Gå til innhold

Når når vi krysningspunktet der samfunnet må bety mer enn livet til en 90-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før eller siden kommer vil et punkt der man er nødt til å sette en pris på et liv. Det er brutalt. Kynisk. Men høyst nødvendig. Det har vært gjort til alle tider, og det gjøres daglig i vårt samfunn:

• Man sier bl.a. nei til enkelte medisiner som er for kostbare, og fratar dermed en mulig livsforlengelse til noen med alvorlig sykdom. Sånn er det bare.
  • Man tillater salg av tobakk, med full visshet i at det dreper mennesker
  • Man tillater salg av alkohol med fullvisshet om at det tar livet av svært mange, og ødelegger livene til mange barn
  • Man tillater fartsgrenser på 80, 90 og 100 km/t, vel vitende om at det tar liv.

Man veier disse vurderingene om mot nytte i samfunnet. Man kan jo ikke sette ned fartsgrensene til 20 km/t for å redde 200 liv, fordi det vil være katastrofalt for nærlingslivet transporten vår. Man fratar ikke folk friheten til å nyte alkhol fordi noen ikke er i stand til å håndtere den godt nok. Og man kan rett og slett ikke betale flere hundre millioner kroner for en medisin som KANSKJE kan gi en 70-åring 3 år mer å leve.

Tiltakene som nå er satt i gang er høyst nødvendige for å bremse virusspredningen og for å unngå en kollaps i helsevesenet. Men alle forstår at dette ikke kan vare veldig lenge. Da vil man ikke ha et samfunn å komme tilbake til. Alt vil ligge fullstendig brakk om dette fortsetter f.eks. helt frem til sommeren.

Det føles kjipt å si det, men av og til tar naturen grep og "rydder" litt. Det kan være mine egne kjære det er snakk om, jeg innser det, og det smerter meg å si det (jeg har flere i risikogruppen i min familie, og minst én av dem vil neppe tåle å bli smittet av Corona). Men jeg tror det er eneste måten å få samfunnet på beina igjen. Til slutt må vi innse og akseptere at de svakeste i vårt samfunn faktisk står i fare for å dø. De vil kanskje dø noen år før de ellers ville ha gjort, men man har til slutt ikke noe valg. Dessverre vil dette også ramme syke barn som har livet foran seg.

Spørsmålet er når vi når dette krysningspunktet, og når politikerne og helsemyndighetene har lederskap nok til å ta denne tunge avgjørelsen.

Anonymkode: 08d20...566

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig, vi har snart ingen fremtid lenger. Unge    i dag mister alt som er bygd opp.

Anonymkode: d7491...dfb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så grusomt og kynisk,jeg orker ikke. 

Anonymkode: 7ac19...292

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi når deverre den etter påske. Vårt samfunn vil med det endres for alltid. Velferden vil gå ned. Man kan se langt etter 48uker foreldrepermisjon og sykepenger fra første dag. Dette er noe alle bør være klar over vi gjør nå også kan de selv få bestemme hvor de selv setter grensen, er det at 10 barn til i norge blir fattige? Blir det når de barna sulter, eller når det går ut over egen situsjon?

Folk flest velger å tro de er lite egoister ved å verne de eldre nå ved å ofre fremtiden til en del tusen barn.

Anonymkode: 1733f...54f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så grusomt og kynisk,jeg orker ikke. 

Anonymkode: 7ac19...292

Men det vil ikke være penger igjen til noen, hvem skal betale pensjonen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kutt pensjoner og trygd. Fjern masse offentlige ansatte. Fjern sykepenger, fødselspermisjon. Fjern psykiatri. Da vil vi få råd til noen uker til med dette.

Anonymkode: f9a43...8fd

• Liker 6
Skrevet

Damn, ts. Du får meg til å virke som en varm person. Ikke dårlig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi når deverre den etter påske. Vårt samfunn vil med det endres for alltid. Velferden vil gå ned. Man kan se langt etter 48uker foreldrepermisjon og sykepenger fra første dag. Dette er noe alle bør være klar over vi gjør nå også kan de selv få bestemme hvor de selv setter grensen, er det at 10 barn til i norge blir fattige? Blir det når de barna sulter, eller når det går ut over egen situsjon?

Folk flest velger å tro de er lite egoister ved å verne de eldre nå ved å ofre fremtiden til en del tusen barn.

Bare en kommentar til det med sykepenger. Tror ikke det blir karensdager i etterkant av dette, viruset spredte seg og tok livet av 40 på et eldrehjem i USA pga at syke helsearbeidere gikk på jobb,

Anonymkode: 8f952...13b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper vi når dette punktet når folk har fått nok av sitte inne i stuene sine. 

Anonymkode: 0c620...3c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke Edna på 90 du gjør det for. 

Det er Jonas på 7. 

Karianne på 18.

Og Eline på 11.

For når Edna og alle de andre skrøpelige, eldre og med tilleggsykdommer opptar helsepersonell og intensivplasser, og en av fem ambulansepersonell er sykemeldt eller i sorg/begravelse til Edna... 

Så har Jonas et uhell og faller av hesten. 

Karianne krasjer fordi hun er litt uerfaren og kom over is i et skyggelagt veiparti som hun ikke tenkte over, en solrik morgen med åtte plussgrader. 

Eline leker i fjæra og vasser til støvlekanten, når det plutselig ble brådypt, og panikk av kaldt vann og strøm drar henne fra land fortere enn hun er klar over. 

Disse barna, unge, friske - de trenger et helsevesen som ikke har gått i kne over bølger av syke mennesker som er syke av Covid-19. 

Vi gjør ikke dette for nittiåringen, TS. 

Vi gjør det for deg. 

Anonymkode: dcad8...15a

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Det er allerede satt pris på et liv. Samfunnet har gjort det når de vurderer noen medisiner og behandlinger som "for dyre". Samfunnet er verdt mer enn livet til ALLE 90+ til sammen. Ikke fordi deres liv ikke er noe verdt, men fordi hva er et liv, og lidelsen vil være mer av å la samfunnet gå til helvete. Dette VET myndighetene. 

Tiltakene er likevel på sin plass. For de handler ikke om 80 eller 90-åringene. De handler om oss alle. Dersom helsevesenet er overbelastet får de ikke behandlet 4 åringen som brenner seg på kokeplata, 23 åringen som er i en bilulykke, 40 åringen som får hjerteinfarkt. 

Hvilket scenario ser du for deg, rent praktisk for å la koronaviruset herje og dø de som må dø? 

Uansett ville den norske økonomien vært påvirket siden den internasjonale økonomien er i krise. 

Anonymkode: 801fd...ee9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, dessuten er jo ikke corona alt, hva med de som ikke får psykolighjelpen sin, som utvikler alkoholproblemer, som sitter ensomme og forlatt hjemme. Hvor lenge skal andre helseproblemer være uviktige?

• Liker 6
Skrevet

Jeg er jammen ikke sikker på om jeg synes yngre mennesker er så mye mer verdt enn eldre. Jeg ser at mange tenker slik, de tror jo selv at de aldri vil bli gamle - og hvis de blir det, tenker de at de da raskt vil innfinne seg med at de har levd lenge nok, og godt kan dø. De forstår ikke at de om mange år fortsatt vil være den samme på innsiden, i en gammel kropp, og verdsette livet sitt like mye.

Når jeg ser antallet unge som går år ut og år inn på offentlig finansiert utdannelse uten å bli noe som helst av verdi, for deretter å syte over at ordningene ikke er gode nok, eller at de ikke finner seg en leilighet i Oslo sentrum. At de ble arbeidsledige, deprimerte og sucidiale, ville kanskje være verdens måte å "rydde ut" de ressurssvake? I stedet gir vi dem spalteplass i avisen.

Så klart, ser vi samfunnsøkonomisk på det, så kan det være greit å "rydde opp". Men hvis du, TS, står i bresjen for denne opprydningen, så burde jo denne startet for lenge siden. Koronavirus er jo en veldig liten sak i det hele.

Velferdssamfunnet står i sterk kontrast med darwinismen. Hvorfor skal vi bruke offentlige midler på å hjelpe noen som nærmest har spist seg i hjel? Operere folk for lungekreft som har brakt den på seg selv ved å røyke? Eller HIV-medisiner, som koster en formue? Eller alle disse keisersnittene som gis til kvinner som ber om det? Diskusjonen du starter her handler jo egentlig ikke om viruset, men en uenighet i hvordan vårt samfunn er bygd opp.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

STOR forskjell på at noen dør og at man TILRETTELEGGER FOR MASSEDØD SOM SOM DU FORESLÅR! 

Fy faen så lei jeg er av av folk som deg. 

Anonymkode: f4476...1ea

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å dikte opp fakta som støtter påstandene deres. Gjennomsnittsalderen på de som var innlagt på intensivavdelingen på fredag var 59 år.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/22/gjennomsnittsalder-pa-intensiv-pasienter-med-covid-19-i-norge-er-59-ar/

Anonymkode: 48ba2...092

når ble innlagt og død det samme?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å være så pottetett i hue? 
Så du mener at mine barn skal sitte uten foreldre fordi DU tror at samfunnet ikke kommer seg på beina? Se på Italia, det er jo helt hjerteskjærende.

Anonymkode: 635c1...f18

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

når ble innlagt og død det samme?

Når det ikke lengre er plass på sykehuset. 

Anonymkode: dcad8...15a

• Liker 8
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Mon tro hva de føler de fangene som sitter i månedsvis eller åresvis i fengsel :blink: 

• Opprett ny...