AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Hei, lurte på om noen andre har det slik. Jeg har mistet strukturen på hverdagen. Gidder ikke stå opp fordi jeg ikke skal rekke bussen. Vet ikke når jeg skal spise fordi jeg pleide å spise etter hvordan skoledagen var satt opp så enten spiser jeg meg alt for mett eller spiser ikke før jeg merker at jeg er i veldig dårlig humør. Legger meg 2-3 på natta fordi jeg ikke må stå opp tidelig. Det er litt skummelt å tenke på men det er jo faktisk skolen som strukturerer hverdagen min og holder meg oppegående. Har mistet veldig motivasjon til skole til og med fag jeg elsker Noen tips til å finne litt struktur eller trygghet? Anonymkode: bab4a...24d
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Legg deg når du pleier, stå opp når du pleier (eller kanskje litt senere, men finn en fast tid), spis når du pleier og legg gjerne inn varsel på telefonen for når du skal spise, og spis ca samme mengde som du pleier (dette har jeg også erfaring med at kan være vanskelig), jobb med skole omtrent når du pleier. Finn deg gjerne noen som du kan sende melding til om hva du har gjort, send bilde av at du har levert noe, av at du er i gang med noe og av at du spiser. Slike ting har hjulpet meg til å jobbe tidligere, da blir det en ytre motivasjon som gjør at jeg jobber, jeg blir veldig fornøyd med meg selv fordi jeg klarer det og jeg får det bedre, og da blir også jobben etterhvert lettere. Du kan også belønne deg selv med mat, tv-titting, spilling, tur eller hva du ønsker når du har gjort nok. Det er ikke sikkert dette er det rette for deg, men det hjalp meg. Anonymkode: ca64e...61e 1
Gjest Fallabella Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Lag ukeplan med klokkeslett og gjøremål. Jeg har vært ufør i noen år å det er en tøff jobb å holde seg selv gående. Dropper jeg å skrive plan fungerer jeg ikke.. Blir til slutt bare sittende stille å tenke på alt jeg burde/skulle gjort å tristheten øker. Ut å gå raskt for å få fart på kroppen er viktig for å ikke dabbe av.
Wilmus Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Jeg synes også det er veldig vanskelig. Det er en grunn til at jeg ikke valgte nettstudie for å si det sånn! Men jeg har funnet ut at det er struktur og faste rutiner som skal til. Står opp til vanlig tid (kl.7.00) hver dag. Kler på meg ordentlige klær og sminker meg, da føler jeg meg mindre som en dass og blir mye mer produktiv. Jeg bruker bullet journal, men man kan jo bruke andre ting som kalender digitalt - men jeg setter opp gjøremål i en check-liste for hver ukedag. (feks les kap 2+3◻️) dette pleier jeg å gjøre hver søndag. Også har jeg faste tider jeg jobber med skolearbeid hver dag. 2
Wilmus Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Men det er dritvanskelig altså, nå for eksempel skal jeg skrive oppgave.. Og hva gjør jeg..? Jeg er her på kg 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, lurte på om noen andre har det slik. Jeg har mistet strukturen på hverdagen. Gidder ikke stå opp fordi jeg ikke skal rekke bussen. Vet ikke når jeg skal spise fordi jeg pleide å spise etter hvordan skoledagen var satt opp så enten spiser jeg meg alt for mett eller spiser ikke før jeg merker at jeg er i veldig dårlig humør. Legger meg 2-3 på natta fordi jeg ikke må stå opp tidelig. Det er litt skummelt å tenke på men det er jo faktisk skolen som strukturerer hverdagen min og holder meg oppegående. Har mistet veldig motivasjon til skole til og med fag jeg elsker Noen tips til å finne litt struktur eller trygghet? Anonymkode: bab4a...24d Strukturering er noe vi lærer, Ts. Så ikke vær hard med deg selv fordi du ikke har lært det enda. Kanskje har du ikke faktisk hatt behov for å strukturere deg selv før nå? 1. gi deg selv litt slack. Det viktige i unntakssituasjoner er ikke at alt er som før. Det er ikke at vi kommer oss opp 6.30 og i seng 10.00. Det er at vi faktisk får gjort det vi må gjøre, er fysisk aktive nok til å beholde helsa, og spiser fornuftig. Det er helt greit om det er målet ditt. Du trenger ikke være noe supermenneske denne måneden her. Det er unntak. Vær snill med Ts, ikke streng og sur. 2. Bygg vaner gradvis. Feks tenker jeg at å ta tak i spisingen er ok. For å ikke spise og så goffle i deg masse kan få deg til å føle deg uggen, småsyk og engstelig. Så ha som mål for i morgen å spise 4 måltider likt fordelt utover dagen. Det er det eneste målet ditt. Ordne spisingen. Førstepri for onsdag 25.03. Dette med trim, frisk luft og studier kan du jobbe med dagen etter. (Men om du har ork til å dra deg ut i kveld på en lang gåtur er det supert, altså. Bare ikke vær stygg med deg selv om du feiler) 3. Husk dette med å være snill med deg selv, da? Når du klarer et lite delmål - gi deg belønning. Som å skype en venn eller sende melding til noen på skolen. 4. når vi er utrygge så funker kjente ting. Kanskje hjelper det å lese barnebøkene du egentlig har vokst fra? Eller se TV-serien du har sett 14 ganger før? Eller finne fram igjen kosebamsen? Alle triks er lov. Anonymkode: 9e4be...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 Problemet mitt er at jeg har små barn hjemme.. umulig å få gjort noe når pappaen er på jobb 🤯 Anonymkode: d8cdb...a84 1
Anbefalte innlegg