du har rett på), og fordi du synes usikkerhetsmomentet er så stort. Kom også med forslag til løsninger. Be dem sende alt de har av dokumenter som kan være nyttig for deg å lese. Kanskje kan du få "følge" arbeidet til noen andre ved å bli satt på kopi på relevante mailer, tilgang på dokumenter etc. Er det lærebøker som kan være nyttige? Selv er jeg relativt ny i min jobb, og har med meg læremateriell og tungleste dokumenter hjem, som jeg kan lese når jeg er "tom" for arbeid. Følger med på webinarer, nyheter for mitt fagfelt.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #11 Skrevet 25. mars 2020 Så seriøse var de.... Anonymkode: 1f057...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #12 Skrevet 25. mars 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: La meg gjette. Du har ikke barn? Ikke gift, knapt samboer, kanskje så ung at sånt blir en triviell bagatell, for ingens kabaler skal gå opp. Anonymkode: 629bf...d54 Nei. Nei. Nei. Anonymkode: 93f45...643
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #13 Skrevet 25. mars 2020 Hva driver du med innenfor IT? Hadde helt ærlig bare skifta jobb hvis jeg var deg, de virker useriøse. Avhengig av hva slags rolle du har er det ikke noe problem å få ny jobb innenfor IT. Anonymkode: c4c58...0f5
unknown1 Skrevet 25. mars 2020 #14 Skrevet 25. mars 2020 Et IT-selskap som ikke har digitale verktøy en kan få tilgang på hjemmefra? Det høres veldig spesielt ut. Jeg ville nok prøvd å inngå et kompromiss. Si at du ønsker gjerne å imøtekomme og kan ta ut noen dager ifm påske f.eks. til de har laget en plan og så be om å ta ut tre uker i hovedferieperioden (som du har rett på). 20
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #15 Skrevet 25. mars 2020 20 timer siden, Faith- skrev: Oppi alt dette korona-kaoset skal jeg altså bytte jobb (fikk jobben i desember og har første arbeidsdag nå 1. april). Jeg jobber innen IT. Problemet er at den nye jobben nå har tatt kontakt fordi de ikke helt vet hvordan de skal få meg i gang med oppgavene mine fordi de alle sitter på hjemmekontor. De ønsket at jeg tok ut ferie i hele april (altså så og si hele feriekvoten min for 2020), mest sannsynlig i håp om at de er tilbake på kontoret igjen til mai. Jeg spurte om det ikke var mulig for meg å få hjemmekontor, men det virket veldig vanskelig for dem og det var kun når jeg spurte om hva om dette varer lengre enn til mai at de sa at da måtte de få ordnet med hjemmekontor. Jeg har ekstremt lite lyst å ta ut ferie når det eneste jeg kan gjøre er å sitte helt alene i leiligheten min og vente på at dagene går, men jeg er også litt redd for hva som skjer dersom jeg nekter. Kan jeg permitteres dersom jeg nekter å ta ut ferie? Syns dette har blitt skikkelig dumt, for jeg ønsker jo å fremstå som medgjørlig og hyggelig for mine nye kollega, men syns også det blir feil at det er jeg som privatperson som må ta konsekvensen av dette viruset ved å bruke opp ferien min fremfor at de som bedrift tar den støyten. Dersom disse restriksjonene varer lengre enn ut april (som det fort kan) så ser jeg liksom ikke helt nytten med at jeg da står der og har brukt opp hele ferien min og vi er like langt liksom... Jeg flytter til en annen del av landet for denne nye jobben, så ikke så aktuelt å be om forlengelse i min nåværende jobb. Denne bedriften sliter ikke økonomisk pga. korona-viruset. De vet tydeligvis bare ikke hva de skal gjøre med meg for å få meg i gang med oppgavene jeg skal gjøre. Hva ville dere gjort i min situasjon? Hvilke rettigheter har jeg? Kan de permittere meg bare fordi det ikke er ideelt at jeg må ha hjemmekontor fra dag 1 i ny jobb? Ja, de vil permittere deg. Det samme skjedde en venninne av meg nå i mars. Hun begynte i midten av mars, og ble foreslått å ta ferien sin nå. Hun sa hun ikke ønsket å bruke ferien sin ennå. Uken etter mottok hun permitteringsvarsel. Anonymkode: 8ec42...9f4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #16 Skrevet 25. mars 2020 Si at du allerede har bestilt reise i sommeren. Anonymkode: 2b64f...f84 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Skrevet 25. mars 2020 Hva om vi kommer til mai måned og du fremdeles ikke kan jobbe der fysisk, hva skal du liksom gjøre da? Ta mer ferie? Anonymkode: 15be2...c4b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #18 Skrevet 25. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 uker er tidsbedtemt. Resten bestemmer arbeidsgiver. Anonymkode: 9ce97...2ef Feil, man har krav på 3 uker i strekk på sommeren. Anonymkode: 94fd6...326 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 De kan ikke tvinge deg til å ta ferie. Men de vil mest sannsynlig permittere deg når/hvis det ikke er mulig å gi deg skikkelig opplæring pga situasjonen som nå pågår. Anonymkode: ddb6c...ed7 2
petterm Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 Permitteringer skal være saklig begrunnet. Hvis TS, som eneste ansatte blir permittert, fordi de ikke klarer å tilrettelegge opplæring over nett er det neppe saklig. En IT bedrift har et problem hvis de skal argumentere med at de ikke kan drive opplæring over nett. Håper TS er organisert. Da ville hun fått noen gode råd. Riktignok skal man prøve å være fleksibel i disse tider, men å forvente at ts tar ut all ferien nå er ikke innafor. Hvis ts ikke har tatt ut ferie i år kan man sikkert forvente at ts tar ut en uke, maks to uker for å være grei. 3 uker sammengendene sommerferie skal hun i alle fall ha. 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå