Gå til innhold

Dette er det mest fornuftige jeg har lest på lenge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Forrige søndag hadde vi to politibetjenter på døra her. Noen hadde ringt inn og meldt fra om mistenkelige personer som gikk rundt og ringte på dører for å selge noe. Det likte verken innringeren eller politiet i disse koronatider. Vi forklarte at vi ikke hadde hatt noen mistenkelige folk på døra, men at et par ungdommer fra nabolaget hadde ringt på for å selge aviser (mens de holdt trygg avstand, brukte hansker og tok betaling med vipps)."

Det er akkurat dette myndighetene vil ha.

Anonymkode: 884ff...14d

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet

Enig. Jeg blir helt skremt av hvor sinna folk er for tiden, og det også overfor folk som følger nasjonale råd! Han her har også noe klokt å si:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/zGjgd4/rde-kors-presidenten-ber-korona-politiet-finne-innestemmen

Vi har lov til å si fra til hverandre, men ingen er tjent med at vi opptrer som coronapoliti. Innestemme, er et godt begrep. Og husk på at vi skal leve sammen også etter krisen, skriver Mood.

AnonymBruker
Skrevet

Myndighetene ØNSKER dette, skjønner dere ikke det? Det kalles "peer pressure" eller likemannspress, vi skal være vaktbikkjer for hverandre akkurat som i nazi-Tyskland!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om min mann stryker med, han er frisk, kan du være trygg på at jeg holder smittesprederne ansvarlig. 

Og med rette! 

Anonymkode: 6658e...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Albbas said:

Enig. Jeg blir helt skremt av hvor sinna folk er for tiden, og det også overfor folk som følger nasjonale råd! Han her har også noe klokt å si:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/zGjgd4/rde-kors-presidenten-ber-korona-politiet-finne-innestemmen

Veit han egentlig hva det betyr å ha innestemme? Han kan gjerne forsøke å forklare noen av beboerne på blokka her hva innestemme er mens disse har besøk og ringer familie i hjemlandet med noe som jeg kaller å bruke utestemme.

Anonymkode: 3c39d...171

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om min mann stryker med, han er frisk, kan du være trygg på at jeg holder smittesprederne ansvarlig. 

Og med rette! 

Den japanske epidemiologen professor. Dr. D. Kenji Mizumoto gjennomførte en studie om COVID-19-viruset og dens konsekvenser for borgere av Wuhan i januar og februar med Japan Society for Promotion of Science.
Resultatet av studien: COVID-19 dødelighet er 0,04 %.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022434v2?fbclid=IwAR2IjSYYXhwZBZaSzwRF4_gViOKm1P8-EIA5btx0t-3lZziMLyqoLA7SFLI

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og med rette! 

Du kan jo være en smittespreder selv for alt du vet. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det som er, er at juristene skjønner hvor dette går. Folk flest tror myndighetene gjør det de gjør av pur kjærlighet og at alt kommer til å gå tilbake til normalen bare dette viruset er bekjempet. Men juristene ser hva som faktisk blir tatt fra oss  mens vi jubler over "tiltakene". Det er veldig skremmende for noen som har oversikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er, er at juristene skjønner hvor dette går. Folk flest tror myndighetene gjør det de gjør av pur kjærlighet og at alt kommer til å gå tilbake til normalen bare dette viruset er bekjempet. Men juristene ser hva som faktisk blir tatt fra oss  mens vi jubler over "tiltakene". Det er veldig skremmende for noen som har oversikt.

Du får ikke respons, så bare gi opp:-)

Anonymkode: 94229...400

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns jeg får ganske mye respons av de som også er bekymret for dette, og er det meningene mine du mener jeg skal gi opp? Vil du helst at alle skal sitte og sludre om hvor fantastisk det er at man må betale 20 000 i bot for å befinne seg på feil sted, og at politiet går rundt og forhører folk fordi noen så noen barn som gikk fra dør til dør?

• Liker 1
Skrevet

Veldig bra👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og med rette! 

Holder dere ikke dere inne da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det folk fortsatt ikke ser ut til å forstå, er at ting vanlige ting man kan gjøre under normale omstendigheter, kan man ikke gjøre under andre forhold; det er ikke noe galt i det å gå en tur med hunden på en gressplen eller selge aviser, men gjør man dette når det har gått 89 minutter av en viktig fotballkamp der stillingen er 3-3 og man kommer drassende med dyret inn i midtsirkelen eller en bunke VG i straffefeltet, må man forvente at spillerne og publikum blir forbannet.

Det samme skjer nå - det er unntakstilstand, folk er slitne og irriterte, og da må man regne med reaksjoner.

Men tror ikke juristene har noe å bekymre seg for - til folkeskag å være er nordmenn i for stor grad individualister til at dette kan fortsette altfor lenge; idag retter sinnet seg mot dem som vil dra på hytta, men skulle ikke forundre meg om stemningen snur 180 grader om to måneder slik at sinnet retter seg mot dem som vil forby andre å dra på hytta - Norge er ikke klar for Mussolini eller Hitler enda, selv om det er bekymringsfullt at folk aksepterer overvåkning i den grad de gjør idag, som i sporingsappen man snakker om, eller bruken av kontantløs betaling.

Likevel - dagens situasjon kommer ikke til å være evig; folk tilpasset seg forholdene under 2. verdenskrig, men så snart krigen var over, kom behovet for avstressing, noe som også kommer til å skje her.

Anonymkode: d7f41...026

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tror ikke juristene har noe å bekymre seg for - til folkeskag å være er nordmenn i for stor grad individualister til at dette kan fortsette altfor lenge; idag retter sinnet seg mot dem som vil dra på hytta, men skulle ikke forundre meg om stemningen snur 180 grader om to måneder slik at sinnet retter seg mot dem som vil forby andre å dra på hytta - Norge er ikke klar for Mussolini eller Hitler enda, selv om det er bekymringsfullt at folk aksepterer overvåkning i den grad de gjør idag, som i sporingsappen man snakker om, eller bruken av kontantløs betaling.

Likevel - dagens situasjon kommer ikke til å være evig; folk tilpasset seg forholdene under 2. verdenskrig, men så snart krigen var over, kom behovet for avstressing, noe som også kommer til å skje her.

Kan ikke finne det akkurat nå, men Milgram som stod bak autoritetsstudien der folk ble bedt om å gi dødelige støt som et eksperiment, forsket også i Norge og fant ut at nordmenn er de mest konforme i verden:
https://no.wikipedia.org/wiki/Milgram-eksperimentet

"..SS-offiseren, en av hovedarkitektene bak Holocaust, hadde handlet som han gjorde verken fordi han var ond eller et sadistisk monster, men fordi han hadde sluttet å tenke som selvstendig individ. Først og fremst hadde han handlet som forventet i det systemet han var en del av;.."
https://psykologisk.no/2014/06/milgrams-autoritetsstudie/

Og vi har ikke lært.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes responsen er bra, hos de som har litt IQ og ikke minst evner å tenke selv 😊

Anonymkode: ff3a6...afc

• Liker 1
  • Opprett ny...