AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Hei, er det noen antropologer eller lignende som kan hjelpe til med en essay? Skal beskrive og reflektere over de epistomologiske problemene som jeg anser sentrale og betydningsfulle når man gjør antropologisk analyse. Epistomologisk sier noe om hva er antropologisk kunnskap og hvordan får vi denne? Har blant annet tatt i bruk disse kildene, men er meget usikker på hvordan jeg skal skrive og hva som menes med oppgaven (ja, må ha det inn med teskje) Geertz - “Thick Description Sanjek, Roger - “On Ethnographic Validity” i Fieldnotes: The Makings of Anthropology Emerson M. Robert; - Writing Ethnographic Fieldnotes Jeg trenger eksempel eller veiledning på hvordan jeg skal starte/hva jeg skal skrive om Anonymkode: f10e5...a7e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Slik jeg forstår det skal du skrive om selve metoden antropologer benytter i analyser. Du skal skrive om hvilke problemer som kan oppstå under en analyse. Anonymkode: e57b3...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, Spookpop skrev: Så, Thick Discription er detaljerte beskrivelser og tolkninger som gir forståelse for meningen (e) og betydelsen (e) som ligger til grunn, ut i fra kontekst. For eksempel gjennom en individs handling. Når man handler, inneholder det flere, ulike aspekter som gjør det komplekst. Derfor er det viktig å beskrive hvorfor individet gjør en spesifikk sak og hva det betyr. Gjennom at tolkningen (e) blir sett og erfart fra både eget ståsted og det/de som studeres, får man et innenfraperspektiv. Skal jeg reflektere over hvilke problemer som kan oppstå i avsnittet da? I så fall hva? At analysen blir subjektiv? Man støtter jo analysene /konklusjonene sine med ulike teorier. At antropologi er en tolkende vitenskap, er det et problem? Ja. Et problem kan jo være at hvis du analyserer en afrikansk familie som har flerkoneri, så tenker du med din vestlige kultur at det er litt rart. Men fra dems kultur og perspektiv er det helt normalt, fordi de har ikke en trygg velferdsstaten, deres "velferdsstat" er mannen i forholdet. Når du da analyserer og skrive en artikkel må du ta til høyde for dette. Du kan ikke skrive "det er kultur i noen afrikanske land å ha flere koner"... også ingenting mer. Du må skrive "det er vanlig å ha flere koner i noen afrikanske land, ettersom at i dere kontekst har de ikke en stor myndig velferdsstat slik som de fleste vestlige land" Anonymkode: e57b3...6c0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, Spookpop skrev: Jo skjønner, men som antropolog tar man høyde for det? Eller, man prøver? Når man analyserer skal man ha en profesjonell tone, fordi hele poenget med å skrive artikler/bøker er at de skal være overbevisende og støtte andre teorier som eksisterer. Forskningsmetodene som brukes av antropologer er tilnæmet eksakte, andre forskere drar ikke tilbake til feltet for å teste og se at forskningen stemmer... Om jeg forstår rett Jo, andre forskere gjør noe som etter "etterprøving" hvor resultatene i en forskning som etterprøves om de er korrekte. Kanskje du kan finne noe info her? https://snl.no/feltarbeid Kan jeg spørre hvilket fag dette er? Regner med at det er på Universitetet. Anonymkode: e57b3...6c0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, Spookpop skrev: Ja, det er Antropologisk Analyse, studerer i Sverige.. Jeg regner vel med at du har en pensumbok som tar høyde for hvordan du skal analysere. Der står det nok om vurderinger du må ta underveis i analysen. Du skal forsøke å støtte teorier, altså avkrefte eller bekrefte en teori. Du skal ikke overbevise om at en teori er korrekt om den ikke er det. Da har du ikke fulgt etiske forskningsregler. Anonymkode: e57b3...6c0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Har bachelor i sosant. Kan anbefale boken "Hvordan lese kvalitativ forskning?" av Leseth og Tellmann. Den er ganske lettlest, men samtidig grundig Anonymkode: e73de...dac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå