AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Nå har vi stengt ned nesten alt og gjør det Norge er gode på - å betale trygd. Dette hindrer spredning, men koster enormt. Jeg tenker at det kanskje hadde vært bedre å ansette 3000 stykker som kunne drevet smittesporing og isolert de med risiko. Deretter bla opp milliarder på testutstyr, slik at man kan teste alle med forkjølelsessymptomer og eventuelt de man tror er smittet hyppig. Hjemmekontor er fint for dem som kan. Ellers åpne skoler for de minste, samt barnehage. Vi kunne hatt ekstra vektere på kjøpesenter som passer på at folk holder avstand. Hva med antibac-stasjoner utenfor steder hvor mange samles? Jeg tenker det kanskje er mange måter å løse dette på. Hva tenker dere? Anonymkode: f9ca2...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Nei, det er helt umulig (selv om Sør-Korea gjør det). Anonymkode: 81672...b4b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 I Norge vil de nok liste seg inn på dette litt gradvis, men det er nok dit de vil. Et kontrollsamfunn som verden ikke har sett maken til før i historien skal innføres over hele kloden, uavhengig om vi har "krig mot virus" eller hva det nå er. De innførte jo mer kontroll etter 9/11 også, viruset er bare en unnskyldning. Anonymkode: 14e24...241
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: isolert de med risiko. Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette i praksis? Hvordan skal pasienter få dialyse når de lever isolert hjemme? Hvordan skal pasienter som er avhengig av hjemmesykepleien flere ganger om dagen overleve når de må leve isolert i eget hjem? Anonymkode: 310ab...236 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette i praksis? Hvordan skal pasienter få dialyse når de lever isolert hjemme? Hvordan skal pasienter som er avhengig av hjemmesykepleien flere ganger om dagen overleve når de må leve isolert i eget hjem? Anonymkode: 310ab...236 Med risiko så mente jeg personer var i risiko for å ha blitt smittet av koronavirus pga interaksjon med en smittet. Ellers vil det alltid være unntak. Sier seg jo selv at man ikke kan isolere personer som er avhengig av hjelp utenfra. Anonymkode: f9ca2...dc1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Sverige håndterer jo dette vidt forskjellig fra Norge, åpne skoler etc. Virusekspertisen her på KG mener at de er fortapt, vi får se da... Anonymkode: 7509a...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har vi stengt ned nesten alt og gjør det Norge er gode på - å betale trygd. Dette hindrer spredning, men koster enormt. Jeg tenker at det kanskje hadde vært bedre å ansette 3000 stykker som kunne drevet smittesporing og isolert de med risiko. Deretter bla opp milliarder på testutstyr, slik at man kan teste alle med forkjølelsessymptomer og eventuelt de man tror er smittet hyppig. Hjemmekontor er fint for dem som kan. Ellers åpne skoler for de minste, samt barnehage. Vi kunne hatt ekstra vektere på kjøpesenter som passer på at folk holder avstand. Hva med antibac-stasjoner utenfor steder hvor mange samles? Jeg tenker det kanskje er mange måter å løse dette på. Hva tenker dere? Anonymkode: f9ca2...dc1 Mye av det du foreslår fungerer jo bare om man visste om at dette skulle komme. Testene måtte lages når viruset kom og trengtes av en hel verden. Ikke mulig å ha ett lager fullt av tester da. Det er veldig enkelt å være etterpåklok. Vi kunne faktisk unngått å stenge ned Norge hvis ikke vi hadde hatt maks uflaks ved at det var vinterferie rett før spredningen i Italia og Østerrike ble oppdaget. Samt det faktum at mye av befolkningen i Norge har meget god råd og mulighet for å ta en uke fri og ta seg skiferie i Italia og Østerrike og tok med seg smitten hjem. De har brukt mye ressurser på smitteoppsporing, men siden det etter vinterferien var flere hundre som tok med seg smitte hjem på bare noen få dager skjedde det som får alt til å eskalere; man oppdager folk som er smittet uten å finne sporet til smitten, det betyr at man har mistet kontrollen og da er gode råd dyre og man lå reagere raskt for at ikke ting skal eskalere. Nå har det faktisk kommet fra at raten for smitte er 2,3 personer på dette viruset, det er ett veldig høyt tall som da multipliseres med seg selv i en voldsom fart. Bare regn på det selv. Herman er på ferie, kommer hjem og smitter Anne, Kine (og 0,3 person til) Anne smitter så Magnus, Stine (og 0,3 person til) Kine smitter Magda og Trygve (og 0,3 person til) og sånn har du det gående. Det er nå bevist at barn så absolutt får viruset, hvor fort tror du ikke barna hadde smittet hverandre i bhg og skole? Også smittet mor og far, de drar det med seg på jobb og til øvrig familie. Attpåtil bruker dette viruset så mye som 5-14 dager på å få deg til å føle deg dårlig (hvis du i det hele tatt gjør det) og det sier seg selv at det ville være helt umulig å holde smittebestanden nede med dine tiltak. Anonymkode: c182e...1ea
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sverige håndterer jo dette vidt forskjellig fra Norge, åpne skoler etc. Virusekspertisen her på KG mener at de er fortapt, vi får se da... Anonymkode: 7509a...c5d Ja vi er en delt leir. Jeg tror Sverige gjør rett. Men siden jeg ikke er virusekspert eller bastant på at JEG vet best, så gjør jeg det jeg får beskjed om,selv om jeg ikke er enig. Men jeg lever et liv, jeg følger annbefalingene og lpser meg ikke inne. Men til og med det blir feil for mange. Anonymkode: b28a4...fc2 1
Anbefalte innlegg