Gå til innhold

Bygge egen gaming-pc

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor vanskelig er det for en som aldri har gjort noe lignende før? Og er det mye billigere? Har lest at det skal være veldig enkelt.

Anonymkode: 61ec6...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor vanskelig er det for en som aldri har gjort noe lignende før? Og er det mye billigere? Har lest at det skal være veldig enkelt.

Altså mye billigere enn å kjøpe en ferdig pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig enkelt, det er som å bygge duplo med seks-syv deler.

Det er dog noen forholdsregler man må ta i forhold antistatisk elektrisitet og litt annet, anbefaler å lese eller se en veiledning først.

Men, det er lite å spare på det i disse dager.

Anonymkode: c6af5...3a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke så veldig vanskelig. Jeg hadde aldri bygd en pc før jeg bygde min i fjor sommer, men det gikk nå veldig greit. 
 For min del ble det ikke så fryktelig mye billigere, men jeg kunne jo velge litt mer selv hva jeg ville ha. 

Anonymkode: 76102...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke så vanskelig, men du kan likevel gjøre enkelte tabber. En venn av meg skrudde f.eks. hovedkortet rett på bunnen av kabinettet uten å bruke skruene som skal være i mellom og løfte det opp litt, slik at det ble kortslutning. Bruk alle skruene til hovedkortet slik at ikke det bøyes når du skal dytte ned andre kort.

Se noen videoer på youtube først, så går det greit. Det er ikke så mye billigere å bygge selv, men du kan få akkurat de delene du ønsker innenfor ditt budsjett stedet for å f.eks. måtte ta et halvbra grafikkort og en overdrevet dyr CPU.

Anonymkode: efb0b...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er enkelt i prinsippet å bygge sin egen maskin, som nevnt over så lønner det seg å se videoer på YT før man begynner selv. Det er også lurt å sette inn i hvilke komponenter som passer best sammen for å få mest for pengene.

Pengene man sparer er ikke så mye i forhold til gleden man får når pc`n booter og alt virker, en annen ting er at hvis man bygger sin egen pc så er det så mye enklere å feilsøke hvis det oppstår problemer.

Anbefaler JayzTwoCents på YT, han har mange fine videoer om temaet og er flink til å forklare.

Anonymkode: a26c6...956

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre, det er stort sett ganske grei skuring. Jeg var litt nervøs første gang jeg kjøpte en PC i deler selv, og fikk litt panikk da jeg skrudde den på for første gang og ingenting skjedde, men det var jo bare en kabel jeg hadde glemt å feste. Kan sikkert være en fordel å være to om det, om enn bare for moralsk støtte. ;)

En trygghet er jo at selv om man kan glemme noe, er det nesten umulig å koble noe feil. Nesten alt av plugger er konstruert sånn at de bare passer ett sted, og det skal ekstremt godt gjøres å ødelegge noe.

Skal jeg komme med et generelt tips, må det være å skru sammen hovedkortet først, med CPU, kjøler og RAM, og så sette det i kabinettet. Har begynt i feil ende der et par ganger, og det er mer knot enn det er verdt. Det kan også være lurt å kontrollere alle kablene fra kabinett til hovedkort før du går i gang med strømforsyningen, siden disse kablene og pluggene er små og tynne og kan være vanskelige å feste hvis kabinettet er for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...