Gå til innhold

Hytteforbudet er ugyldig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/a/11326476?fbclid=IwAR1h-VOIX41FC4-M-GR0qRr_QPu0LY_oBYHj1NFss4ks6vOcogsUc34bh48

Først og fremst, jeg har ikke hytte selv. Men jeg synes det er helt utrolig hvor ekstreme sterke meninger folk har om hyttefolk og hvor mye de forsvarer forbud med ekstreme følelser. Folk trenger noen/noe å få ut all sin aggresjon på, og har bestemt seg for hyttefolket! 

Skole, barnehage, fritidsaktiviteter, treningssenter, frisør, tannlege og de fleste jobber er stengt. Jeg synes det er svært bra at folk ikke aksepterer mer. Sånn som det er nå, er første skritt mot et autoritært regime. Jeg tror ikke at Norge står i fare for å bli det, men det er viktig å ikke krysse en grense.

Anonymkode: 9083a...2a1

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

👏👏👏

Anonymkode: 4e128...718

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk trenger noen/noe å få ut all sin aggresjon på, og har bestemt seg for hyttefolket! 

Tja.. Er vel ikke akkurat sånn at hyttefolket ikke har gjort noe for å fortjene litt ris.

• Liker 14
Skrevet

Er hjemmel i å kunne forlate hjemmet til fordel for hytta virkelig denne grensen dog?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel det såkalte «hyttefolket» som har de ekstreme meningene her, all den tid de setter sin egen banale komfort og hygge foran andre menneskers liv og helse. Det er jo ganske trist, i grunn.

Anonymkode: 155b4...dbf

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kaptein Klein skrev:

Er hjemmel i å kunne forlate hjemmet til fordel for hytta virkelig denne grensen dog?

Du bagatelliserer forbudet, som de fleste andre gjør (her på kg hvertfall). Å ha et forbud mot å vær på sin egen eiendom er noe av det mest inngripende og frihetsbegrensende tiltak som Norge noen gang har påført innbyggerne sine, og et slikt forbud må ha en klar hjemmel i loven. FHI sier at det ikke vil bli mer smitte av at folk drar på hytta, kanskje mindre. Det handler om at staten har krysset en grense for hva som er greit å blande seg inn i folk sitt privatliv.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Autoritært regime faktisk. Ser ikke helt for meg at det helt er Ernas greia. Å hyttefolk er seriøst intense. De spiser jo opp tid som burde vært brukt på mye viktigere ting enn tull om de MÅ være på hytta nå.

Anonymkode: d5954...fda

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bagatelliserer forbudet, som de fleste andre gjør (her på kg hvertfall). Å ha et forbud mot å vær på sin egen eiendom er noe av det mest inngripende og frihetsbegrensende tiltak som Norge noen gang har påført innbyggerne sine, og et slikt forbud må ha en klar hjemmel i loven. FHI sier at det ikke vil bli mer smitte av at folk drar på hytta, kanskje mindre. Det handler om at staten har krysset en grense for hva som er greit å blande seg inn i folk sitt privatliv.

Jeg har ikke giddet å lese du det skrev, jeg var bare interessert i å bruke ordene hjemmel og hjemmet i et slags ordspill.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kaptein Klein skrev:

Jeg har ikke giddet å lese du det skrev, jeg var bare interessert i å bruke ordene hjemmel og hjemmet i et slags ordspill.

Men du gadd å kommentere for å la meg vite at du ikke gadd å lese det jeg skrev? Ok.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mange av de som bor i byer har hytter nettopp for å føle seg trygge når byen er utrygg. Når de lokale nekter byfolk å bruke hyttene så blir vi gående oppå hverandre i trange bygårder, gater og parker som fører til mer smitte. Det er ikke egoisme å ville beskytte seg mot smitte! Kunne heller lagt noen lover om at skigåing og brukt av lokale legevakter er forbudt.

Anonymkode: a419f...bfc

• Liker 5
Skrevet

Mange av de som bor i byer har hytter nettopp for å føle seg trygge når byen er utrygg. Når de lokale nekter byfolk å bruke hyttene så blir vi gående oppå hverandre i trange bygårder, gater og parker som fører til mer smitte. Det er ikke egoisme å ville beskytte seg mot smitte! Kunne heller lagt noen lover om at skigåing og brukt av lokale legevakter er forbudt.

Den var seriøs.

• Liker 4
Skrevet

Nå er det jo heller ikke smittespredning som er det største problemet i forhold til hvorfor man vil at hyttefolket skal holde seg i sin hjemkommune.

• Liker 5
Skrevet

Det jeg synes er helt horribelt, er å lese om at folk faller om på gata i Iran, at gamle folk i live blir forlatt sammen med døde på aldershjem i Spania, at folk ligger strødd i gangene på gulvene på sykehus - mens vi her på livets aller høyeste topp sitter på 3. uka og meiter om den fordømte hytta! 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Amber Everglow said:

Den var seriøs.

Ja, helt klart seriøs og fin. For du skal se at når de ligger i løypa med brukket bein, så skal de ikke dra på legevakten fordi de ikke har lov til det. Vi har jo allerede sett hvor gode de er til å respektere råd, og nå lov.

Det er jo bare tøv, og totalt misforstått hvorfor forbudet er på plass. Det er ikke snakk om smitte, men beredskap.

Det er tydeligvis så ufattelig vanskelig å forstå, at det er en tapt sak å engang prøve på forklaring.

Anonymkode: 02652...72b

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, vintage skrev:

Det jeg synes er helt horribelt, er å lese om at folk faller om på gata i Iran, at gamle folk i live blir forlatt sammen med døde på aldershjem i Spania, at folk ligger strødd i gangene på gulvene på sykehus - mens vi her på livets aller høyeste topp sitter på 3. uka og meiter om den fordømte hytta! 

Jeg tror folk under kriser synes det er betryggende å fokusere på noe som, om vi skal være ærlige alle sammen, tatt i betraktning av hvordan problemer vi kunne hatt, er en eneste stor bagatell. Men det er bare en teori, selvfølgelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er midt i en pandemi, staten gjør alt for å flate ut kurven så sykehusene ikke sprenger kapasiteten og folk mister livet. Men så drar folk på hytta i områder som ikke har kapasitet til alle om de blir syke. De risikerer livene til andre for at de vil kose seg på hytta. Det er ikke rart folk klikker på hyttefolket

Anonymkode: 8ee8e...806

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, moho skrev:

Nå er det jo heller ikke smittespredning som er det største problemet i forhold til hvorfor man vil at hyttefolket skal holde seg i sin hjemkommune.

Vi bare jobber i byen og bor derfor trangt. Sekundærbolig brukes 1/3 av året. Vi planla aldri å bli innendørs i ukesvis med barn i små trange leiligheter. Det er derfor vi har sekundærbolig. Hvis man er bekymret for lokal helsevesen så går det ann å legge inn lover på at man må benytte legevakt i hjemkommune. Du blir ikke akutt syk av korona. Folk klarer å kjøre hjem hvis de begynner å kjenne på noe.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er midt i en pandemi, staten gjør alt for å flate ut kurven så sykehusene ikke sprenger kapasiteten og folk mister livet. Men så drar folk på hytta i områder som ikke har kapasitet til alle om de blir syke. De risikerer livene til andre for at de vil kose seg på hytta. Det er ikke rart folk klikker på hyttefolket

Anonymkode: 8ee8e...806

Må si meg enig. Hyttefolket har for lengst overskredet sin besøkstid alle steder..

Anonymkode: d5954...fda

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men vi kan jo ta det nok en gang.

Røde Kors er en av de som normalt hjelper til ved ulykker og hendelser i påskefjellet. De ville normalt stilt mannsterke, men det kan de ikke i år, fordi de er opptatt med andre oppgaver grunnet pandemien. Vi må også følge grundig med på helsepersonell, som også er redusert i bemanningen grunnet pandemien. 

Det siste vi da trenger, er at Røde Kors og lignende tjenester må ut i løypene og redde mange hundre mennesker fordi de på død og liv skal på hytta. Det vil veldig fort overbelaste den lokale helseberedskapen.

Anonymkode: 02652...72b

• Liker 3
Skrevet

Vi bare jobber i byen og bor derfor trangt. Sekundærbolig brukes 1/3 av året. Vi planla aldri å bli innendørs i ukesvis med barn i små trange leiligheter. Det er derfor vi har sekundærbolig. Hvis man er bekymret for lokal helsevesen så går det ann å legge inn lover på at man må benytte legevakt i hjemkommune. Du blir ikke akutt syk av korona. Folk klarer å kjøre hjem hvis de begynner å kjenne på noe.

Altså, koronaviruset er ikke atomkrig. Hyttefolket må virkelig slutte tro at det handler om at alle sammen i byene skal falle om døde som fluer. Hadde det vært en umiddelbar krise som omhandlet liv og død for de fleste, så hadde det neppe vært snakk om hytteforbud. Da hadde det handlet om å verne om livet.

Selvfølgelig er man bekymret for lokalt helsevesen, men det er ikke bare slik at det vil være en risiko for "oversvømmelse" av legevakter. Nå skal jeg være så sinnsykt generaliserende at jeg sier at majoriteten av hyttefolket er fra Oslo. I Oslo har vi per dags dato mye mer smitte i omløp enn det øvrige landet. Tilsynelatende friske personer kan være smittebærere, så reiser disse smittebærerne til hytta. Går innom dagligvarebutikken på det lille tettstedet. Legger igjen overflatesmitte.

Når hyttefolket drar hjem til sine lokale legevakter (forutsatt at ditt ønske om at legevakt i hjemkommunen skal benyttes, av en eller annen grunn), så er smitten i omløp på et sted hvor det kunne vært unngått - det hadde iallfall ikke blitt like ille.

Av en eller annen grunn må hyttefolket få alt inn med teskje. Gudene vet hvorfor.

• Liker 4
  • Opprett ny...