AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Jeg jobber i butikk, og er en av de som fortsatt er i full jobb i denne krisetiden vi nå kan kalle dette. Og retningslinjene fra FHI er jo klare, om at ved tegn til forkjølelse o.l. skal man holde seg hjemme. Men, jeg synes det her er litt vanskelig! For jeg begynner nå å føle meg forkjøla. Tett nese, småvond hals osv. Skal jeg nå da ringe jobb og si jeg blir hjemme? Må jeg ringe legen? Skal jeg være 14 dager i karantene? Skal jeg være hjemme den tida jeg er syk, pluss en dag symptomfri, som enkelte snakker om? Og bruker jeg egenmelding på dette? Hvis dette bare er en liten forbigående forkjølelse, hva hvis jeg allikevel må ha karantene - og så blir syk igjen, si om tre uker? Blir det da ny karantene? Og får jeg ny egenmelding, eller må jeg da ha en sykemelding? Jeg skjønner meg virkelig ikke på dette her. Jeg vil virkelig ikke smitte noen, samtidig som det føles så overkill å skulle ta sånne grep for noe jeg vanligvis aldri hadde blitt hjemme for. Selv om det selvfølgelig nå er helt riktig å ta store grep for å prøve å forhindre spredning. Jeg har også en sjef som bare sier han ikke er lege og at vi må vurdere sånt selv, men jeg synes ikke det gjør det noe enklere. Hadde vært mye bedre hvis det var klare beskjeder om å holde seg hjemme ved symptomer! Beklager et veldig langt innlegg, men jeg håper noen kan forklare dette litt for meg. Anonymkode: a3b23...6eb
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Du ringer jobben og spør om du må ha sykemelding, eller om d søker refusjon av NAV.Deretter blir du hjemme til 1 dag etter symptomfrihet. Dettemom dey varer kun 3 dager også. Ingen 14dagers greie lengre. Anonymkode: 8fdd9...047 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Du blir hjemme til du er symtomfri. 5 dager eller 14 dager spiller ingen rolle. Arbeidsgivere oppfordres til å godta egenmelding ut over de normale 3 dagene. Nav trenger ikke sykemelding. Anonymkode: 1938b...bc3 2
Anbefalte innlegg