AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Del Skrevet 24. mars 2020 Har en så vidt over 2 år gammel pc, som har stått på samme plass hele tiden. En dag ble plutselig bare skjermen svart, og ingenting fungerer. Søkte rundt på nett, og dette er visst en gjentagende feil på denne pc'en. Sendte mail til butikken, og fikk til svar at garanti på 2 år er utgått. Refererte til forbrukerkjøpsloven, med 5 års reklamasjonsrett. Fikk til svar at bevisbyrden ligger på meg som kunde, ved at jeg feks sender pc'en til et verksted, som kan dokumentere at feilen ikke er kundens. Er dette virkelig tilfelle? At når en pc bare slutter å fungere, så må jeg som kunde bevise at det ikke er min feil, og jeg som kunde må sende inn til verksted på min regning?? Hva er i så fall da poenget med 5 års reklamasjon? Anonymkode: 50796...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Del Skrevet 24. mars 2020 Hvor har du kjøpt den? Anonymkode: 6add5...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Del Skrevet 24. mars 2020 Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet. Å reklamere innebærer at du gjør selgeren oppmerksom på at du mener du ikke har fått levert varen i henhold til avtale. Og din PC ble ikke ødelagt da du kjøpte den. Anonymkode: 6add5...c85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Del Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og din PC ble ikke ødelagt da du kjøpte den. https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/ Reklamasjonsretten gjelder i inntil 5 år. Anonymkode: 97cb2...345 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Del Skrevet 24. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet. Å reklamere innebærer at du gjør selgeren oppmerksom på at du mener du ikke har fått levert varen i henhold til avtale. Og din PC ble ikke ødelagt da du kjøpte den. Anonymkode: 6add5...c85 Men det er bevisbyrden som blir diskutert/spurt om her. Det du sitrer er greit nok i seg selv, men sier ikke hvem som har ansvaret for å bevise at feilen ikke er grunnet feil bruk/omstendigheter hos kjøper. Jeg vil jo tro det er butikken/selger, men det ville vært interessant å sett noe fakta på det. Anonymkode: 822e4...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Del Skrevet 24. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er bevisbyrden som blir diskutert/spurt om her. Det du sitrer er greit nok i seg selv, men sier ikke hvem som har ansvaret for å bevise at feilen ikke er grunnet feil bruk/omstendigheter hos kjøper. Jeg vil jo tro det er butikken/selger, men det ville vært interessant å sett noe fakta på det. Anonymkode: 822e4...368 Selger. Les paragraf 30 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_4 Anonymkode: e74a2...170 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Del Skrevet 24. mars 2020 Reklamasjonsrett betyr ikke at du får reklamasjon. Men du har rett til å søke reklamasjon i 5 år. Om du får den innvilget eller ikke er en annen side av saken. Anonymkode: 90901...5d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 24. mars 2020 #8 Del Skrevet 24. mars 2020 (endret) Bare send skriftlig at du reklamerer, og nevn spesifikt at du tar saken videre til forbrukerrådet eller forbrukertvistutvalget (eller hva faen de heter nå) hvis de ikke følger loven inne 14 dager. Bevisbyrden er lavere de første 6 månedene, men det har ingen betydning her. Du må bare sannsynliggjøre at dette ikke skyldes eksterne faktorer, det er enkelt. "Gjennstanden har ikke blitt utsatt for eksterne påkjenninger utover normal bruk." Done. Sivilrett er ikke strafferett. Du trenger ikke bevis. Du trenger bare å redegjøre for ditt synspunkt. edit: Og dersom du velger å bruke verksted for å finne dokumentasjon, gjør salgsstedet oppmerksom på at de selvsagt må bære kostnad ved en slik undersøkelse hvis det viser seg å være en reklamasjonssak. Endret 24. mars 2020 av ajarRun 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Del Skrevet 24. mars 2020 Det er jo ganske innlysende at de faktisk må se PCen før de kan love å reparere den under reklamasjonsretten. Det er jo ganske vesentlig om den bare har sluttet å virke av seg selv, eller om den bærer tydelig preg av at husets 2åring har sluppet den i badekaret eller at noen har satt seg på den, og slikt kan de ikke se før de har den i hende. Men ellers har du fått mange gode råd her, og slik du fremstiller saken høres det absolutt ut som du har retten på din side. Anonymkode: dd6e2...319 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Del Skrevet 24. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ganske innlysende at de faktisk må se PCen før de kan love å reparere den under reklamasjonsretten. Det er jo ganske vesentlig om den bare har sluttet å virke av seg selv, eller om den bærer tydelig preg av at husets 2åring har sluppet den i badekaret eller at noen har satt seg på den, og slikt kan de ikke se før de har den i hende. Men ellers har du fått mange gode råd her, og slik du fremstiller saken høres det absolutt ut som du har retten på din side. Anonymkode: dd6e2...319 Takk for alle svar! Har en bekjent som er jurist og, hun hun mente at dette absolutt var en sak jeg bør ta videre. nei, jeg forstår at de ikke kan love noen ting, men jeg må si det var litt dårlig kundeservice å si at de ikke tok i mot varen, at bevisbyrden lå på meg, og at jeg måtte sende den inn selv. Virket som om det var null interesse, så lenge garanti hadde gått ut. og hvis dette er brukerfeil Skjønner jeg ingenting, den har stått rett opp og ned på samme plass siden dag 1. Anonymkode: 50796...69c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 24. mars 2020 #11 Del Skrevet 24. mars 2020 Er det snakk om en bærbar? Har du tatt lokket opp og ned? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Del Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for alle svar! Har en bekjent som er jurist og, hun hun mente at dette absolutt var en sak jeg bør ta videre. nei, jeg forstår at de ikke kan love noen ting, men jeg må si det var litt dårlig kundeservice å si at de ikke tok i mot varen, at bevisbyrden lå på meg, og at jeg måtte sende den inn selv. Virket som om det var null interesse, så lenge garanti hadde gått ut. og hvis dette er brukerfeil Skjønner jeg ingenting, den har stått rett opp og ned på samme plass siden dag 1. Anonymkode: 50796...69c Veldig lite sannsynlig at det er brukerfeil. Bare du ikke har hatt noe Bikram yoga der PC-en står eller lignende, så tenker jeg du er rimelig safe basert på hva du skriver. Kjør på med alt du kan, slike butikker må lære. Anonymkode: 822e4...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Del Skrevet 24. mars 2020 57 minutter siden, Okapi skrev: Er det snakk om en bærbar? Har du tatt lokket opp og ned? Er en bærbar datamaskin ja ja, har gjort det en gang i blandt, men ikke hver dag og flere ganger om dagen. Uavhengig av det skal den jo tåle det, mener jeg. Anonymkode: 50796...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Del Skrevet 24. mars 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig lite sannsynlig at det er brukerfeil. Bare du ikke har hatt noe Bikram yoga der PC-en står eller lignende, så tenker jeg du er rimelig safe basert på hva du skriver. Kjør på med alt du kan, slike butikker må lære. Anonymkode: 822e4...368 Nei, ikke ble yoga her i gården generelt sett Anonymkode: 50796...69c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 25. mars 2020 #15 Del Skrevet 25. mars 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Er en bærbar datamaskin ja ja, har gjort det en gang i blandt, men ikke hver dag og flere ganger om dagen. Uavhengig av det skal den jo tåle det, mener jeg. Anonymkode: 50796...69c Den skal det, men det er mest sannsynlig her feilen ligger. Hvis kabelen som går mellom PC og skjerm kommer i klem på en uheldig måte, kan det oppstå et kontaktbrudd. Har sett det på et par røft behandlede bærbare, men det kan jo skje helt tilfeldigvis på en pent brukt en og, om konstruksjonen er litt dårlig. Er forresten mulig jeg misforstår deg, når jeg tenker etter. Du skriver "ingenting fungerer". Betyr det at den er helt død? Ingen lys noe sted, trekker ikke strøm, viftene går ikke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #16 Del Skrevet 25. mars 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Har en så vidt over 2 år gammel pc, som har stått på samme plass hele tiden. En dag ble plutselig bare skjermen svart, og ingenting fungerer. Søkte rundt på nett, og dette er visst en gjentagende feil på denne pc'en. Sendte mail til butikken, og fikk til svar at garanti på 2 år er utgått. Refererte til forbrukerkjøpsloven, med 5 års reklamasjonsrett. Fikk til svar at bevisbyrden ligger på meg som kunde, ved at jeg feks sender pc'en til et verksted, som kan dokumentere at feilen ikke er kundens. Er dette virkelig tilfelle? At når en pc bare slutter å fungere, så må jeg som kunde bevise at det ikke er min feil, og jeg som kunde må sende inn til verksted på min regning?? Hva er i så fall da poenget med 5 års reklamasjon? Anonymkode: 50796...69c lol! Selskapet har bevisbyrden så ikke hør på uerfarne kundemedarbeidere. Send PCen inn du og krev at de fikser feilen. Hvis de nekter sender du saken til nasjonale klageorganer. Anonymkode: eaa95...df1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Del Skrevet 25. mars 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en så vidt over 2 år gammel pc, som har stått på samme plass hele tiden. En dag ble plutselig bare skjermen svart, og ingenting fungerer. Søkte rundt på nett, og dette er visst en gjentagende feil på denne pc'en. Sendte mail til butikken, og fikk til svar at garanti på 2 år er utgått. Refererte til forbrukerkjøpsloven, med 5 års reklamasjonsrett. Fikk til svar at bevisbyrden ligger på meg som kunde, ved at jeg feks sender pc'en til et verksted, som kan dokumentere at feilen ikke er kundens. Er dette virkelig tilfelle? At når en pc bare slutter å fungere, så må jeg som kunde bevise at det ikke er min feil, og jeg som kunde må sende inn til verksted på min regning?? Hva er i så fall da poenget med 5 års reklamasjon? Anonymkode: 50796...69c Samme skjedde med min en gang. De henviste til 2 år, men gjorde de oppmerksom på 5 års regelen. Jeg sendte mail til hovedkontoret. De ba meg å gå levere pc. Fikk ny skjerm. På butikker står det folk uten kunnskap Anonymkode: 27843...e39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #18 Del Skrevet 25. mars 2020 Kan også bruke innboforsikringen din. Jeg gjorde det, fikk alt dekket. Knuste skjermen på min bærbar, å den var mellom 3-5 år. Anonymkode: 684ac...f83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Del Skrevet 25. mars 2020 7 timer siden, Okapi skrev: Den skal det, men det er mest sannsynlig her feilen ligger. Hvis kabelen som går mellom PC og skjerm kommer i klem på en uheldig måte, kan det oppstå et kontaktbrudd. Har sett det på et par røft behandlede bærbare, men det kan jo skje helt tilfeldigvis på en pent brukt en og, om konstruksjonen er litt dårlig. Er forresten mulig jeg misforstår deg, når jeg tenker etter. Du skriver "ingenting fungerer". Betyr det at den er helt død? Ingen lys noe sted, trekker ikke strøm, viftene går ikke? Strømknappen lyser, men det er ikke mulig å gjøre noenting på den, og skjermen er bare helt svart. Gikk inn på produsentens side, og sett er visst en gjentagende feil på denne pc'en, og det er derfor installert en restart-knapp på modellen etter min. Jeg sendte ny mail hvor jeg høflig refererte til flere lignende saker, og igjen påpekte forbrukerkjøpsloven, og at om saken ikke lar seg ordne internt, må jeg ta saken videre til forbrukerrådet. Så nå var det plutselig ikke noe problem å sende pc'en inn, nå skulle en av deres teknikere se på saken får bare håpe de ikke kommer med noe tull om at det er forbrukerfeil, jeg er 110% sikker på at den aldri har opplevd røff behandling, jeg bruker så og si ikke pc.. Anonymkode: 50796...69c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 25. mars 2020 #20 Del Skrevet 25. mars 2020 Husk å ta bilde av PC før du sender den inn slik at du kan dokumentere at det ikke finnes ytre skader på den som kan forsvare brukerfeil. Bare et tips. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå