Anonym2341 Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Mannen min og jeg venter barn. Jeg har foreldre som er gift, og han har skilte foreldre hvor faren har samboer. Mine foreldre vil hete bestemor og bestefar, og hans foreldre vil hete mimmi og farfar. Samboeren til "farfar" ønsker å hete Beste-"navnet hennes", og vi syns det var en fint kallenavn. Vi ønsker at hun skal være like mye besteforelder som våre foreldre. Men mine foreldre har reagert sterkt på dette, og syns det er sårt at samboeren til "farfaren" skal hete "Beste" i navnet, når det er hun som skal være bestemor. Vi har ikke sett på dette som noe problem før hun tok det opp, og nå er problemet at jeg syns det er trist at hun reagerer så sterkt på det. Dette skal jo bare være noe koselig, og jeg vil ikke at noen skal være såret. Syns det er vanskelig å måtte si til samboeren til "farfar" at hun ikke kan hete Beste-"navnet hennes" også, da dette er noe hun gledet seg over. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Da får hun kalle seg mormor da, det er en mer beskyttet tittel. Moren din burde ikke henge seg så mye opp i det, det er bare et kallenavn. Jeg hadde sagt det rett ut. Anonymkode: e017a...7d8 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Og dere kan virkelig ikke si til denne samboeren at hun ikke kan kalle seg det, det blir for dumt. Hun skal jo ikke engang kalle seg bestemor. Anonymkode: e017a...7d8 1
Ulrikke Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Da får dine foreldre være mormor og morfar. "Beste"- med en eller annen tittel bak er MYE i bruk. Mormor og morfar er "beskyttede" titler, mens bestemor og bestefar har et mer vidt begrep... Her ville jeg nok fortalt min egen mor at det blir som det blir, og at du ikke ønsker å gå og være lei deg på grunn av noe som egentlig ikke er et problem.... På en hyggelig måte, men bestemt nok til at hun skjønner. Som sagt, mormor og morfar er et alternativ, og da er det aldri tvil om hvem man snakker om. Bestemor og bestefar kan jo være "hvem som helst" i ulike familier. 2
Ulrikke Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Må legge til at jeg kjenner både ei "BesteMarit" og en "BesteTom".... Mine stebarn har signalisert at, om de får barn (de er voksne, men ikke barn enda), ønsker de at foreldrene skal være farmor/farfar/mormor/morfar, og vi steforeldre bestemor og bestefar (evt med navn bak). Jeg ble rørt av at de snakket om det, men aldri i verden om jeg forventer meg noen tittel selv om jeg har vært i livene til disse barna fra de var 6 år og yngre. Jeg kan godt være bare navnet mitt.... Det er hvem man er for barnet som spiller en rolle, ikke hva man kalles! 2
atropos Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 (endret) Jeg synes det er rart at det er foreldrene dine som reagerer. De har da ikke noe med det?! Uansett, i min familie har vi bestemor(min mor), farmor og farfar, besten og besta. (Min far og hans kone). De har fått bestemme selv. Jeg har ikke lagt meg opp i hva de ønsker å hete, men synes de har løst det bra. Endret 24. mars 2020 av atropos
Lipyros Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 Vi bruker mormor og morfar/farmor og farfar. Bonus er bestemor/bestefar. Men helt ærlig syns jeg du skal gjøre som dere egentlig har planlagt. Hun blir vant til det etterhvert. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Dette kommer barnet selv til å bestemme. Her kalles alle besteforeldre for bestemor og bestefar. Selv bonusene fordi barnet selv syns det er best. Så her får sine foreldrene legge sine følelser til side. For til sist er det barnet som selv bestemmer dette når det blir større. Anonymkode: cb50d...718 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 Kalte den ene stebestefaren min Gofa, han andre stebestefaren min Bestefar og stebestemor ved fornavn. (Hun ville ikke bli kalt bestemor av oss som ikke er biologisk, til tross for at hun har vært gift med morfar i 40 år.. jeg syntes det er sært.) Datteren vår kaller stebesteforeldrene det hun og de ønsker. Vi har «mor og far» & «bestefar og bestemor Anne». Anonymkode: efaed...fce 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 Stefarmor i min familie kalles for fammi. Så det er farfar og fammi. Det synes jeg er utrolig koselig navn! Eventuelt Farmor og faffa til det andre paret? Men helt ærlig så synes jeg at Beste+navn burde være helt greit det også! Anonymkode: 6e6cf...c5e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Vi har bestefar og «BesteLinda». Synes det er hyggelig jeg! Hun var vært i barnas liv siden de ble født, og barna bryr seg jo fint lite om biologi så for dem er hun minst like mye besteforelder som de andre. Anonymkode: 37ebf...48c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Hos oss er det mommo og beste-navn, og bestefar og navn (hans samboer er fersk og kom inn i familien etter at barna var født). På andre siden er det bestemor og bestefar. Syns det er veldig merkelig av dine foreldre å reagere på dette, det er jo ikke engang på deres side av familien! Dette har de ingenting med. Anonymkode: 6fde8...443 1
kaleidoskop Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 Alle heter bedtemor og bestefar. Gjør det dere ønsker. Smålig av moren din å reagere. Dette er et barn som bare har rnda flere som blir å elske det. 2
Gjest Katarina441 Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 5 timer siden, Anonym2341 skrev: Mannen min og jeg venter barn. Jeg har foreldre som er gift, og han har skilte foreldre hvor faren har samboer. Mine foreldre vil hete bestemor og bestefar, og hans foreldre vil hete mimmi og farfar. Samboeren til "farfar" ønsker å hete Beste-"navnet hennes", og vi syns det var en fint kallenavn. Vi ønsker at hun skal være like mye besteforelder som våre foreldre. Men mine foreldre har reagert sterkt på dette, og syns det er sårt at samboeren til "farfaren" skal hete "Beste" i navnet, når det er hun som skal være bestemor. Vi har ikke sett på dette som noe problem før hun tok det opp, og nå er problemet at jeg syns det er trist at hun reagerer så sterkt på det. Dette skal jo bare være noe koselig, og jeg vil ikke at noen skal være såret. Syns det er vanskelig å måtte si til samboeren til "farfar" at hun ikke kan hete Beste-"navnet hennes" også, da dette er noe hun gledet seg over. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Så rause dere er❤️Så fint for bonus bestenavn og barnet som kommer, skulle ønske moren din så hvor raus datter hun har som gir barnet så mange besteforeldre, moren din blir bestemor, bonus blir bestemavn, barnet skiller da på de uansett☺️
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 Jeg digger «Nesten-besten». Anonymkode: dfa1a...f04
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 Vi har farmor Anne og farfar, Mormor og Far, Bestemor og Bestefar i Dalen og BesteBerit og Besten. Fire av disse er altså våre steforeldre. Det finnes en Mor Cecilie også, som er en stemor i mellom biologisk mor og nåværende stemor, som også er en del av familien siden hun er mor til søsken av en av oss, og fortsatt nær mange år etter samlivsbrudd. Lykke til med å tegne familietre sier jeg bare, hoho. BesteBerit brukte litt tid på å godta «navnet» vi ga henne men nå er det ti år siden og hun skriver det selv på bursdagskort så da antar jeg at det er greit 😄 Anonymkode: 4c3e2...47b
Anonym2341 Skrevet 25. mars 2020 Forfatter #18 Skrevet 25. mars 2020 Har snakket med foreldrene mine om det, og moren min føler det er urettferdig at hun må dele tittelen sin med noen andre. Prøver å forklare at det ikke er samme tittel engang, men det er ikke forståelig. Det har egentlig bare endt med at vi ikke snakker sammen nå. Hun er kjempelei seg og sint, og jeg vet ikke hva mer jeg skal si eller gjøre. Vi forstår hverandre ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Skrevet 25. mars 2020 Her er det mormor og bestefar til min mamma og stefar. Pappaen min blir kalt bestefar, og hans samboer bestemor. Anonymkode: 1cfc7...7fe
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #20 Skrevet 25. mars 2020 Her blir alle besteforeldre og bonus kalt bestemor/bestefar...gjort siden jeg ble født☺️ Anonymkode: 2f4b5...b6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå