Gå til innhold

Både spanske leger og Italienske leger har advart norge. Når skal vi nordmenn begynne å høre på andre enn bare oss selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først advarer Italienske leger Norge. De forklarer situasjonen i Italia og hva de må gå gjennom hver dag. Og nå kommer spanske leger og forteller akuratt det samme som Italienerne og hvor spanjolerne begynner å nærme seg veeeeldig italienske tilstander ( ikke langt unna). 

Og her på KG og kommentarfelter på VG leser jeg gang på gang nordmenn som klager over at de ikke får være på hytta. "Vi når ikke italienske tilstander", "Vi er færre innbyggere", "vi lever ikke tett oppå hverande sånn som italienerne og spanjolene", osv osv...

Jeg kjenner jeg blur skikkelig provosert. Hva feiler det nordmenn. HVA ER PROBLEMET DERES? 

Er det sååååå vanskleig å holde seg hjemme ? er det såååå vanskelig å ikke være fri nok, er det sååå vanskelig å legge fra seg luksusvaner. 

Hele verden lever i dette kaoset nå. Hele verden lider og kommer til å lide av dette viruset. Men nordmenn, nei de er udødelige. Covid-19 tar ikke oss nordmenn fordi vi er laget av stål. Eller kanskje vi har ett helt spesielt immunforsvar som ingen andre i verden har. 

Jeg vet ikke helt hva staten gjør med dette...hvor mye utstyr de har, hvor mye de skal få inn, hvordan de organiserer personell på sykehusene osv...men jeg har troen på at de virkelig jobber med dette og forbereder seg. Men vi andre derimot, som skal ta ansvar for at dette her ikke skal spre seg, gir totalt faen. ikke alle heldigvis, men mange. 

Jeg selv, føler meg dritt, bor i 50kvm., føler jeg får beveget meg altfor lite, har barna hjemme, de er rastløse, kjeder seg. Uansett hva vi finner på inne, vil det aldri klare å erstatte det å gå i barnehage/ skole, omgås andre barn, leke med andre barn. Men....dette klarer vi, vi MÅ klare det. Hverken jeg eller barna er i noe risikogruppe og vil mest sannsynlig komme oss fint over covid-19. 

Men når jeg ser hva som skjer der ute i verde. Hva dette viruset gjør med mennesker, føler jeg ett enormt ansvar for resten av norges befolkning. og ikke bare for Norge, men hele verden. Dere som gir faen i viruset. Har dere i det hele tatt sett videoer av sykehusene i Italia og Spania. Folk som ligger i korridorene og dør der fordi de ikke får hjelp. Istedenfor å tenke at vi IKKE kommer til å komme til den tilstanden er det ikke bedre å tenke på hva vi kan gjøre for å unngå å komme til en sånn tilstand. Hvorfor vil dere ta sjanser på det? Er det fordi dere selv ikke er i risiko? Mener dere at eldre ikke fortjener å fortsette å leve, eller at de bare kan lide i noen dager av dette viruset fordi DU fortjener å være fri, å ha masse penger, at du fortjener å leve akuratt sånn som det passer deg. Norge er bortskjemt. 

Plutselig våknet vi en dag og alt endret seg. Hvor vi la merke til at den dyre bilen vi har, kan vi ikke kjøre, pengene vi har kan vi ikke gå ut å bruke, i dag sitter vi hjemme og tenker på hvordan vi skal ha kun det grunnlegende og å ta vare på oss og våre. Vi har insett at vi kan være svake, at vi faktisk ikke har kontroll på alt. Men trusselen er der ute, sterkere for hver dag. Vi har mistet muligheten til å håndhilse, kysse å klemme. Tomme butikker har vist oss en gang til hvor egoistiske vi er, så egoistiske at vi sier " det er ikke noe problem, det er bare de eldre som dør", som om vi ikke har foreldre, som om vi selv aldri kommer til å være der selv. Vi er bare opptatt av våre rettigheter, men vi kan nå se at vi ikke kan bestemme over vårt eget liv. I dag tar hele planeten på seg maske. Ja, vi er redde, vi er isolerte, ja vi handler i panikk, det er sykdom og død. Gatene er tomme, folk synger fra sine balkonger, holder vinduene åpne for at de som er alene kan høre stemmene. I hele verden har menneskene stoppet opp og begynt å reflektere, alle har begynt å se på naboene sine med ett nytt syn, i hele verden begynner folk å våkne til en ny realitet, begynt å skjønne hvor lite kontroll vi egentlig har og vekke det eneste som er viktig og det er kjærlighet og samhold. Ja, det er en sykdom som herjer men vi trenger ikke av den grunn å være syke i sjela. Å ikke bry oss om andre. En tid i krise og usikkerhet, men vi kan fortsatt velge riktig vei, vi kan vise medfølelse og mot. 

Jeg bare håper bare at folk begynner å se alvoret, begynner å reflektere litt og vise medfølelse for andre. Penger er ikke alt. Ett liv er viktigere, å støtte og å vise medfølelse for andre er viktigere. 

Slutt å være egoister. 

Anonymkode: 9730f...5ba

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forte oss å omstrukturere samfunnet til der alle tar vare på sine egne eldre og steller de syke på sykehus selv. Deretter skal vi lære av itlia og spania. Strukturen på samfunnet, nærheten til familien er helt anderledes i spania og italia enn i norge. Hldigvis nå, ikke så heldigvis for de syke og eldre her til lands ellers.

Anonymkode: 87cf5...a46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest tar jo faktisk hensyn, men det er noen idioter som ikke følger råd fra FHI. Dessverre, men sånn  er det jo alltid. Norge har også stengt ned det meste. 

Anonymkode: 4dc30...bd6

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Først advarer Italienske leger Norge.

Hvor har du dette fra? Sånn rent bortsett fra at de advarer alle som ikke har opplevd det de opplever.

Hvis du hører på pressebriefingen fra Ahus fra i går, mandag, finner du ut at legene har fulgt nøye med på det som har skjedd i andre land, og de plukker opp det de kan av erfaringer og tips.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forte oss å omstrukturere samfunnet til der alle tar vare på sine egne eldre og steller de syke på sykehus selv. Deretter skal vi lære av itlia og spania. Strukturen på samfunnet, nærheten til familien er helt anderledes i spania og italia enn i norge. Hldigvis nå, ikke så heldigvis for de syke og eldre her til lands ellers.

Anonymkode: 87cf5...a46

Det fint å ta vare på de nære ja, men da må man også regne med at det blir mindre offentlige velferdstjenester. Bruker man mer tid på familie, så brukes det mindre tid på verdiskapning noe som i neste omgang går utover offentlige tjenester. Jeg vet nå ikke om alt i Italia er et eksempel til etterfølgelse. Vel er det fint med større nærhet til familien, men samtidig er det f. eks. veldig vanskelig å stable et liv på bena når det er veldig vanskelig for mange unge å få jobb. 

Anonymkode: 4dc30...bd6

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvor har du dette fra? Sånn rent bortsett fra at de advarer alle som ikke har opplevd det de opplever.

Hvis du hører på pressebriefingen fra Ahus fra i går, mandag, finner du ut at legene har fulgt nøye med på det som har skjedd i andre land, og de plukker opp det de kan av erfaringer og tips.

Ts her. Jeg så ett intervju av en lege i Italia som advarte oss i Norge, Og selvfølgelig etter at de satt i denne situasjonen selv, og ikke før. (skal se om jeg finner videoen av intervjuet). Også de tekstmeldingene som ble lagt frem på VG. En samtale mellom en norsk legge og en italiensk lege. Hvor denne italienske legen ber norge om å være så snill å høre etter, dette er alvorlig. 

Har ikke hørt pressekonferansen. Men jeg tviler ikke på at norske leger følger med å prøver å forberede seg etter av hva de ser skjer i andre land. Det som plager meg er holdningen og tankegangen til noen i resten av befolkningen. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts her. Jeg så ett intervju av en lege i Italia som advarte oss i Norge, Og selvfølgelig etter at de satt i denne situasjonen selv, og ikke før. (skal se om jeg finner videoen av intervjuet). Også de tekstmeldingene som ble lagt frem på VG. En samtale mellom en norsk legge og en italiensk lege. Hvor denne italienske legen ber norge om å være så snill å høre etter, dette er alvorlig. 

Har ikke hørt pressekonferansen. Men jeg tviler ikke på at norske leger følger med å prøver å forberede seg etter av hva de ser skjer i andre land. Det som plager meg er holdningen og tankegangen til noen i resten av befolkningen. 

Jeg tror det er noen som må se med egne øyne at dette skjer i praksis her i Norge også. Og det gjør det jo nå. Da vil de endre innstilling, og vi kommer til å vise det beste av norsk innsatsvilje for å komme mest mulig uskadd gjennom dette. Jeg har trua.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Jeg tror det er noen som må se med egne øyne at dette skjer i praksis her i Norge også. Og det gjør det jo nå. Da vil de endre innstilling, og vi kommer til å vise det beste av norsk innsatsvilje for å komme mest mulig uskadd gjennom dette. Jeg har trua.

Jeg håper virkelig det. Hver dag er det flere som blir lagt i respirator her i Norge. Jeg er virkelig bekymret for de som har dårlig helse og kan havne i en situasjon der de blir liggende å dø sånn som man har sett skje i andre land. 

Jeg tenker at vi som ikke er usatt/risikogruppe vil nok heller ikke komme oss uskadd ut av det her da vi mest sannsynlig vil oppleve å miste noen vi er glad i, eller bare det å være vitne til en slik situasjon sånn som situasjonen i spania og italia, vil være skadende i seg selv. 

Leste en artikkel om at legene i spania er helt fra seg. De gråter på jobb, de står der å ser at folk dør uten at de kan gjøre noe som helst. 

ts 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg håper virkelig det. Hver dag er det flere som blir lagt i respirator her i Norge. Jeg er virkelig bekymret for de som har dårlig helse og kan havne i en situasjon der de blir liggende å dø sånn som man har sett skje i andre land. 

Jeg tenker at vi som ikke er usatt/risikogruppe vil nok heller ikke komme oss uskadd ut av det her da vi mest sannsynlig vil oppleve å miste noen vi er glad i, eller bare det å være vitne til en slik situasjon sånn som situasjonen i spania og italia, vil være skadende i seg selv. 

Leste en artikkel om at legene i spania er helt fra seg. De gråter på jobb, de står der å ser at folk dør uten at de kan gjøre noe som helst. 

ts 

Dette er en veldig alvorlig sykdom for de som ikke er så heldige å få en mild versjon, ingen tvil om det. Og det er heller ingen tvil om at de aller fleste vil kjenne eller vite av noen som dør eller blir alvorlig syke. Så ja, vi befinner oss i en alvorlig situasjon.

Edit: Jeg vil legge til at det er ting som tyder på at man vil få en mildere versjon av sykdommen om man ikke utsettes for massiv smitte. Altså vil det være en fordel at det ikke er så mange virus som kommer inn i kroppen. Dette oppnår vi jo ved å vaske hender, og gjerne ansikt, ofte.

Endret av T-Rex
  • Opprett ny...