Gå til innhold

Skjermen på pc-en kuttet plutselig, butikk mener jeg ikke kan benytte meg av reklamasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Husk å ta bilde av PC før du sender den inn slik at du kan dokumentere at det ikke finnes ytre skader på den som kan forsvare brukerfeil. Bare et tips. 

Takk for tips, det gjøres før den sendes :)

Anonymkode: 50796...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Strømknappen lyser, men det er ikke mulig å gjøre noenting på den, og skjermen er bare helt svart. 

Gikk inn på produsentens side, og sett er visst en gjentagende feil på denne pc'en, og det er derfor installert en restart-knapp på modellen etter min. 

Jeg sendte ny mail hvor jeg høflig refererte til flere lignende saker, og igjen påpekte forbrukerkjøpsloven, og at om saken ikke lar seg ordne internt, må jeg ta saken videre til forbrukerrådet. 

Så nå var det plutselig ikke noe problem å sende pc'en inn, nå skulle en av deres teknikere se på saken :)

får bare håpe de ikke kommer med noe tull om at det er forbrukerfeil, jeg er 110% sikker på at den aldri har opplevd røff behandling, jeg bruker så og si ikke pc..

Muligens et dumt spørsmål, men har du prøvd å koble den til en annen skjerm? TV eller monitor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.3.2020 den 0.51, Okapi skrev:

Muligens et dumt spørsmål, men har du prøvd å koble den til en annen skjerm? TV eller monitor?

Ja, det har jeg prøvd, null reaksjon 😕

men takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg klaget på en telefon til Forbrukerrådet mente de at bevisbyrden lå på meg siden det var jeg som klaget. Det var ikke godt nok at jeg kunne vise til diskusjonstråder på nett som viste at et utall andre hadde hatt samme problem med den modellen.

Anonymkode: 49ad5...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.3.2020 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! Har en bekjent som er jurist og, hun hun mente at dette absolutt var en sak jeg bør ta videre. :)

nei, jeg forstår at de ikke kan love noen ting, men jeg må si det var litt dårlig kundeservice å si at de ikke tok i mot varen, at bevisbyrden lå på meg, og at jeg måtte sende den inn selv. Virket som om det var null interesse, så lenge garanti hadde gått ut. 

og hvis dette er brukerfeil Skjønner jeg ingenting, den har stått rett opp og ned på samme plass siden dag 1. 

Støv. Du er pliktet selv til å fjerne støv fra elektriske artikkler, bør støvesuges ofte. Så mest sannsnlig er det grunnen og grunnen til at du ikke får reklamert.

Anonymkode: 84916...3f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker
På 30.3.2020 den 11.13, AnonymBruker skrev:

Støv. Du er pliktet selv til å fjerne støv fra elektriske artikkler, bør støvesuges ofte. Så mest sannsnlig er det grunnen og grunnen til at du ikke får reklamert.

Anonymkode: 84916...3f9

:ler:

Får jeg det til svar, så begynner jeg å lure..  Det er vannkjøling i den, og det er ikke meningen man skal kunne åpne den, så å støvsuge inni ville vært litt meningsløst..  men jeg har selvsagt tørket støv av den, den har ikke stått urørt i to år. Så det kan rett og slett ikke være tilfelle med støv. 

Forøvrig fikk jeg nå til svar fra butikk at verksted hadde sett på den, og at skaden er utenfor garanti, og at reparasjon vil komme på nesten 10 tusen..... da reparasjon av batteri, skjerm og hovedkort... ergo det som høres ut som, i mine ører, som hele pc'en...

De spesifiserer ikke hva skaden er, og når jeg ringte til verkstedet for å få forklaring, finner de ikke pc'en i sitt system..  

Hvordan kan batteri, hovedkort og skjerm være ødelagt, og IKKE reklamasjon, når pc'en bare har stått rett opp og ned på et bord?? Jeg kan ikke skjønne åssen det skal være min feil med mindre jeg har kastet pc'en i veggen, og da ville den åpenbart ha merker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forøvrig fikk jeg nå til svar fra butikk at verksted hadde sett på den, og at skaden er utenfor garanti, og at reparasjon vil komme på nesten 10 tusen..... da reparasjon av batteri, skjerm og hovedkort... ergo det som høres ut som, i mine ører, som hele pc'en...

De spesifiserer ikke hva skaden er, og når jeg ringte til verkstedet for å få forklaring, finner de ikke pc'en i sitt system..  

Hvordan kan batteri, hovedkort og skjerm være ødelagt, og IKKE reklamasjon, når pc'en bare har stått rett opp og ned på et bord?? Jeg kan ikke skjønne åssen det skal være min feil med mindre jeg har kastet pc'en i veggen, og da ville den åpenbart ha merker.. 

En annen ting jeg heller ikke forstår, er hvorfor de fortsetter å gnage om at disse skadene ikke er innenfor garanti når det for det første ikke sier hva skadene er, eller hvordan de liksom er min feil, og nr to, jeg har ikke sendt inn dette som en garantisak, jeg har sendt det inn som en reklamasjonssak..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

En annen ting jeg heller ikke forstår, er hvorfor de fortsetter å gnage om at disse skadene ikke er innenfor garanti når det for det første ikke sier hva skadene er, eller hvordan de liksom er min feil, og nr to, jeg har ikke sendt inn dette som en garantisak, jeg har sendt det inn som en reklamasjonssak..

Garanti og reklamasjon er det samme, bare at garanti gis av butikkene og innebærer stort sett at du kan reklamere i lengre tid enn 2/5 år o.l. Du må se på avtalen med butikken for å se om garantien dekker mer enn reklamasjonsretten etter loven. Det er forsikring som dekker mer enn garanti/reklamasjon. Har du kjøpt forsikring så skal egentlig alt dekkes, selv om det skyldes normal bruksfeil

Jeg hadde sakt til de at de må bevise at det er din feil slik at du ikke kan påberope deg reklamasjon.

Anonymkode: 9eda7...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Garanti og reklamasjon er det samme, bare at garanti gis av butikkene og innebærer stort sett at du kan reklamere i lengre tid enn 2/5 år o.l. Du må se på avtalen med butikken for å se om garantien dekker mer enn reklamasjonsretten etter loven. Det er forsikring som dekker mer enn garanti/reklamasjon. Har du kjøpt forsikring så skal egentlig alt dekkes, selv om det skyldes normal bruksfeil

Jeg hadde sakt til de at de må bevise at det er din feil slik at du ikke kan påberope deg reklamasjon.

Anonymkode: 9eda7...ed5

Nei. Dette er feil. Garanti og reklamasjon er ikke det samme. 

Om bare folk som ikke kan juss, kunne sluttet å uttale seg. Det er så mye feil i denne tråden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Kelsier skrev:

Nei. Dette er feil. Garanti og reklamasjon er ikke det samme. 

Om bare folk som ikke kan juss, kunne sluttet å uttale seg. Det er så mye feil i denne tråden. 

Ts her. 

Helt enig, garanti og reklamasjon er IKKE det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 

Helt enig, garanti og reklamasjon er IKKE det samme. 

Jeg mente at det i praksis er det samme. Garanti er en privat avtale mellom butikken og kjøper og for at garantien skal ha reell betydning, må den gi deg rettigheter som går videre enn lovens reklamasjonsrettigheter. Normalt gir ikke butikkene bedre rettigheter enn at du kan reklamere etter fristen på 2/5 år eller at du kan levere varene senere enn 30 dager o.l. det var derfor jeg sa at du skulle se på garantien for å se om du har fått bedre betingelser enn loven gir deg Ts. Min erfaring er at butikkenes garanti ikke har stor reell betydning. 

Anonymkode: eaa95...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente at det i praksis er det samme. Garanti er en privat avtale mellom butikken og kjøper og for at garantien skal ha reell betydning, må den gi deg rettigheter som går videre enn lovens reklamasjonsrettigheter. Normalt gir ikke butikkene bedre rettigheter enn at du kan reklamere etter fristen på 2/5 år eller at du kan levere varene senere enn 30 dager o.l. det var derfor jeg sa at du skulle se på garantien for å se om du har fått bedre betingelser enn loven gir deg Ts. Min erfaring er at butikkenes garanti ikke har stor reell betydning. 

Anonymkode: eaa95...df1

Som skrevet i tråden tidligere, så er garantien på to år utgått. Pcen er over to år. Men den er godt innenfor 5 års reklamasjon, så hva garantien sier i denne saken, er ikke spesielt relevant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:ler:

Får jeg det til svar, så begynner jeg å lure..  Det er vannkjøling i den, og det er ikke meningen man skal kunne åpne den, så å støvsuge inni ville vært litt meningsløst..  men jeg har selvsagt tørket støv av den, den har ikke stått urørt i to år. Så det kan rett og slett ikke være tilfelle med støv.  

Laptop med vannkjøling?? 😵

Anonymkode: 967ba...552

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Laptop med vannkjøling?? 😵

Anonymkode: 967ba...552

Ja, Det er vannkjøling. 

Men det er ikke det som er saken her, nå blir det jo så mye greier rundt hele opplegget her at hovedmeldinga i trpden drukner.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Det er vannkjøling. 

Men det er ikke det som er saken her, nå blir det jo så mye greier rundt hele opplegget her at hovedmeldinga i trpden drukner.. 

Ville nok reparert en maskin til 35000. Det er vel bare Asus GX700 som har vannkjøling? 

Egentlig ville jeg bare lenke til klageskjema. https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Illuminatum skrev:

Ville nok reparert en maskin til 35000. Det er vel bare Asus GX700 som har vannkjøling? 

Egentlig ville jeg bare lenke til klageskjema. https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal betale for en reparasjon på mangfoldige tusen kroner for en pc som bare kuttet tvert, uten at jeg gjorde noenting? Hvis ikke det er reklamasjon, så skjønner ikke jeg hva som er.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal betale for en reparasjon på mangfoldige tusen kroner for en pc som bare kuttet tvert, uten at jeg gjorde noenting? Hvis ikke det er reklamasjon, så skjønner ikke jeg hva som er.. 

Er helt enig med deg at det virker som en klar reklamasjon ut fra dine beskrivelser og derfor la jeg også med skjemaet.

Det med reparasjon var bare en kommentar om at jeg nok hadde reparert en PC til 35000, men ville selvsagt reklamert.

Har du alltid hatt den koblet til vann eller kan den ha blitt overopphetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Illuminatum skrev:

Er helt enig med deg at det virker som en klar reklamasjon ut fra dine beskrivelser og derfor la jeg også med skjemaet.

Det med reparasjon var bare en kommentar om at jeg nok hadde reparert en PC til 35000, men ville selvsagt reklamert.

Har du alltid hatt den koblet til vann eller kan den ha blitt overopphetet?

Koblet til vann? Den har innebygget vannkjøling, ikke ekstern. Den er kun brukt som anvist, og stått på samme sted til en hver tid, Så om den er overopphetet, så er det utenfor min kontroll, og da mener jeg det er en fabrikasjonsfeil. 

Men takk for link, skal sjekke det ut! Har allerede referert til at det er 5 års reklamasjonsrett til utsalgssted, men de sier bare at det er skader som ikke dekkes av garanti, og at reprasjon er for hovedkort, batteri og skjerm, uten at de sier hva skaden er, eller hvordan den oppsto. (Bare at det er utenfor garanti på to år). 

For meg høres det helt fjernt ut at hovedkort, batteri og skjerm konker alt på en gang, og at det skal være brukerfeil. 

Som nevnt tidligere står det også på produsentens hjemmeside at dette er et gjentagende problem på denne modellen, og at den nye modellen derfor har en reset-knapp. Det styrker jo bare at jeg ikke er alene om å ha opplevd dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken laptop er dette siden den har vannkjøling?.

Anonymkode: a705a...a88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koblet til vann? Den har innebygget vannkjøling, ikke ekstern. Den er kun brukt som anvist, og stått på samme sted til en hver tid, Så om den er overopphetet, så er det utenfor min kontroll, og da mener jeg det er en fabrikasjonsfeil. 

Men takk for link, skal sjekke det ut! Har allerede referert til at det er 5 års reklamasjonsrett til utsalgssted, men de sier bare at det er skader som ikke dekkes av garanti, og at reprasjon er for hovedkort, batteri og skjerm, uten at de sier hva skaden er, eller hvordan den oppsto. (Bare at det er utenfor garanti på to år). 

For meg høres det helt fjernt ut at hovedkort, batteri og skjerm konker alt på en gang, og at det skal være brukerfeil. 

Som nevnt tidligere står det også på produsentens hjemmeside at dette er et gjentagende problem på denne modellen, og at den nye modellen derfor har en reset-knapp. Det styrker jo bare at jeg ikke er alene om å ha opplevd dette. 

Lykke til. 

Innebygd vannkjøling har jeg aldri hørt om, men er sikkert ikke oppdater. Hvordan kjøles da vannet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...