Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter vgs ante jeg ikke hva jeg ville, og etter et år på fhs, startet jeg rett og slett å studere, og tenkte lite på fremtiden og karriereprospekter. Det angrer jeg sårt på. Nå er jeg 23 år, og er snart ferdig med en bachelor. 

Nå har jeg utrolig lyst til å starte på en annen utdanning, men siden jeg må ta opp karakterer for å komme inn, er jeg 24 når jeg først får startet. Det stresser meg sykt, for det er kombinert BA + MA og jeg er altså ikke ferdig før jeg er 29.

Er det sykt gammelt å være ferdig når man nesten er 30? Vil det være vanskelig å få jobb eller bli tatt seriøst i arbeidslivet når man starter så sent?

Og: Kommer folk til å synes det er sykt rart å starte på nytt når man er 24? Er utrolig sosial og er redd for å være ensom og være den eneste "gamle" på studiet. Jeg vet mange tar et år eller to eller tre for å samle poeng og ta opp karakterer, siden det er en prestisjeutdanning, men samtidig er jeg redd for å være eldst og ikke passe inn i miljøet. Har noen erfaringer når det gjelder dette?

Og PLIS ikke skriv sånn "Jeg vet om noen som begynte da de var 40!". Er man 50 har man ofte hus/familie og er ikke interessert i å bli inkludert i studentmiljø, fest og moro. Vi er ikke i samme situasjon og det er litt trist å bli sammenlignet med noen som faktisk er gamle. 

Anonymkode: bab22...469

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er maaaange som begynner å studere i midten av 20-åra (og senere). Kan garantere at det er mange på din alder. Null problem!

Anonymkode: e307d...9e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på ny Bachleor som 37 åring. Tenkte egentlig bare å ta en bachelor men, trives så godt med studiene at jeg leker med tanken om å ta master også. En er aldri for gammel for studier! Mange på ca min alder i kullet mitt.

Anonymkode: 624d7...418

Skrevet

Hva er det du har bachelor i da? Og hva vil du begynne på? Er det ikke en mulighet for å bygge på det du allerede har?

Skrevet

Var sikker på du skulle være 43 år da du sa du vsr for gammel... 

AnonymBruker
Skrevet

Trodde du skulle si at du var nesten 50 jeg. Herregud den alderen din er da ingenting. Jeg er ikke ferdig før jeg er 31 og vurderer om jeg skal ta en master et par år etter at jeg er ferdig og har jobbet litt i yrket 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: c6aed...464

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig med master nå til våren. Skal begynne rett på med et bachelorstudium. Ferdig når jeg er 28 år. 

Anonymkode: 430f7...ff5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Chimay skrev:

Hva er det du har bachelor i da? Og hva vil du begynne på? Er det ikke en mulighet for å bygge på det du allerede har?

Har snart bachelor i italiensk. Vil begynne på juss. Har du noen ideer på hvordan jeg kan bygge på italiensk for å bli jurist?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig med master nå til våren. Skal begynne rett på med et bachelorstudium. Ferdig når jeg er 28 år. 

Anonymkode: 430f7...ff5

Føler du deg gammel i forhold til andre du kjenner? Får du høre negative kommentarer fra familie/venner om det, eller synes folk det generelt er greoit?

Gjest EmKay
Skrevet

Hva er snart ferdig? Et semester? Da hadde jeg gjerne fullført først, evt tatt de siste fagene parallelt med at du tar opp fag fra vgs.  

Men det er mange som er godt oppi 20-åra når de begynner på studiene det er vanskelig å komme inn på, nettopp fordi de må ta opp igjen fag for å få det til. Hvis du virkelig ønsker å bli jurist, er det bare å kjøre på og ikke tenke på alder. Jeg begynte på bachelor nr 2 når jeg var 26, og var et flertall av studentene på +/- min alder der, og få som kom rett fra vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke sykt rart å begynne på en ny utdanning. Nei, du er ikke sykt gammel når du begynner å studere jus som 24-åring. Og nei, arbeidsgivere er ikke spesielt opptatt av at du er 29 år når du er nyutdannet. Det er selvsagt mange som kommer rett fra videregående på studiet, men du kommer slett ikke til å være alene i din aldersgruppe. Du sier ikke noe om det selv, men det du bør tenke på er finanisering, siden Lånekassa setter en grense på 8 år med støtte til høyere og annen utdanning. Hadde du lån i forbindelse med folkehøgskole? Og trenger du lån det året du vil ta opp igjen fag? 

Anonymkode: b1570...34b

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, EmKay skrev:

Hva er snart ferdig? Et semester? Da hadde jeg gjerne fullført først, evt tatt de siste fagene parallelt med at du tar opp fag fra vgs.  

Men det er mange som er godt oppi 20-åra når de begynner på studiene det er vanskelig å komme inn på, nettopp fordi de må ta opp igjen fag for å få det til. Hvis du virkelig ønsker å bli jurist, er det bare å kjøre på og ikke tenke på alder. Jeg begynte på bachelor nr 2 når jeg var 26, og var et flertall av studentene på +/- min alder der, og få som kom rett fra vgs.

Ja, ferdig dette semesteret. Så fullfører absolutt! Trives godt på studiet men har ikke lyst til å ta master da jeg ikke vet hvor det fører hen karrieremessig, og med studielån på 200 000 allerede har jeg begynt å tenke på bolig og fremtiden, og vil ha en tryggere karriere med høyere lønn. Er dessverre for sent å melde seg til eksamen til våren nå, må da jobbe/ta opp fag neste år og "kaste bort" enda et år på det. Kjedelig!

Men tusen takk for råd! 

AnonymBruker
Skrevet

gjennomsnittsalderen på uni/høg er høy. 27 år omtrent, men varierer fra sted til sted.

slapp av

Anonymkode: fd322...d2b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sykt rart å begynne på en ny utdanning. Nei, du er ikke sykt gammel når du begynner å studere jus som 24-åring. Og nei, arbeidsgivere er ikke spesielt opptatt av at du er 29 år når du er nyutdannet. Det er selvsagt mange som kommer rett fra videregående på studiet, men du kommer slett ikke til å være alene i din aldersgruppe. Du sier ikke noe om det selv, men det du bør tenke på er finanisering, siden Lånekassa setter en grense på 8 år med støtte til høyere og annen utdanning. Hadde du lån i forbindelse med folkehøgskole? Og trenger du lån det året du vil ta opp igjen fag? 

Anonymkode: b1570...34b

Tusen takk. Hehe. Bra det ikke er sykt rart ;) Finansiering er problematisk, da jeg har brukt 4 av 8 år allerede. Så jeg må nok jobbe og spare mye for å få det til å gå rundt. Det er også demotiverende ifht. å gå denne nye veien, men alternativet er usikkerhet og stress ifht. at min nåværende utdanning ikke leder noe spesielt sted.

Gjest EmKay
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ferdig dette semesteret. Så fullfører absolutt! Trives godt på studiet men har ikke lyst til å ta master da jeg ikke vet hvor det fører hen karrieremessig, og med studielån på 200 000 allerede har jeg begynt å tenke på bolig og fremtiden, og vil ha en tryggere karriere med høyere lønn. Er dessverre for sent å melde seg til eksamen til våren nå, må da jobbe/ta opp fag neste år og "kaste bort" enda et år på det. Kjedelig!

Men tusen takk for råd! 

Skjønner, det er litt kjedelig. Men du kommer helt sikkert ikke til å angre, og i det store bildet er det jo "bare et år". Det positive er jo at du gjerne kan jobbe dette året og få spart opp litt midler til videre studier på jus'en. :) 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...