Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for cirka 9,5 måneder siden og sliter veldig med å gå ned i vekt. Jeg har alltid vært normalvektig og har som regel kunne gå ned i vekt ved små justeringer og trening.

Jeg har cirka 13kg igjen til startvekt (67kg)

Jeg har trent mellom 2-5 ganger i uken siden Januar. Med PT cirka to ganger i uken frem til korona-stengingen av SATS. Styrken har økt men vekta står helt stille. Jeg er mer bevisst på hva jeg spiser.

Jeg ammer fortsatt og mistenker at hormonene gjør vektnedgangen vanskelig (stoffskifte er normal). 

Er det fler som har det slik? Gikk dere først ned ved ammeslutt? 

Anonymkode: 32d9b...a5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det ganske likt som deg. Fikk min første for 6,5mnd siden. Er 31 år, har alltid vært slank eller normalvektig, veid 56-58kg i ca 8 år. Gikk opp 16kg i svangerskapet som også gikk 10 dager over.  6kg forsvant rett etter fødsel, sitter nå bom fast på 68. Har trent 2-3 gabger i uken, ofte mer. Går turer, har kun spist litt mer enn før jeg ble gravid. Men jeg ammer mye - mistenker at hormonene kanskje spiller en rolle. Håper kroppen respondere på tiltak når jeg slutter å amme fullt så mye. 

Anonymkode: 4c223...231

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også 31 år! Gikk opp 16kg. 
Det var en hel drøss av kollegaer som fikk barn samtidig som meg og med alle de er som om de aldri har født.. 

Jeg ammer bare to ganger om dagen nå men det virker nesten som at kroppen bare holder på alt. Folk sa i begynnelsen at jeg ikke skulle være opptatt av vekta og bare nyte tiden. Kiloene ville renne av. For en løgn.

Jeg har planer om å slutte amme om noen uker så jeg håper at jeg kan komme ned i startvekt til sensommer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har det ganske likt som deg. Fikk min første for 6,5mnd siden. Er 31 år, har alltid vært slank eller normalvektig, veid 56-58kg i ca 8 år. Gikk opp 16kg i svangerskapet som også gikk 10 dager over.  6kg forsvant rett etter fødsel, sitter nå bom fast på 68. Har trent 2-3 gabger i uken, ofte mer. Går turer, har kun spist litt mer enn før jeg ble gravid. Men jeg ammer mye - mistenker at hormonene kanskje spiller en rolle. Håper kroppen respondere på tiltak når jeg slutter å amme fullt så mye. 

Anonymkode: 4c223...231

Jeg er også 31 år! Gikk opp 16kg. 
Det var en hel drøss av kollegaer som fikk barn samtidig som meg og med alle de er som om de aldri har født.. 

Jeg ammer bare to ganger om dagen nå men det virker nesten som at kroppen bare holder på alt. Folk sa i begynnelsen at jeg ikke skulle være opptatt av vekta og bare nyte tiden. Kiloene ville renne av. For en løgn.

Jeg har planer om å slutte amme om noen uker så jeg håper at jeg kan komme ned i startvekt til sensommer. 

glemte å sitere :)

Skrevet

Jeg gikk opp over 20kg i graviditeten. Etter fødselen mistet jeg 10 første uka, resten har bare klamret seg på. Jeg trener og trener. Triller iallefall 1 mil om dagen. Om jeg er flink eller dårlig med maten noen uker synes det absolutt ikke på vekta. Så jeg tror det må ha med amming og hormoner å gjøre. Finner dog ikke noe forskning som støtter dette. Lille er 6 mnd nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet om flere som sier det samme, kg nektet å slippe taket mens de ammet. Jeg tenker det er hormoner jeg også. Vente og se til etter ammeslutt. Jeg gikk selv ned de siste 5 kg etter amming 

Anonymkode: 1b0ae...52f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har opplevd at de nesten ikke går ned i vekt mens de ammer, selv om man oftest ser og hører om det motsatte. Jeg vil nesten tro det er hormonelt, for det er damer som er normalvektige i utgangspunktet, trener og spiser rimelig sunt. Det kan kanskje være verdt å sjekke opp stoffskiftet også, i hvert fall hvis du skulle ha noen andre symptomer på at det er lavt. 

Anonymkode: 9b981...77f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, lolcatz skrev:

Jeg gikk opp over 20kg i graviditeten. Etter fødselen mistet jeg 10 første uka, resten har bare klamret seg på. Jeg trener og trener. Triller iallefall 1 mil om dagen. Om jeg er flink eller dårlig med maten noen uker synes det absolutt ikke på vekta. Så jeg tror det må ha med amming og hormoner å gjøre. Finner dog ikke noe forskning som støtter dette. Lille er 6 mnd nå. 

Ja det er helt likt for meg.  Jeg kan være så flink jeg vil med maten men det har absolutt ingenting å si. 

Jeg finner heller ikke noen forskning som støtter det men jeg «føler» at det må være det for min del. Aldri har jeg opplevd noe slik før.

De sier at alder kan ha noe med det å gjøre. Men jeg kan ikke tenke med meg at det er så stor forskjell på forbrenning ved 30 år og 31år for min del. Jeg gikk ned 3 kg rett før bryllupet vårt gjennom litt mer bevissthet rundt mat og da var jeg nesten 30. Jeg fødte r3 måneder før jeg ble 31. Så føler ikke at alder kan virke inn akkurat nå. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om flere som sier det samme, kg nektet å slippe taket mens de ammet. Jeg tenker det er hormoner jeg også. Vente og se til etter ammeslutt. Jeg gikk selv ned de siste 5 kg etter amming 

Anonymkode: 1b0ae...52f

Takk for svar. 

Jeg blir litt oppgitt. Man hører som regel bare de som sier at kiloene renner av. Du forbrenner 500 kalorier. Bare tull for min del 😛

Jeg får smøre meg med litt tålmodighet. Det er bare det at de ekstra kiloene har gjort et nummer på knærne mine. Jeg begynte å gå til kiropraktor rett før korona og det hjalp massevis fordi de mente at jeg hadde tilbakevendende bekkenløsning og det kunne stråle ut i knærne og være smertefullt. I tillegg til at jeg var «overvektig» nå.

Bekkenløsning er jo styrt av hormoner så kanskje både kiloene og knærne fikser seg når jeg slutter amme. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som har opplevd at de nesten ikke går ned i vekt mens de ammer, selv om man oftest ser og hører om det motsatte. Jeg vil nesten tro det er hormonelt, for det er damer som er normalvektige i utgangspunktet, trener og spiser rimelig sunt. Det kan kanskje være verdt å sjekke opp stoffskiftet også, i hvert fall hvis du skulle ha noen andre symptomer på at det er lavt. 

Anonymkode: 9b981...77f

Takk for svar!

Ikke sant. Det tror jeg også. Jeg har fått sjekket opp stoffskifte - det eneste som ikke var normalt var «S-Anti TPO» men legen min mente at mange har forhøyde verdier av det og at man trenger ikke regulere stoffskifte av den grunn. 

S-Fritt T4 var normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Samme problemet her, fødte for snart 11mnd, gikk ned 10 kg første uken, og etter det har det vært stopp. Begynte å trene igjen 6 uker etter fødselen.

Har pcos og problemer med vektnedgang i utgangspunktet, må være veldig nøye med kaloriene for å se fremgang.

Kuttet ned på ammingen, har delammet hele veien, til kveld/natt/morgen ved 8 mnd, og egentlig kun til morgen men litt varierende hell ved 9mnd. Da først løsnet det litt, sammen med streng kaloritelling (veier all maten) og trening 4 dager i uken + trilleturer. Så nå ser jeg endelig litt resultater, men skulle ønske det hadde fungert med amming, trilleturer og trening de siste 6mnd.

Regner med at kiloene forsvinner enklere når jeg kutter ut all amming. Da kan jeg også justere ned kaloriinntaket ytterligere, nå ligger jeg slik at jeg skal gå ned 0,5kg i uken, kan justere til 1kg etterhvert.

Anonymkode: e5b7b...ccf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde problemer med å gå ned igjen, så bestemte meg for å telle kalorier noen dager for å se hva jeg faktisk fikk i meg. Viste seg at jeg spiste 500-600 kalorier mer hver dag enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Spiste egentlig det samme, bare bittelitt ekstra til hvert måltid. Ett knekkebrød her, litt ekstra pasta der. Jeg oppdaget ikke den lille forskjellen før jeg faktisk talte kaloriene.

Da hjelper det ikke om man forbrenner 500 ekstra pga amming.

Stod da på stedet hvil helt til jeg kuttet ett måltid hver dag (kveldsmat). Da gikk jeg ned rundt 0,5 kg i uka. 

Anonymkode: 560e0...577

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en av de som ikke har slitt med å gå ned i vekt. Er under startvekt nå, mini er 8mnd. Begynte å trene i januar og fikk sånn bodyscan, pt'en min sa da at jeg hadde myyye vann i kroppen og at det kommer av amming. Kanskje det også spiller en del inn for dere som sliter med å gå ned alt? At kroppen holder på vann? 😊

Ellers er siste mulighet å telle kalorier, er ofte sånn at man spiser mer enn man tror. Uansett, fortsett å vær flinke, selvom vekta ikke rikker seg ved trening blir i det minste kroppen sterkere! Og muskler veier mer enn fett, samt tar mindre plass. Har dere tatt formbilder eller bruker målebånd? 😊 Kan hjelpe på motivasjonen. Stå på videre! Selv sliter jeg med mye vondter i kroppen etter svangerskapet, så må virkelig bygge meg opp igjen selvom vekta er ok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme problemet her, fødte for snart 11mnd, gikk ned 10 kg første uken, og etter det har det vært stopp. Begynte å trene igjen 6 uker etter fødselen.

Har pcos og problemer med vektnedgang i utgangspunktet, må være veldig nøye med kaloriene for å se fremgang.

Kuttet ned på ammingen, har delammet hele veien, til kveld/natt/morgen ved 8 mnd, og egentlig kun til morgen men litt varierende hell ved 9mnd. Da først løsnet det litt, sammen med streng kaloritelling (veier all maten) og trening 4 dager i uken + trilleturer. Så nå ser jeg endelig litt resultater, men skulle ønske det hadde fungert med amming, trilleturer og trening de siste 6mnd.

Regner med at kiloene forsvinner enklere når jeg kutter ut all amming. Da kan jeg også justere ned kaloriinntaket ytterligere, nå ligger jeg slik at jeg skal gå ned 0,5kg i uken, kan justere til 1kg etterhvert.

Har det alltid vært slik for deg? At du må være nøye med kaloriene for å se fremgang eller var det først sånn etter at du hadde gjennomgått graviditet?

Så flott at du ser resultater! Da blir man veldig motivert til å fortsette. Jeg har ikke sett noen resultater enda men jeg vet at jeg har blitt sterkere siden PTen min har loggført alle økter og jeg merker selv at jeg mye mer stabil på squats og utfall feks så det er jo faktisk bra men kunne ønsket at jeg så forandringene på en eller annen måte sånn "fysisk".

Jeg ammer nå mest for kosen sin skyld. Jeg er borte store deler av dagen på grunn av jobb så det blir litt amming på morgen/kveld. Jeg håper å kunne kutte ut om en måned eller to.

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde problemer med å gå ned igjen, så bestemte meg for å telle kalorier noen dager for å se hva jeg faktisk fikk i meg. Viste seg at jeg spiste 500-600 kalorier mer hver dag enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Spiste egentlig det samme, bare bittelitt ekstra til hvert måltid. Ett knekkebrød her, litt ekstra pasta der. Jeg oppdaget ikke den lille forskjellen før jeg faktisk talte kaloriene.

Da hjelper det ikke om man forbrenner 500 ekstra pga amming.

Stod da på stedet hvil helt til jeg kuttet ett måltid hver dag (kveldsmat). Da gikk jeg ned rundt 0,5 kg i uka. 

Anonymkode: 560e0...577

Ja, du sier noe der. Jeg gjorde det samme en periode og fant ut at jeg lå på minus siden men fortsatt over kaloribehovet for å dekke det daglige behovet så da burde jeg ha sett litt resultater og jeg har holdt på i 2 måneder. Men det kan godt hende at jeg ikke har gjort det bra nok.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Anjatapinjata skrev:

Jeg er en av de som ikke har slitt med å gå ned i vekt. Er under startvekt nå, mini er 8mnd. Begynte å trene i januar og fikk sånn bodyscan, pt'en min sa da at jeg hadde myyye vann i kroppen og at det kommer av amming. Kanskje det også spiller en del inn for dere som sliter med å gå ned alt? At kroppen holder på vann? 😊

Ellers er siste mulighet å telle kalorier, er ofte sånn at man spiser mer enn man tror. Uansett, fortsett å vær flinke, selvom vekta ikke rikker seg ved trening blir i det minste kroppen sterkere! Og muskler veier mer enn fett, samt tar mindre plass. Har dere tatt formbilder eller bruker målebånd? 😊 Kan hjelpe på motivasjonen. Stå på videre! Selv sliter jeg med mye vondter i kroppen etter svangerskapet, så må virkelig bygge meg opp igjen selvom vekta er ok. 

Takk for tipset om bodyscan og vann! Jeg gjorde også en bodyscan i begynnelsen av Januar og så på den nå. Jeg har faktisk 6 liter for mye vann i kroppen (over det som er "maks"). Så det kan jo faktisk tyde på at jeg har mye vann i kroppen - 6 liter er jo mye! Nå fikk jeg litt mer håp - at alt ikke bare er "fett".

Jeg har nettopp begynt med formbilder og måle cm så det skal jeg fortsette med.

Jeg sliter også med mye vondt i kroppen - både knær, hofter og ledd. Jeg har aldri hatt noen som helst problemer før. Jeg merker selv at jeg har mindre vondt etter at jeg begynte å trene.

Jeg håper du får styrket kroppen og oppleve mindre vondt som følge av det :)

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset om bodyscan og vann! Jeg gjorde også en bodyscan i begynnelsen av Januar og så på den nå. Jeg har faktisk 6 liter for mye vann i kroppen (over det som er "maks"). Så det kan jo faktisk tyde på at jeg har mye vann i kroppen - 6 liter er jo mye! Nå fikk jeg litt mer håp - at alt ikke bare er "fett".

Jeg har nettopp begynt med formbilder og måle cm så det skal jeg fortsette med.

Jeg sliter også med mye vondt i kroppen - både knær, hofter og ledd. Jeg har aldri hatt noen som helst problemer før. Jeg merker selv at jeg har mindre vondt etter at jeg begynte å trene.

Jeg håper du får styrket kroppen og oppleve mindre vondt som følge av det :)

Ja jeg ble litt sjokkert over vann i kroppen selv 😊 så greit å være klar over. 6liter er jo 6kg😱 så det er mye ja. 

Sliter med motivasjonen nå som alt av treningssenter er stengt. Vant til å trene tung styrke å det er vanskelig hjemme. Men får nok bare skjerpe meg😊 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ikke ned et gram så lenge jeg ammet. Da ammingen var ferdig, raste jeg ned i vekt.

Anonymkode: e13c6...cfd

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det alltid vært slik for deg? At du må være nøye med kaloriene for å se fremgang eller var det først sånn etter at du hadde gjennomgått graviditet?

Så flott at du ser resultater! Da blir man veldig motivert til å fortsette. Jeg har ikke sett noen resultater enda men jeg vet at jeg har blitt sterkere siden PTen min har loggført alle økter og jeg merker selv at jeg mye mer stabil på squats og utfall feks så det er jo faktisk bra men kunne ønsket at jeg så forandringene på en eller annen måte sånn "fysisk".

Jeg ammer nå mest for kosen sin skyld. Jeg er borte store deler av dagen på grunn av jobb så det blir litt amming på morgen/kveld. Jeg håper å kunne kutte ut om en måned eller to.

Takk for svar :)

Jeg har alltid måtte være nøye for å se fremgang. For meg er der viktig siden jeg prøver å bygge styrke samtidig. Virker enda verre nå etter graviditeten, men gleder meg til å se hvordan det blir etter ammeslutt. Ammer også mest for kos, og søvn på natta 😊

Resultatene kommer ikke like fort som forrige gang, men kroppen er annerledes, så må bare prøve å være litt mer tålmodig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man spiser mer når man går hjemme. Både småspising og at man spiser større måltider. Pluss at man blir sulten/fysen av å amme. Pluss at jeg ser her at mange fokuserer på trening, det har veldig lite å si for vektnedgang. 

Anonymkode: 2812d...7d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...