AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Heihei vi har bestemt oss for at vi har lyst på både hund og barn, men vi er ikkje enige om ka som skal komme først. Personlig tenker eg det hadde vert greit med hund først, men sambuar har lyst på barn først. Eg vil gjerne høyre dokkes erfaringar og tankar rundt dette😁 Anonymkode: 29236...7a5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Det er mye ansvar med begge deler... Kan dere ikke dele ansvaret på en hund vil ansvaret for et barn bli en spennende affære. Vi valgte barn først og hund senere, og begge deler måtte jeg være hovedansvarlig for til tross for lovnader om 50% deling. Skulle jeg valgt hadde jeg tatt barn og null hund, for det er mindre jobb (med tanke på meg da!). Anonymkode: 95ffa...34c 2
Kaptein Klein Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Personlig stemmer jeg for at dere skaffer dere hamster først. Har hørt av en bekjent at folk hamstrer hamstere om dagen, så her gjelder å slå til mens det ennå er flere igjen av disse små vidunderlige krakylene med fetisj for alt med hjul. Det inkluderer muligens også hjulbeinte babyer, så her har vi potensielt en såkalt vinn-vinn situasjon. 2
Gjest theTitanic Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Det hadde vært best med hund først, men samboeren din er ikke enig og det vil påvirke stemningen negativt. Begge deler samtidig eller for tett kan fort bli for mye. Får dere barn først så vil du nok komme til at ansvar for hund i tillegg ville blitt for slitsomt de første årene.
moho Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 (endret) Hund først! En hund trenger full oppmerksomhet og masse trening det første halve året. Når dette er gjort kan du ha med hunden på trilleturer uten å veltet barnevogna, og hunden kan oppføre seg hjemme rundt babyen når denne kommer. Har du en ett-toåring og så får en valp, så blir det mye pes med lufting og trening og kanskje får ikke hunden den tiden den trenger det første halve året som er så viktig. Da ender du med en uoppdragen hund som gir deg mere bekymringer enn glede kanskje. Endret 24. mars 2020 av moho 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Hund først. Du bør bruke mye tid på en hund, særlig det første året, for å få den godt dressert. Anonymkode: a1b19...73c 3
Kassiopeia8 Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 Hund først! Går du for barn først ville jeg ventet minst 5-6 år med å skaffe valp. Går dere for omplasseringshund er det muligens enklere. Går du for hunden først bør du vente 1-2 år med å få barn. Viktig å prioritere tid på hunden i starten og få inn gode vaner, dressur og sosialisering de første to årene. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Vi skaffet oss hund når barna var 2 og 4 år for det skulle bli så koselig. Det ble et sant helvete. Å ha hund er 100 ganger verre en å ha barn. Skaff dere hund først for da ser dere hvor jævlig man frivillig kan gjøre sitt eget liv. Så kan dere få barn og trøste dere med at det tross alt ikke er så ille som å ha hund. Anonymkode: 0f115...1f1 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 Hvis dere går for hund først, bør dere i hvert fall vente med barn til den ikke er valp lenger. En valp krever nesten like mye som en baby, mens en voksen hund er lydig (ideelt sett, i hvert fall) og er inne i gode og faste rutiner. En voksen hund vil sannsynligvis også være mer forsiktig rundt baby, fordi den forstår mer av at dette er et levende og skjørt vesen som den skal beskytte. Dersom dere velger barn først, bør dere vente med hund enten vente med hund til yngste er minst tre år, eventuelt ha noen år mellom barna og få hund mellom der. Anonymkode: 890ec...f26 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 Ts her; Ser det at vi må gå litt i tenkeboksen og vurdere om det blir hund først og så om 1-3 år et barn. Eller barn no snart og så hund om en 3-4+ år🤔😅 en vil jo helst ha alt på en gang og at det då skal gå som en drøm og at alt blir fint og kos😂😅 men det e vel kanskje ikkje heilt sånn verden fungerer desverre hehe. Anonymkode: 29236...7a5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 For hunden sin skyld, så skaffer dere et barn først. Deretter venter dere til barnet er stort nok til å skjønne at hunden skal behandles med respekt + at dere har utelukket evnt allergi, og ser om dere faktisk har tid til begge deler, sånn at hunden slipper å bli omplassert. Anonymkode: f030c...e0d 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Vi hadde godt voksen hund når vi fikk barn. Ikke noe jeg ville gjort i gjen. Hunden ble sjalu og jeg turte ikke la den være alene i samme rom som babyen. Tok hunden da hun var 10 år og barnet var 1-1.5 år. Skaffet ny hund da barna var 7 og 10 år. Perfekt. Vill valpe tid, men vi alle var klar og positiv. Nå er barna 13 og 16. Hunden er 6år og alt går perfekt. Anonymkode: 22fc1...011 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Hund først. Hunden bør være minst to år før første barnet kommer. Anonymkode: 8fa4a...027 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #14 Skrevet 25. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her; Ser det at vi må gå litt i tenkeboksen og vurdere om det blir hund først og så om 1-3 år et barn. Eller barn no snart og så hund om en 3-4+ år🤔😅 en vil jo helst ha alt på en gang og at det då skal gå som en drøm og at alt blir fint og kos😂😅 men det e vel kanskje ikkje heilt sånn verden fungerer desverre hehe. Anonymkode: 29236...7a5 Hehe, ja, altså først må dere jo vite om dere faktisk er klar for disse tingene. Barn er på mange måter enklere enn en hund! Selv om de krever mye over mange flere år enn en hund. En hund må man jo ut med hver gang den må på do, uansett hvor sliten du er eller om det var midt i leggetiden til poden. Jeg tror det går veldig fint om man er innstilt på det, men ikke om man får begge ting helt samtidig. Vi har en hund på to år nå, og venter barn. Hun er fremdeles vilter, men samtidig lydig. Hunden er noe skeptisk for barn, men det pleier å gå bra med de hun får litt tid til å bli vant med. Så vi tror det skal gå fint! Likevel gruer vi oss jo til da ungen skal begynne i barnehagen, og vi må kombinere to jobber, lange dager for barn i barnehage og hund hjemme, så måtte gå lang tur med hund og at barnet får enda lenger dag i barnehage, deretter logistikk med handling/lage middag o.s.v. Dette er jo ting som folk flest strever med uten å ha et dyr som både fortjener og trenger en times tid i skog og mark for å bruke kroppen. Anonymkode: 82fad...e56
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #15 Skrevet 25. mars 2020 Hunden vår var 2,5 år da barnet kom. Veldig fin og god hund, men hun fikk ikke nok erfaring med små barn før det kom en inn i huset. Vi måtte dessverre omplassere henne. Gjør fortsatt veldig vondt, men hunden har det bra. Ønsker nok hund igjen på et senere tidspunkt. Spørs om vi vil ha flere barn, så da venter vi til de er store nok til å forstå. Anonymkode: bf9bb...d94
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #16 Skrevet 25. mars 2020 Ville valgt barn først, så hund når hele familien får glede av den og hunden blir vant med de fra starten av. Kjenner flere som har hatt utfordringer med hund og baby, dårlig samvittighet ovenfor hunden og måtte omplassere. Anonymkode: 420ac...ab0 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Skrevet 25. mars 2020 Ville fått barn først, og ventet med hund til barna var over «plage-alderen» 😅 Sånn at det ble fint for alle familiemedlemmer inklusiv hunden. Vi kjøpte hund når yngste barn var 7 år, perfekt 🥰 Anonymkode: 52341...bad 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 8 timer siden, moho skrev: Hund først! En hund trenger full oppmerksomhet og masse trening det første halve året. Når dette er gjort kan du ha med hunden på trilleturer uten å veltet barnevogna, og hunden kan oppføre seg hjemme rundt babyen når denne kommer. Har du en ett-toåring og så får en valp, så blir det mye pes med lufting og trening og kanskje får ikke hunden den tiden den trenger det første halve året som er så viktig. Da ender du med en uoppdragen hund som gir deg mere bekymringer enn glede kanskje. Bedre å skaffe hun når barna er større type 10 år kan være med å aktivisere hunden kjwkt å få «ansvar» for noe få lov å være «storebror» boost i sosial status når de har hundevalp Anonymkode: bef01...8a8
Ulrikke Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 Enten hund først, og så vente 2-3 år med barn, eller barn først og så vente minst det dobbelte med hund... Vi hadde store barn på halv tid, så hund, så baby. Fantastisk hund da, men det var godt å ikke ha små barn på fulltid samtidig som den skulle oppdras. Noe av grunnen til at det gikk så bra er jo at vi hadde tid... Den måtte avlives da yngste barn var nesten 9, og da var det en drøm å ha valp. Barnet hadde vokst opp med hund og visste hvordan man oppførte seg. Hjalp til mye. Nei, valp og små barn anbefaler jeg ikke.... Valpen er på et vis nesten mer jobb.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå