Gå til innhold

Jeg er ikke redd viruset

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er heller ikke redd for viruset, men liker som mange andre dårlig konsekvensene. Det er strevsomt med tre små barn hjemme og jeg håper man finner å kunne åpne barnehager etter påske, begynner å bli sliten av dette, men må man så må man, man skal ikke akkurat lete lenge i verden for å finne verre skjebner enn min.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklar på en saklig måte hvorfor min idé er idiotisk.

Anonymkode: bc335...601

Hvor mange respiratorer har landet? Hvor mange av disse er til daglig "ledige for nye gjester"?

Fri flyt vil, spredningsmessig, bety at veldig mange er syke på samme tid.

Hvor mange (eksklusivt majoriteten av risikogruppene) vil bli syke? Hvor raske er disse til å oppsøke legehjelp? "Det er jo bare en liten forkjølelse", lungene angripes etter en stund. Når de først kontakter helsevesenet er de ofte så dårlige at de må rett i respirator.

Hvor mange ledige respiratorer var det vi hadde sa du? 

Hvordan skal du sikre at alle i risikogruppene ikke utsettes for smitte? Skal de nektes legehjelp? Vi kan slutte å gi dem medisiner og slutte å gi den behandling (selv om denne finnes)? 

Kapasitet. Det koker også uten risikogruppene ned til kapasitet.

Anonymkode: 1dcb9...4da

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange respiratorer har landet? Hvor mange av disse er til daglig "ledige for nye gjester"?

Fri flyt vil, spredningsmessig, bety at veldig mange er syke på samme tid.

Hvor mange (eksklusivt majoriteten av risikogruppene) vil bli syke? Hvor raske er disse til å oppsøke legehjelp? "Det er jo bare en liten forkjølelse", lungene angripes etter en stund. Når de først kontakter helsevesenet er de ofte så dårlige at de må rett i respirator.

Hvor mange ledige respiratorer var det vi hadde sa du? 

Hvordan skal du sikre at alle i risikogruppene ikke utsettes for smitte? Skal de nektes legehjelp? Vi kan slutte å gi dem medisiner og slutte å gi den behandling (selv om denne finnes)? 

Kapasitet. Det koker også uten risikogruppene ned til kapasitet.

Til å skulle være en forklaring, stiller du utrolig mange spørsmål! Vet du ikke svarene selv, eller er det forsøk på hersketeknikk? 

Ved å fjerne de som er i risikogruppen fra regnestykket vil man frigi enormt med kapasitet, nok til å ta vare på de få andre som blir alvorlig syke.

Okei greit, jeg kan kanskje moderere meg med utsagnet "herje fritt". Vi kunne fint ha satt inn mye mildere tiltak i stedet, men langt fra noen lock down som vi har i dag. Så lenge hovedsaken med å isolere risikogruppene overholdes strengt, ville det hele ikke artet seg noe verre blant oss andre enn en vanlig influensaepidemi.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skikkelig tøffing du. Hvor mange unge jyplinger har ikke tenkt det samme som deg og endt opp med Covid19?

Du burde be om penge tilbake for skolepengene du har betalt for det var tydeligvis bortkastede penger.

For all del, tro du er uovervinnelig men ikke kom med klager på KG når du blir syk.

Anonymkode: 0419d...5da

Jeg tror jeg heller vil bli syk enn å gå personlig konkurs og kanskje aldri finne veien tilbake til arbeidslivet. Tror det blir en del selvmord om økonomien blir altfor hardt skadet.

Anonymkode: 6a677...1ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skikkelig tøffing du. Hvor mange unge jyplinger har ikke tenkt det samme som deg og endt opp med Covid19?

Du burde be om penge tilbake for skolepengene du har betalt for det var tydeligvis bortkastede penger.

For all del, tro du er uovervinnelig men ikke kom med klager på KG når du blir syk.

Anonymkode: 0419d...5da

Det er mange jyplinger som har tenkt det, og noen av dem får dessverre alvorlig sykdom. Det er trist, men dessverre er det også noen unge som får det, tilsynelatende uten underliggende årsaker. 

Når det er sagt, så må tiltakene likevel veies opp mot konsekvensen av nedstengning. Det finnes jo også andre måter å skjerme sårbare grupper på. Det som skjer nå er at store deler av befolkningen får livene sine fullstendig ødelagt, og mange vil sannsynligvis aldri greie å stable seg på beina igjen. Fra en dag til en annen, 11 til 12 mars forsvant livsgrunnlaget og livene til svært mange nordmenn. Mange av dem får det aldri tilbake igjen, selv ikke etter at det har gått mange år. Det kan på sikt føre til mer sykdom, selvmord og store helseplager. 

Man kan også se langt etter samme nivå på velferdstjenester som subsidiert barnehage, gratis helsevesen, gratis utdanning, ulike former for stønad mm. i årene som kommer når regningen skal gjøres opp. Det vil føre til at ennå flere ikke får den helsehjelpen de trenger, siden de ikke har råd til private tilbud. Norge blir i så måte mye mer likt USA, og egentlig ikke på den gode måten. Så her er det bare å spare til helseforsikring, barnas videre utdanning og fulle barnehagepriser. Oi, ingen jobb? Det var synd, for da forsvinner middelklassetilværelsen nesten med et pennestrøk og man blir på samme måte som arbeiderklassen i USA en del av en økende andel av befolkningen som lever fra hånd til munn. 

Anonymkode: 5b5bf...864

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet

Det er jævlig mange av oss som har et eller annet "underliggende" og dermed er i risikogruppa. Høyt blodtrykk. Diabetes. Revmatikere på immundempende medisiner. Du kan sikkert finne flere eksempler. I tillegg til de på 70+ da. 

Det er ikke "bare" å isolere så sjukt mange mennesker. 

Skrevet

Jeg har selv autoimmun sykdom, og er i risikogruppen, men jeg er mye mer redd for hva dette gjør med arbeidsmarkedet enn jeg er for å bli syk. På grunn av nevnte sykdom har jeg CV-hull og perioder med ledighet, og havner sannsynligvis enda lengre bak i jobbsøkerkøen om markedet kollapser. Å bli langtidsledig uten utsikter er ekstremt nedbrytende, spesielt siden man som mann gjerne faller utenfor datingmarkedet også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk svært liten grunn til å være redd viruset:

Den japanske epidemiologen professor. Dr. D. Kenji Mizumoto gjennomførte en studie om COVID-19-viruset og dens konsekvenser for borgere av Wuhan i januar og februar med Japan Society for Promotion of Science.
Resultatet av studien: COVID-19 dødelighet er 0,04 %.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022434v2?fbclid=IwAR2IjSYYXhwZBZaSzwRF4_gViOKm1P8-EIA5btx0t-3lZziMLyqoLA7SFLI

Anonymkode: a51a2...399

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, Guile said:

Det er ikke "bare" å isolere så sjukt mange mennesker.

Vanskeligere enn å isolere alle som vi gjør nå?

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Brannslangen skrev:

Allment friske og unge mennesker som meg bør ikke være engstelig for korona. Jeg er mye ute, besøker familie og venner, og prøver generelt å være så aktiv som mulig.

Regjeringen tror tydeligvis at befolkningen består stort sett av aspeløv som må skjermes for enhver pris.

Myndighetene burde heller rette oppmerksomhetene mot risikogruppene, og la oss normale få drifte og leve i samfunnet. En ruinert økonomi og massearbeidsledighet i flere år fremover vil være resultatet av alle tiltakene, og det er faktisk ikke et nødvendig utfall - vi snakker tross alt om et virus som ikke gir vanlige mennesker mer alvorlige symptomer enn en forkjølelse.

Skjønner at du ikke leser aviser med info fra - Italia, Spania, Iran osv - og er såpass korttenkt at du tror du vet hva snittalderen på de døde ender på  allerede nå. I italia f.eks. så har de en veldig høy konsentrasjon av den eldre befolkningen, og da vil de som dør,om det er av virus, eller en komet som slår ned, ha en høy snittalder. For ikke å snakke om hvor mange som dør uansett alder hvis helsevesenet knekker og ingen får hjelp.

Ja, du må være stolt av at du bryter myndighetene sine retningslinjer og utsetter folk rundt deg for et potensielt dødelig virus.

Eksepsjonelt begavet og smart må du også være siden du tydeligvis vet bedre enn praktisk talt alle ledere og ekspertene i alle verdens land 👍 Jæveeeelig rart at du sitter å poster innlegg på KG og ikke har en lederjobb i WHO, FN eller noe i den duren.

• Liker 4
Skrevet

Selv om ikke viruset er farlig for deg, kan det være farlig for andre og du kan være smittebærer selv om du har milde symptomer.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Skjønner at du ikke leser aviser med info fra - Italia, Spania, Iran osv - og er såpass korttenkt at du tror du vet hva snittalderen på de døde ender på  allerede nå. I italia f.eks. så har de en veldig høy konsentrasjon av den eldre befolkningen, og da vil de som dør,om det er av virus, eller en komet som slår ned, ha en høy snittalder. For ikke å snakke om hvor mange som dør uansett alder hvis helsevesenet knekker og ingen får hjelp.

Ja, du må være stolt av at du bryter myndighetene sine retningslinjer og utsetter folk rundt deg for et potensielt dødelig virus.

Eksepsjonelt begavet og smart må du også være siden du tydeligvis vet bedre enn praktisk talt alle ledere og ekspertene i alle verdens land 👍 Jæveeeelig rart at du sitter å poster innlegg på KG og ikke har en lederjobb i WHO, FN eller noe i den duren.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/awEP27/derfor-tar-koronaviruset-saa-mange-liv-i-italia-erik-martiniussen

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/03/24/195661524/nobelprisvinner-advarer-mot-panikk-krisen-vil-ga-raskere-over-enn-mange-tror?fbclid=IwAR2b_IM5p1k-S1Lj3UHhB1ANw4Uy9qI3Y8ZA018F2TOo5baC0WNfwxpTuq0

Har Ts sagt at h*n ikke tar sine forhåndsregler med tanke på andre ? Tror du det hjelper at alle er redde? 

• Liker 1
Gjest Katarina441
Skrevet

Jeg frykter heller ikke viruset, det jeg frykter er at jeg skal smitte noen som dør av at jeg har oppført meg som en idiot og ikke fulgt hva FHI anbefaler, jeg frykter også at det er mange jdioter som tenker som deg!

Skrevet (endret)
43 minutter siden, wintergirl skrev:

Du får lese innlegget hans igjen.

Det er ikke over i Italia enda.  Ca 700 dør hver dag, så hva snittalderen ender på kan man ikke vite. Det er et av de landene som har den eldste befolkningen i Europa, noe som påvirker snittalderen. 

Det hjelper i alle fall mer at folk er redde enn at de bagatelliserer det, påpeker at det kun er aspeløv som dør av det, og påpeker at de er så aktive og treffer så mange folk som mulig. Parallelt som at Norge jobber for fullt for å raskest mulig stoppe spredningen.

Det at folk er redde - med god grunn - kan redde mange. Trappeløp i Kollen og fullstappede uteserveringer redder ikke en kjeft.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Jr.Garcon skrev:

Du får lese innlegget hans igjen.

Det er ikke over i Italia enda,  ca 700 dør hver dag, så hva snittalderen ender på kan man ikke vite. Et land som har den eldste befolkningen i Europa, noe som påvirker snittalderen. 

Det hjelper i alle fall mer at folk er redde enn at de bagatelliserer det, påpeker at det kun er aspeløv som dør av det, påpeker at de er så aktive og treffer så mange folk som mulig. Det at folk er redde - med god grunn - kan redde mange. 

Les igjen du. Virker som enkelte ønsker at det er langt verre enn det egentlig er. Og slutt å tillegg andre teite meninger som at de bagatelliserer bare fordi de ikke er redde! Mange av oss er ikke redde, men joda, tar hensyn til andre. Og hvis noen treffes så får det være deres sak. De kommer ikke hjem til noen og hoster på dere. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, wintergirl skrev:

Les igjen du. Virker som enkelte ønsker at det er langt verre enn det egentlig er. Og slutt å tillegg andre teite meninger som at de bagatelliserer bare fordi de ikke er redde! Mange av oss er ikke redde, men joda, tar hensyn til andre. Og hvis noen treffes så får det være deres sak. De kommer ikke hjem til noen og hoster på dere. 

👍

Skrevet
2 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

👍

👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til å skulle være en forklaring, stiller du utrolig mange spørsmål! Vet du ikke svarene selv, eller er det forsøk på hersketeknikk? 

Ved å fjerne de som er i risikogruppen fra regnestykket vil man frigi enormt med kapasitet, nok til å ta vare på de få andre som blir alvorlig syke.

Okei greit, jeg kan kanskje moderere meg med utsagnet "herje fritt". Vi kunne fint ha satt inn mye mildere tiltak i stedet, men langt fra noen lock down som vi har i dag. Så lenge hovedsaken med å isolere risikogruppene overholdes strengt, ville det hele ikke artet seg noe verre blant oss andre enn en vanlig influensaepidemi.

Tenk en gang til. Still deg spørsmålet om dagens akuttmedisinske avdelinger har kapasitet til å ta imot og behandle alle de pasientene som allikevel ville komme inn med lungeskader forårsaket av covid-19. Du tror antallet er 0. Det er det ikke, og det vil det heller ikke være i Norge.

Når motdebattanten ikke kjenner grunnlagsdatane for de avgjørelsene som er tatt, så er et forsøk på diskusjon bortkastet. Det samme gjelder når enkle spørsmål defineres som 'hersketeknikk'. 

Interessant at du ønsker å totalisolere nærmere 1/5 av landets befolkning i en periode på 1 - 1,5 år. Risikogruppene inneholder bl.a. noe så enkelt som folk med høyt blodtrykk.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk en gang til. Still deg spørsmålet om dagens akuttmedisinske avdelinger har kapasitet til å ta imot og behandle alle de pasientene som allikevel ville komme inn med lungeskader forårsaket av covid-19. Du tror antallet er 0. Det er det ikke, og det vil det heller ikke være i Norge.

Når motdebattanten ikke kjenner grunnlagsdatane for de avgjørelsene som er tatt, så er et forsøk på diskusjon bortkastet. Det samme gjelder når enkle spørsmål defineres som 'hersketeknikk'. 

Interessant at du ønsker å totalisolere nærmere 1/5 av landets befolkning i en periode på 1 - 1,5 år. Risikogruppene inneholder bl.a. noe så enkelt som folk med høyt blodtrykk.

Oisann! Hvor kom det frem at jeg tror at ingen vil bli alvorlig syk? Jeg tror at ved å isolere risikogruppen, vil folk fortsatt bli syke. Noen alvorlig, og noen vil til og med dø. Akkurat som ved tidligere influensaepidemier, hvor folk har dødd av vanlig influensa.

Grunnen til at sykehusene nå står i fare for å bli overbelastet, er på grunn av mennesker fra risikogruppen som blir smittet. Jada, det finnes unge, friske som også trenger intensivbehandling, men de er så få at det er ikke de som vil få systemet til å kollapse. Hadde det kun vært dem, hadde vi hatt kapasitet i massevis. Og ved å isolere alle i risikogruppen vil vi kunne oppnå nettopp dette. 

Målet i dag er å "flate ut kurven". Med den taktikken jeg skisserer, vil ikke det være nødvendig, og hele opplegget ville aldri blitt så langtekkelig som vi ser for oss nå. 

Du kritiserer meg for å ønske å totalisolere "en femtedel av befolkningen" over en lang periode. Interessant at du ønsker å isolere fem femtedeler av befolkningen over en mye lengre periode, slik som i dag. Hvor mange 100-milliarderskrisepakker tror du egentlig vi har råd til? 

• Liker 4
  • Opprett ny...